Żywność ekologiczna po francusku – garść sprawdzonych przepisów

blank

Kupowanie produktów, sporządzanie posiłków, a następnie ich celebrowanie i długotrwałe spożywanie, sprawia że Francuzi, w przeciwieństwie do wielu ludzi na świecie, żyją po to, aby jeść, a nie jedzą wyłącznie po to, aby żyć! Rozkosze stołu mają fundamentalne znaczenie dla całego francuskiego społeczeństwa. Jedzenie jest stałym tematem rozmów zarówno w biurach, bankach, jak i w sklepach, szkole, metrze, parku?

Godziny posiłków są świętością.  To sprawia, że wszystkie miasta Francji w czasie obiadu ?zamierają?? Francuzi zasiadają do stołów. Celebracja tej jednej z podstawowych przyjemności życia, jest właściwa tylko wówczas, gdy na stole znajdują się produkty, z których Francuzi mogą być dumni? czyli jak najświeższe i jak najlepsze biologicznie. By je zdobyć, należy udać się raz lub kilka razy w tygodniu na targ (słynne le marché) i zakupić produkty od rolnika, który na swoim straganie dumnie eksponuje tablicę z nazwą gospodarstwa, certyfikatem i adresem oraz informacją, że sprzedaje tylko produkty BIO. Wtedy Francuz, robiący u niego zakupy, ma się gwarancję, że jego wieczorna kolacja z przyjaciółmi, na pewno będzie ucztą dla wszystkich zmysłów. Prezentujemy kilka interesujących przepisów na potrawy z kuchni francuskiej:

Tarta jabłkowa

blankSkładniki na ciasto: 3 szklanki mąki orkiszowej lub z płaskurki BIO, Pół szklanki ciemnego cukru BIO, Kostka masła BIO, 2 żółtka BIO (białka pozostawić do wysmarowania wierzchu ciasta), 3-4 łyżki lodowatej wody, Szczypta soli

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Farsz jabłkowy: Około 1kg średniej wielkości kwaskowatych jabłek (doskonałe są twarde papierówki lub złote renety) BIO, Łyżka wyciśniętego soku z cytryny, ? szklanki cukru pudru lub 2 cukry waniliowe (lub cukier puder z kawałeczkiem świeżej laski wanilii) BIO, 2-3 łyżki masła BIO, Cynamon do smaku BIO

Sposób przyrządzania: Przygotować kruche ciasto mieszając wszystkie składniki. Masło dobrze jest wyjąć wcześniej z lodówki, aby było miękkie. Można pokroić w kostkę lub plastry, aby je łatwiej wyrobić. Gotowe ciasto dobrze jest schłodzić przez około 2h w lodówce (owinąć w folię lub obłożyć talerzem i miską, aby nie przesiąkło zapachem). W czasie gdy ciasto się chłodzi, pokroić na ćwiartki jabłka, oczyścić z gniazd nasiennych, obierać ze skórki i każdą ćwiartkę przekroić  jeszcze raz na pół. Obrane jabłka skropić sokiem z cytryny. Na patelni lub w garnku rozgrzać  masło, wsypać jabłka, cukier i cynamon. Delikatnie mieszać i podgotować około 5 min, aby zmiękły, ale zachowały kształt i się nie rozgotowały. Gotowy farsz jabłkowy przełożyć na wcześniej rozwałkowane i wysmarowane białkiem ciasto o średnicy około 30cm – w kształcie koła (najlepiej wykorzystać dużą blachę z piekarnika). Jabłka ułożyć na środku w niewielki stosik, tak aby przy krawędzi ciasta powstał pierścień o szerokości około 5cm. Krawędzie ciasta zagiąć do wewnątrz wokół jabłek, tworząc falę. Wierzch ciasta posmarować białkiem i wstawić do nagrzanego piekarnika (1800C) i piec 30-45 min do momentu, aż ciasto się zrumieni.

Podawać na ciepło z bitą śmietaną lub lodami, ale sama szarlotka na ciepło lub zimno jest równie pyszna.

Pomidory po prowansalsku

blankSkładniki dla 4 osób: 8 średnich pomidorów, około 100 g sera koziego, jeżeli nie mamy można użyć mozzarellę lub ser żółty- taki który się dobrze roztopi, 3-4 ząbki czosnku(w zależności od wielkości i upodobania-można użyć więcej), kilka listków pietruszki i bazylii (może też być suszona nać pietruszki lub suszona bazylia), trochę oliwy z oliwek lub oleju słonecznikowego do polania gotowych pomidorów

Sposób przyrządzania: W pomidorach zrobić otwór pozbywając się miąższu, ale nie wszystkiego, najlepiej tylko pestek. Niech ten pomidor nie będzie tylko skórką. Następnie pokroić ser w kosteczki i umieścić go w pomidorach. Posypać czosnkiem w zależności od upodobania, następnie udekorować pietruszką i bazylią. Ułożyć pomidory w naczyniu żaroodpornym i polać oliwą z oliwek lub olejem lnianym. Około 1 łyżki stołowej na pomidora. Następnie włożyć do rozgrzanego wcześniej piekarnika (1800C) na około 30 minut. Jeżeli pomidory są większe należy je pozostawić trochę dłużej w piekarniku, aż zrobią się miękkie. Lżejszą alternatywą są same zapiekane pomidory pokrojone w plastry i posypane: pietruszką, bazylią i czosnkiem oraz skropione oliwą z oliwek lub olejem. Tak przyrządzone pomidory również będą smaczne, a zdecydowanie mniej kaloryczne.

 Ratatouille

Składniki dla 4 osób: 500g cukinii BIO, 500g bakłażanów BIO, 3 pomidory BIO, 2 cebule BIO, 2 ząbki czosnku BIO, 1 łyżeczka ziół prowansalskich BIO, 1 łyżka oliwy z oliwek BIO, Sól i pieprz (jeżeli ktoś lubi można dodać jedną czerwoną paprykę ? słodką)

Sposób przyrządzania: Cukinię, bakłażany i cebulę obrać i pokroić w średniej wielkości kostkę. Do garnka wlać trochę wody (aby zakryć spód) i wlać do wody łyżkę oliwy. Wrzucić na wrzącą wodę pokrojone warzywa i to wszystko posolić i posypać pieprzem. Gotować kilka minut, często mieszając. Kiedy warzywa staną się miękkie i będą przypominać zupę dorzucić pomidory, czosnek, zioła prowansalskie, sól.

Podawać ciepłe, z grzankami lub jako dodatek warzywny do mięs. Doskonałe danie na upalne dni, gdyż jest lekkie i nie obciążające organizmu.

Fasolka szparagowa

Składniki:1 kg świeżej zielonej fasolki szparagowej (ew. mrożonej) BIO, 500g pomidorów BIO, 60g masła lub oliwa lub olej z pierwszego tłoczenia BIO, 1 cebula BIO, 1 ząbek czosnku BIO, Posiekane świeże listki bazylii lub natki pietruszki, Sól i pieprz

Sposób przygotowania: Oczyścić, umyć, ugotować do miękkości w osolonym wrzątku zieloną fasolkę szparagową, następnie odcedzić i pokroić na 3 części. Zdjąć skórkę z pomidorów i pokroić je w grubą kostkę. Posiekać cebulę i czosnek. Na rozgrzany tłuszcz wrzucić pomidory i cebulę, dusić przez kilka minut, następnie dorzucić ugotowaną fasolkę, połowę posiekanej zieleniny i czosnek. Poddusić jeszcze chwilkę i przełożyć na miseczkę, posypując resztą posiekanej pietruszki, bazylii. Gdy brakuje świeżych ziół można użyć suszonych i doprawiać wg. własnego gustu np. szczyptą curry, ziołami prowansalskimi, tymiankiem, estragonem itp.

Sos vinegret

Składniki: 6 łyżek oliwy z oliwek BIO, 2 łyżki octu winnego (jabłkowego, balsamicznego itp.), 1 łyżeczka musztardy BIO, sól kamienna i pieprz BIO

Sposób przygotowania: Do miseczki włożyć łyżeczkę musztardy następnie dodać ocet winny i delikatnie wlać oliwę. Posolić i popieprzyć. Wszystkie składniki dokładnie wymieszać by powstał jednolity, gęsty płyn. Sosem skropić pomidory pokrojone w plastry z mozzarellą i bazylią lub liście zielonej sałaty.

Dział przygotowała

Magdalena Przybylak-Zdanowicz

{jcomments on}

Brak postów do wyświetlenia