Zielony szczypiorek na wiosenne zdrowie

blank

Szczypiorek to jedna z najwcześniejszych wiosennych nowalijek. Zielone i mocno aromatyczne łodyżki szczypiorku to aromatyczna, wiosenna przyprawa. Drobno pokrojonym szczypiorkiem posypujemy najczęściej kanapki, powszechnie dodaje się go również do twarożku, jaj, zwłaszcza na twardo, sałatek i surówek.

 

Szczypiorek znano już w starożytnych Chinach. Szerszą popularność zdobył w XVI wieku. Nawet mała, dodana tylko do smaku, niewielka ilość tego warzywa dostarcza nam sporej dawki witaminy C, której nasz organizm potrzebuje, by wiosną wzmocnić odporność.

Najwięcej witaminy C (nawet 50 – 100 mg w 100 g liści) znajdziemy w szczypiorku dobrze wyrośniętym, wtedy gdy puszcza on pąki kwiatowe i zaczyna kwitnąć. Nie warto więc go często i mocno przycinać – lepiej pozwolić mu solidnie wyrosnąć.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Najbogatszy w witaminę C jest szczypiorek uprawiany metodami ekologicznymi w gruncie.

Przeczytaj więcej na temat: WARZYWA EKOLOGICZNE

Nie tylko witaminy, ale też żelazo

W szczypiorku ukrytych jest też sporo innych korzystnych dla zdrowia składników: olejek lotny ze związkami siarki, duża ilość sodu, łatwo przyswajalny magnez, fosfor i wapń oraz potas. Oprócz wysokiej zawartości witaminy C, szczypiorek cechuje także duża zawartość żelaza. Pod tym względem szczypiorek znajduje się na drugim miejscu wśród warzyw i owoców (po szpinaku)

Walory lecznicze szczypiorku

Nawet niewielki dodatek szczypiorku korzystnie wpływa na pracę układu trawiennego, wzmacnia żołądek. Poza tym wzmaga apetyt. Warto więc go podawać dzieciom niejadkom. Wystarczy posypywać nim kanapki, chleb z masłem, dodawać do twarożku, zupek, sałatek, ziemniaków jajecznicy itp. Przypisuje się mu również właściwości obniżania ciśnienia krwi.

Uwaga! Szczypiorku nie warto dodawać do gotujących się potraw. Wykorzystujemy go dopiero posypując gotową potrawę tuż przed spożyciem. Dlaczego? Wysoka temperatura obniża jego wartość odżywczą.

Jak zachować walory szczypiorku na dłużej?

Zazwyczaj szczypiorek jadamy wczesną wiosna. Jego walory przemawiają jednak za tym, by pojawiał się on jednak na stołach także latem. Można też szczypiorek suszyć i konserwować solą.  Solenie szczypiorku na zimę popularne było zwłaszcza na Syberii. Według naturalistów było to działanie bardzo mądre. W ten prosty sposób mieszkańcy tego regionu zabezpieczali się przed zimowymi niedoborami  witaminy C i żelaza. Szczypiorek można także włożyć w słoiczek i zamrozić.

Szczypiorkowe herbatki wzmacniające witalność i apetyt

Jeżeli ktoś nie lubi pokrojonego szczypiorku, może sięgnąć po witaminowe herbatki z tej rośliny. Jedną łyżeczkę pokrojonych drobno łyżek zalewamy szklanką wrzątku. Odstawiamy na kilka minut i dosładzamy. Herbatki działają wzmacniająco, przeciwszkorbutowo, poprawiają apetyt, dodają sił witalnych. Można je dosładzać niewielką ilością miodu. Smak poprawić można także przez dodanie odrobiny mięty lub innego aromatycznego zioła.

Więcej na temat szczypiorku napiszemy w książce Ekologiczna Apteczka Warzywna, t. III, która ukaże się jesienią nakładem Wydawnictwa Gaj. Przeczytaj o aktualnie dostępnych książkach z serii Ekologiczna Apteczka Warzywna:

(KK,ZP)
fot. wikipedia

Chcesz być na bieżąco z BIO? Zapisz się na nasz newsletter (u dołu po lewej stronie)
lub sprawdź nasze profile na portalach społecznościowych Facebook i Twitter!     

 

 

Polecamy kolejny eko przepis: Makaron z warzywami w sosie serowo-orzechowym

Brak postów do wyświetlenia