Naturalne sposoby na menopauzę

Klimakterium to dla kobiet czas najczęściej bardzo nieprzyjemny i trudny. Paniom doskwierają ataki gorąca i wahania nastroju. Te jednak można pokonać, sięgając po naturalne sposoby na menopauzę.  

Co to jest menopauza?

Określenie menopauza, inaczej przekwitanie lub klimakterium, wywodzi się z języka greckiego (meno – miesiąc i pausis – przerwa, zatrzymanie). Jest to etap w życiu kobiety pomiędzy wiekiem prokreacyjnym a początkiem starzenia się.

Menopauza jest trwałym fizjologicznym zatrzymaniem cyklu miesiączkowego. Występuje najczęściej w wieku 45–55 lat. Towarzyszące jej zmiany obejmują przede wszystkim ustanie jajnikowej syntezy estrogenów oraz progesteronu.

Powszechnie uważa się, że menopauza jest okresem następującym po ostatniej miesiączce. Ustala się go po roku od ostatniej miesiączki i dopiero wówczas kobieta uznawana jest za bezpłodną. Okres poprzedzający menopauzę oraz po niej następujący określa się terminem perimenopauzy lub okołomenopauzy.

Czego potrzebuje tarczyca, by móc prawidłowo funkcjonować?

Co dzieje się z organizmem w trakcie menopauzy?

W okresie okołomenopauzalnym zmniejsza się produkcja większości hormonów rozrodczych: estrogenów, progesteronu i testosteronu.

Menopauza jest dla kobiety okresem nieprzyjemnych doznań, wynikających ze zmian endokrynoligicznch, psychicznych i biochemicznych. W okresie okołomenopauzalnym występują objawy naczynioruchowe, takie jak:

  • obwodowe rozszerzenie naczyń,
  • podwyższenie temperatury,
  • przejściowe przyśpieszenie akcji serca,
  • nagłe uderzenia gorąca do twarzy i szyi (tzw. wary).
  • rumień twarzy,
  • zawroty i ból głowy,
  • nudności.

W okresie tym występują również zaburzenia psychiczne: zwiększona podatność na stres, zwiększona pobudliwość emocjonalna, skłonność do depresji i utrata libido.

Bardzo niebezpieczne dla zdrowia kobiety są schorzenia układu krążenia: zmiany w układzie krzepnięcia i fibrynolizy, oraz zmiany czynnościowe w mięśniu sercowym i naczyniach krwionośnych. Groźne są również zaburzenia w gospodarce wapniowej, których efektem jest rozwój osteoporozy pomenopauzalnej.

Tofu, tempeh czy miso? Soja i jej zastosowanie w kuchni

Fitoestrogeny. Naturalny sposób na menopauzę?

Powszechnie stosowana w łagodzeniu objawów menopauzy hormonalna terapia zastępcza wiąże się z występowaniem licznych działań niepożądanych. Nic zatem dziwnego, że obecnie obserwuje się coraz większe zainteresowanie preparatami pochodzenia roślinnego. Zawierają one substancje o strukturze zbliżonej do naturalnych żeńskich hormonów.

Badania epidemiologiczne wykazały, że Azjatki których dieta bogata jest w produkty sojowe, znacznie łagodniej przechodzą okres przekwitania niż Amerykanki i Europejki. U kobiet tych rzadziej występują schorzenia sercowo-naczyniowe, osteoporoza pomenopauzalna, choroby nowotworowe oraz zaburzenia psychiczne. Znamienne jest, że Azjatki, które wyjeżdżają na stałe z kraju, nie wykazują zwiększonej odporności na te schorzenia. Można więc uznać, że to specyficzna dieta jest przyczyną tak korzystnego oddziaływania, a nie uwarunkowania genetyczne.

Wśród fitoestrogenów wyróżniono kilka podstawowych grup związków chemicznych. Należą do nich:

  • stilbeny (najbardziej znanym związkiem z tej grupy jest występujący m.in. w owocach winorośli rezweratrol),
  • lignany,
  • izoflawony,
  • kumestany.

Najlepiej poznaną grupą fitoestrogenów są izoflawony.

Gdzie występują fitoestrogeny?

Fitoestrogeny występują powszechnie w roślinach z rodziny bobowatych (Fabaceae). Do roślin stosowanych jako surowce o działaniu estrogennym należących do rodziny bobowatych, zaliczamy przede wszystkim soję i opornik łatkowaty. Bogatym źródłem izoflawonów są różne gatunki koniczyn (Trifolium).

W aptekach dostępne są liczne preparaty zawierające ekstrakty sojowe, standaryzowane na zawartość izoflawonów w przeliczeniu na genisteinę. Najwyższą jakością charakteryzują się preparaty zarejestrowane jako leki, a nie suplementy diety, w których zawartość izoflawonów znacznie odbiega od deklarowanej przez producenta.

Od niedawna dostępne w aptekach stały się również preparaty z koniczyn, których wskazaniem do stosowania są zaburzenia wieku okołomenopauzalnego.

Jedzmy kiełki!

Izoflawony występują w warzywach strączkowych, a w szczególności w kiełkach sojowych, fasoli mung oraz lucerny. Kiełkujące nasiona charakteryzują się szczególnie dużą zawartością kumestrolu, związku uznawanego za jeden z najsilniejszych fitoestrogenów.

Działaj racjonalnie, konsultuj się!

Decydując się na stosowanie preparatów zawierających izoflawony, należy mieć na uwadze kompozycję diety, tak by nie doprowadzić do nadmiernego przyjmowania tych związków. Należy również pamiętać, że mimo iż fitoestrogeny wykazują pewne właściwości przeciwnowotworowe, to nie należy ich stosować w przypadku już istniejących nowotworów hormonozależnych, jak również u kobiet w których rodzinie występowały przypadki zachorowań na tego typu schorzenia.

Autorem tekstu jest dr n. farm. inż. Maciej Strzemski.