Co jeść, by mieć zdrowe oczy?

Zdrowe oczy to podstawa! O wzrok należy dbać codziennie. Podstawą jest odpowiedni jadłospis. Co zatem należy jeść, by móc cieszyć się dobrym wzrokiem? Podpowiadamy. 

Jak ważny dla człowieka jest wzrok, można ocenić podczas jazdy samochodem o zmroku lub w czasie przebywania w całkowicie zaciemnionym pokoju w nocy. Gdy nie widzimy dobrze, czujemy się niepewnie. Jednym ze sposobów na poprawę dobrostanu oczu i widzenia jest wybór produktów, których spożycie daje korzyści oczom. W menu takim powinny znaleźć się przede wszystkim produkty bogate w przeciwutleniacze. Wśród antyoksydantów najważniejsze są witaminy A, C i E oraz antocyjany i luteina. Antocyjany gwarantują owocom, warzywom i kwiatom czerwone, fioletowe i niebieskie zabarwienie, zaś luteina jest obficie obecna w warzywach zielonych.

Zmęczone oczy potrzebują SPA

Witamina A

Witamina A to cała grupa substancji organicznych o nazwie retinoidy, których niedobór powoduje tzw. kurzą ślepotę (ślepotę zmierzchową) oraz kseroftalmię (zespół suchego oka). Witamina A po połączeniu z opsyną buduje purpurę wzrokową, która umożliwia odbieranie bodźców wzrokowych w siatkówce oka. Nie można więc przecenić jej znaczenia w profilaktyce chorób oczu i pogorszenia wzroku. Witaminę A można spożywać w produktach roślinnych, gdzie występuje pod postacią prowitaminy o nazwie beta-karoten (przekształca się w witaminę dopiero w organizmie) lub w produktach zwierzęcych. Znaleźć ją można w marchwi, szpinaku, brokułach, dyni, ale i w wątróbce.

Witamina E

Witamina E to kolejny przeciwutleniacz, który neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników. Jej działanie jest podobne do pozostałych antyoksydantów. To jedna z niewielu witamin dostarczanych zwykle w odpowiednich ilościach. Dobrym źródłem witaminy E są oleje (np. słonecznikowy, sojowy czy kukurydziany), kiełki pszenicy, migdały i orzechy.

Witamina C

Witamina C to znany wszystkim kwas askorbinowy. Odgrywa niebagatelną rolę w budowaniu odporności, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Jej właściwości antyoksydacyjne pozytywnie wpływają na cały organizm, także na oczy. Stwierdzono również jej pozytywny wpływ na hamowanie rozwoju zaćmy. Witaminę C zawierają cytrusy, winogrona, papryka czerwona, owoce dzikiej róży, porzeczki, brokuły, szparagi, natka pietruszki i jabłka.

Kwasy omega-3

Ważnym składnikiem każdej zdrowej diety są wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które są budulcem tkanki nerwowej (znajdującej się w siatkówce oka) oraz fotoreceptorów. Najlepszym ich źródłem są tran i tłuste ryby morskie. Takie ryby zawierają także witaminy A i D, które również poprawiają stan oczu. Łosoś to jeden z najlepszych żywieniowych „wspomagaczy” widzenia.

Ważnymi substancjami potrzebnymi do prawidłowego działania narządów wzroku są także minerały, takie jak selen, cynk, mangan i miedź. Należy ich szukać w produktach spożywczych roślinnych i mało przetworzonych.

Antocyjany a zdrowe oczy

Antocyjany to barwniki zawarte w kwiatach i owocach. Mają właściwości przeciwutleniające, przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, chroniące naczynia krwionośne oka oraz pobudzające organizm do wytwarzania substancji o nazwie rodopsyna. To ona umożliwia nam prawidłowe widzenie, ponieważ stanowi światłoczuły barwnik siatkówki. Źródła antocyjanów w diecie to przede wszystkim czerwone, fioletowe lub zupełnie ciemne owoce i warzywa, takie jak porzeczki, aronie, śliwki, truskawki, wiśnie, czereśnie czy czerwona kapusta.

Luteina

Luteina to polifenol, substancja, która chroni oko przed wolnymi rodnikami, szczególnie ochronnie działa na siatkówkę oka i plamkę żółtą. Korzystnie wpływa na regenerację pręcików i czopków, dzięki temu warunkuje prawidłowe widzenie.

Resweratrol

Substancją o silnych właściwościach przeciwutleniających jest resweratrol. Spowalnia on rozwój zaćmy oraz procesy degeneracyjne nerwu wzrokowego. Jego źródłem są czerwone winogrona, czerwone wino. Czosnek również wykazuje właściwości przeciwutleniające, chroniące komórki przed zniszczeniem, ale także przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwpasożytnicze i wzmacniające odporność. Jego spożywanie chroni przed wystąpieniem mikrozakrzepów. Działa nie tylko na oczy, ale także na kondycję całego organizmu.

Zdrowa dieta na wzrok nie zawsze wystarczy, aby cieszyć się w pełni funkcjonującymi oczami. Ważna jest odpowiednia higiena narządów wzroku, czyli np. joga dla oczu, wypijanie odpowiednich ilości wody czy częste przerwy w pracy przed komputerem.

9 sposobów na zmęczone oczy, które sprawdzą się w pracy

6 ważnych produktów spożywczych dla naszych oczu

  1.  Jajka. Żółtko jajka to dobre źródło luteiny i zeaksantyny, a także cynku, substancji, które dbają o dobrą kondycję oczu. Warto jeść nawet 1 jajko dziennie.
  2. Orzechy. Dzięki dużej zawartości witaminy E migdały mogą hamować proces zwyrodnienia plamki żółtej. Jedna garść tych orzechów zapewnia połowę zalecanej dawki witaminy E na cały dzień. Jeśli chcesz dbać o swój wzrok, trzeba jeść również pistacje. Spośród wszystkich rodzajów orzechów to właśnie pistacje uważane są za najlepsze dla dobrego widzenia. Małe, zielone orzechy zawierają luteinę, zeaksantynę i witaminę E.
  3. Ryby morskie. Tuńczyk, łosoś, makrela, sardynki i pstrąg są bogate w kwas DHA, który znajduje się też w siatkówce oka. Badania wykazały, że niski poziom DHA może wywoływać zespół suchego oka. Właśnie z tego powodu należy przynajmniej 2 razy w tygodniu przyrządzać ryby na obiad. Ryby tłuste w naszej diecie zapewniają nam kwasy omega-3 i witaminę D, które pozytywnie wpływają na dobrostan oczu.
  4. Oliwa z oliwek. Posiłki z małą ilością tłuszczów trans i utwardzonych zapobiegają chorobom siatkówki. Wiele badań wskazuje, że dieta śródziemnomorska (oparta na warzywach, rybach i zdrowych tłuszczach) jest najlepsza dla zdrowia naszych oczu, ale i całego organizmu. Warto wybierać oliwę z pierwszego tłoczenia, bo ma najwięcej antyoksydantów.
  5. Pomidory. Zawierają likopen, który hamuje zwyrodnienie plamki żółtej, co często jest przyczyną utraty wzroku u starszych osób. Pomidory są bogate w witaminę C, która również chroni wzrok, ale samo warzywo również dobrze wpływa na sprawność układu krążenia.
  6. Owoce jagodowe i zielone warzywa (np. pietruszka, rzeżucha, koperek). Mają wysoką zawartość luteiny, która oddziałuje na jakość widzenia. Zielone warzywa są bardzo ważne dla naszych oczu, powinniśmy jeść je codziennie. Najlepiej na surowo, po umyciu, bo wtedy nie tracą cennych składników odżywczych. Jednym z najważniejszych warzyw zielonych jest natka pietruszki. Zawiera dużo wapnia, magnezu, żelaza, potasu, witamin C, A, PP i kwasu foliowego.

Kompresy eyeFIT są wskazane dla osób borykających się ze zmęczonymi oczami, które z powodu pracy w klimatyzowanych pomieszczeniach i przed monitorem komputera cierpią na syndrom oka biurowego. Działają relaksująco i wyróżnia je działanie przeciwzapalne, przeciwświądowe i rozgrzewająco-nawilżające, szczególnie ważne po całym dniu spędzonym przed monitorem komputera. To dlatego efekt ich użycia przypomina relaksujące SPA dla oczu.