10 sposobów na zaparcia

blank

Zaparcia to obecnie coraz poważniejszy problem. Dotyka coraz większej grupy osób. Szacuje się, że zmaga się z nim 20% dorosłych. Dwukrotnie częściej dotyczy kobiet. Jak go pokonać naturalnymi sposobami?

Mianem zaparć określa się zbyt małą częstotliwość wypróżnień (<2 na tydzień). Towarzyszą zaburzeniom pracy jelita grubego. Zdarza się, że ich pojawienie się ma związek z przyjmowanymi w terapii chorób przewlekłych lekami.

Jeśli zaparcia pojawiły się nagle, u osoby, która dotychczas nie miała z nimi problemów, nie wolno ich bagatelizować. To może być pierwszy objaw choroby, której szybkie wykrycie da większą szansę na powrót do zdrowia.

Przyczyny zaparć

Lista chorób i dolegliwości, które mogą mieć związek z zaparciami jest bardzo długa. Wiele też zależy od naszego trybu życia.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Najczęstsze przyczyny zaparć to:

  • nieprawidłowa dieta,
  • przyjmowanie zbyt małej ilości płynów,
  • zbyt mała aktywność fizyczna,
  • cukrzyca,
  • hemoroidy,
  • ciąża,
  • niektóre choroby neurologiczne, np. choroba Parkinsona,
  • nagła zmiana sposobu odżywienia (dieta).

Jak radzić sobie z zaparciami?

Zaparcia same nie znikną. Jeśli nie poznamy przyczyny ich pojawienia się lub nie zmienimy codziennych nawyków, problem może się nasilić. By temu zapobiec trzeba krytycznie przyjrzeć się swojej diecie. Warto sprawdzić, które składniki w niej dominują. Zastanówmy się też, czy nie brakuje nam solidnej dawki ruchu. Jeśli przyjmujemy leki, przeczytajmy ulotkę, by sprawdzić, czy mogą być odpowiedzialne za zaparcia.

Z zaparciami można walczyć na wiele różnych sposobów. Bardzo skuteczne są metody naturalne oraz zmiana trybu życia. Poznaj 10 zasad, które pozwolą zapomnieć o problemie.

1. Regularne posiłki

Regularne posiłki, spożywane powoli, to jeden z ważniejszych aspektów walki z zaparciami. W komponowaniu jadłospisu warto zwrócić uwagę na zwiększenie ilość błonnika w diecie. Drażni on ściany jelita, pobudzając tym samym ruch perystaltyczny. Przyspiesza wydalanie mas kałowych, zapobiega zaparciom i chorobom jelit, m.in. nowotworom jelita grubego.

Cenne źródła błonnika to:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe (np. ryż brązowy, chleb razowy, kasze),
  • nasiona roślin strączkowych,
  • owoce, m.in. jabłka, śliwki, morele, truskawki,
  • warzywa, m.in. buraki.

2. Pamiętaj o wodzie!

O ile pamiętamy o jedzeniu, o tyle zapominamy o częstym sięganiu po wodę. Robimy to dopiero wówczas, gdy czujemy pragnienie. To za mało. Do prawidłowej pracy organizm potrzebuje odpowiedniej ilości płynów. Najlepiej uzupełni je woda mineralna. Warto ją mieć pod ręką w pracy i w domu.

blank

Dostępne są specjalne aplikacje, przypominające o sięgnięciu po szklankę wody. Warto ją zainstalować na swoim smartfonie, jeśli zapominamy o regularnym uzupełnianiu płynów.

3. Aktywność fizyczna

Ruch to lek na wszystko. Zapobiega wielu chorobom, pomaga utrzymać organizm w dobrym zdrowiu i poprawia samopoczucie. Jest też cennym elementem profilaktyki zaparć. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się bieganie, jazda na rowerze, gimnastyka. Ćwiczenia pobudzą metabolizm i ułatwią wypróżnianie.

4. Zadbaj o rytm dnia

Nasz organizm nie lubi gwałtownych zmian. Są one czasem konieczne, ale zdecydowanie lepiej, gdy większość dni upływa nam w podobnym rytmie (co nie znaczy, że mają być one zawsze takie same i nudne!).

O ile to możliwe, każdy dzień rozpoczynajmy i kończmy mniej więcej o tej samej porze. Starajmy się jeść posiłki regularnie, w podobnych godzinach. Z czasem rytm wypróżnień również się do tego dostosuje i zauważymy, że chodzimy do toalety o określonej porze. 

5. Woda z miodem o poranku

Woda i miód to bardzo zdrowy duet, zwłaszcza jeśli sięgniemy po niego na czczo. W ten sposób nie tylko usprawnimy prace jelit, ale tez wzmocnimy organizm. Taka mikstura wzmacnia odporność, oczyszcza układ pokarmowy z toksyn, dodaje energii i pomaga usunąć zmęczenie. Łagodzi też ból związany z zapaleniem stawów i obniża poziom cholesterolu.

blank

Wieczorem do szklanki letniej wody włóż łyżkę miodu. Ostaw na noc. Napój wypij o poranku, na pusty żołądek. Możesz dodać do niej sok z cytryny.

6. Zdrowa przekąska: śliwki

Śliwki to od wieków skuteczny lek na zaparcia. Pomogą świeże owoce, choć najlepsze efekty osiągniemy, jedząc śliwki suszone. Zawierają mnóstwo błonnika. Z pomocą kwasów organicznych, regulują pracę jelit.

Cennym składnikiem śliwek suszonych jest też sorbitolnieprzyswajalny alkohol cukrowy. Pomaga on w utrzymaniu właściwej flory bakteryjnej jelit. Przyciąga też wodę, zmiękczając tym samym stolec.

blank

Śliwki trzeba jednak spożywać z rozwagą. Zjedzenie ich dużej ilości może wywołać biegunkę i ból brzucha. Owoce suszone są ponadto kaloryczne.

7. Zioła na zaparcia

Na zaparcia pomagają też zioła. Natura daje nam ich wiele. W problemach z wypróżnianiem pomogą:

  • lukrecja,
  • babka płesznik,
  • mniszek lekarski,
  • nasiona lnu,
  • kora kruszyny.

W aptekach można kupić wiele herbat ziołowych na zaparcia. Należy spożywać je z rozwagą, zwłaszcza jeśli ich składnikiem jest senes. Może on rozleniwić jelita, co jedynie pogłębi problem zaparć. Przyjmowanie go w dużej ilości skutkuje biegunką oraz utratą cennych witamin i minerałów.

8. Siemię lniane

Siemię lniane, czyli nasiona lnu, to cenne źródło błonnika pokarmowego, który korzystnie wpływa na pracę jelit i zwiększa uczucie sytości. Zawiera dużo śluzów, łagodzących dolegliwości żołądkowe i ułatwiające wypróżnianie.

Korzystne jest także spożywanie oleju lnianego. Dostarcza energii, korzystnie wpływa na gospodarkę hormonalną, ułatwia procesy trawienne i usprawnia pracę układu nerwowego.

9. Kefir i maślanka

Problem zaparć pozwoli też wyeliminować regularne sięganie po fermentowane przetwory mleczne, choćby kefir i maślankę. Zawierają kwas mlekowy i bakterie fermentacji mlekowej, które wspomagają dobroczynną florę jelitową.

10. Zrezygnuj ze słodyczy

Wielu z nas nie wyobraża sobie popołudniowej kawy bez czegoś słodkiego. Jeśli regularnie spożywamy batoniki i ciasta, z czasem nasz organizm zacznie się buntować. Cukier niszczy florę bakteryjną jelit, zaburza też ich pracę.

Na liście produktów powodujących spadek perystaltyki jelit znajdują się również:

  • mocna herbata,
  • kakao,
  • borówki,
  • banany,
  • kisiele,
  • gotowana marchew.

Zaparcia to poważny problem, który z czasem może stać się bardzo dokuczliwy. Zanim sięgniemy po leki, warto sprawdzić, czy naturalne metody nie okażą się skuteczniejsze.

Brak postów do wyświetlenia