Migrena a dieta. Czy są jakieś zależności?

Najczęściej na migrenę skarżą się kobiety przed 40. rokiem życia.
Najczęściej na migrenę skarżą się kobiety przed 40. rokiem życia.

Migrena to zaburzenie nerwowo-naczyniowe, które ma charakter przewlekły. Ból głowy to niejedyny jej objaw. Towarzyszą mu bowiem nudności, wymioty, nadwrażliwość na światło i zapachy. Niektórzy doświadczają również długotrwałego i silnego pulsowania skroni.

Naukowcom do dzisiaj nie udało się dowiedzieć, co leży u podłoża migreny. Niektórzy specjaliści są zdania, że związek z jej występowaniem mają mutacje genetyczne, skłonności genetyczne, zmiany hormonalne, długotrwały stres, przemęczenie, odwodnienie, nadużywanie leków przeciwbólowych, niewłaściwy tryb życia i dieta. Najczęściej z dolegliwością tą zmagają się kobiety przed 40. rokiem życia.

Nietolerancja laktozy. Kiedy dieta bezmleczna jest konieczna?

Objawy migreny

W przypadku migreny charakterystyczny jest pulsujący i jednostronny ból głowy. Trwa kilka godzin, w skrajnych przypadkach nawet kilka dni. W literaturze medycznej wyróżnia się migrenę z aurą (klasyczna) oraz migrenę bez aury (zwyczajna).

Migrena bez aury występuje znacznie częściej. W tym przypadku nic nie zapowiada dolegliwości bólowych. Atak bólu pojawia się nagle i zupełnie niespodziewanie. Ma charakter pulsujący, towarzyszyć mu mogą wymioty, nudności i światłowstręt.
Diagnozę stawia się, jeśli ból o takim charakterze pojawił się u pacjenta już wcześniej (tzw. zasada powtarzalności).

W przypadku migreny z aurą istnieją pewne symptomy, które zapowiadają dolegliwość. U niektórych są one bardzo subtelne, u innych – bardzo wyraźne. Najczęściej są to zaburzenia widzenia, np. świetlne błyski. Pacjent w polu widzenia zaczyna zauważać świetlny, drgający punkt. Problemom ze wzrokiem mogą towarzyszyć wzmożona drażliwość, sztywność karku, zaburzenia nastroju, brak apetytu, senność, problemy z koncentracją.

Najczęściej objawy zapowiadające migrenę obserwuje się kilkanaście minut przed pojawieniem się bólu głowy.

Dieta przy migrenie

Osoby cierpiące na migrenę przyznają, że mają swoja listę produktów zakazanych. Znajdują się na niej te pokarmy, które w ich przypadku stanowią czynnik wywołujący dolegliwości bólowe.

Migrenę często wywołują produkty, w których znaleźć można aminy biogenne: histaminę, tyraminę oraz fenyloetyloaminę.

Produkty zawierające histaminę

Histamina obecna jest w:

  • alkoholu (zwłaszcza w czerwonym winie),
  • serze,
  • mięsie długo dojrzewającym,
  • fermentowanych produktach mlecznych,
  • owcach morza,
  • rybach,
  • kiszonkach
  • drożdżach.

Produkty zawierające tyraminę

Z kolei w tyraminę obfitują:

  • awokado,
  • cebula,
  • zielona fasolka,
  • ryby (wędzone i suszone),
  • suszone owoce,
  • marynowane mięso
  • wątróbka drobiowa.

W czekoladzie i wędlinach znajdziemy fenyloetyloaminę.

Migrenę mogą wywołać również dodatki do żywności, m.in. glutaminian sodu, siarczyny, azotany, jak również kofeina, aspartam (słodzik).

Niedobory witamin i minerałów a migrena

Istnieje teoria, która łączy atak migreny z niedoborem określonych witamin i pierwiastków mineralnych. Najczęściej w tym kontekście mówi się o magnezie i ryboflawinie.

W 1998 roku w czasopiśmie “Clinical Neuroscience” opublikowano badania, z których wynika, iż niemal połowa pacjentów z migrenowymi bólami głowy cierpi na niedobór magnezu. Teza ta została potwierdzona cztery lata później, gdy inny ośrodek badawczy przeprowadził podobną analizę. I w tym przypadku pacjenci z migreną mieli w organizmie niewystarczającą ilość tego pierwiastka.

Magnez. Jak dbać o jego odpowiednią ilość w diecie?

Niemiecki neurolog, Andreas Peikert, na podstawie przeprowadzonych badań dowiódł, że przyjmowanie magnezu w dawce 600 mg pozwala ograniczyć ryzyko wystąpienia migreny o 41 proc.

Naukowcy uważają ponadto, że podobne rezultaty niesie ze sobą suplementacja witaminą B2 (ryboflawiną). Badania w tym zakresie przeprowadzono już kilka razy. W niemal każdym przypadku uzyskiwano podobny rezultat: zmniejszenie częstości występowania napadów migrenowych.

Nawyki żywieniowe

Sądzi się, że za migrenę odpowiadają również złe nawyki żywieniowe. Przykre dolegliwości wywołać może choćby wychodzenie z domu bez śniadania, jedzenie na pusty żołądek produktów z wysoką zawartością cukru, spożywanie posiłków w pośpiechu czy też stosowanie restrykcyjnych i źle zbilansowanych diet.

W przypadku osób, które zmagają się z bólami migrenowymi, ważne jest regularne spożywanie posiłków. Powinny być one dobrze zbilansowane, lekkostrawne, bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Bezpieczne wydaje się być jedzenie makaronów, ryżu oraz chudego mięsa (np. z kurczaka, indyka). Warto również ograniczyć spożycie soli.

Nadciśnienie i dieta. O czym pamiętać?

Osoby zmagające się z nawracającymi migrenami muszą z wielką uwagą przyjrzeć się czynnikom, które w ich przypadku mogą wywołać atak. Warto w tym celu prowadzić dzienniczek obserwacji. Są czynniki, na które nie mamy żadnego wpływu (zmiany hormonalne, gwałtowne zmiany pogody), ale są i takie, które jesteśmy w stanie kontrolować. U niektórych osób ból wywołać może również zmęczenie, nadmierny wysiłek fizyczny oraz stres. Mając to na uwadze i prowadząc dokładne obserwacje można z dużym prawdopodobieństwem wskazać czynnik, który odpowiada za wystąpienie migreny. A to ogromny sukces i możliwość zredukowania epizodów bólowych.