Daktyle – właściwości i zastosowania w kuchni. Co zamiast cukru (4)

blank

Jestem wielką fanką stosowania daktyli jako alternatywy nie tylko dla cukru, ale i słodyczy w ogóle. W przypadku świeżych poszukujmy tych najwyższej jakości, a w przypadku suszonych stawiajmy na daktyle niesiarkowane. Daktyle ekologiczne spełniają te kryteria.

Przeczytaj poprzednie części cyklu “Co zamiast cukru”

Daktylowa pasta zwiększa potencjalne zastosowania

Co prawda samym daktylem ciężko jest posłodzić kawę lub herbatę, a nawet słodki wypiek, jednakże po przerobieniu go na syrop bądź pastę, sprawdzi się w tej roli idealnie. Wystarczy zalać daktyle wrzątkiem, odstawić na kilka godzin, po tym czasie odcedzić, zmiksować do uzyskania konsystencji syropu, bądź odcedzić i zblendować do uzyskania konsystencji pasty. Taki syrop lub pastę z powodzeniem możecie przechowywać w lodówce ok. 5-7 dni i używać w zależności od potrzeb.

Będzie także świetną bazą do zdrowej wersji „nutelli” na bazie awokado, czy samego kakao i orzechów. W Legalnych Słodyczach używam daktyli jako słodzidła do naszych bezcukrowych dżemów i powideł, zwłaszcza tych produkowanych ze śliwek czy czarnej porzeczki.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Właściwości zdrowotne daktyli

Pod kątem właściwości zdrowotnych, daktylami powinny się  zainteresować zwłaszcza osoby z zespołem jelita drażliwego, gdyż daktyle zawierają tryptofan, aminokwas, który świetnie wpływa na zmniejszenie objawów tego schorzenia.

Ze względu na bardzo dużą zawartość błonnika przyspieszają też perystaltykę jelit, co docenią nie tylko osoby odchudzające się, ale i te, które cierpią na zaparcia. Wysoka zawartość błonnika związana jest też z obniżaniem poziomu glukozy we krwi. Nie mylcie tego jednak z indeksem glikemicznym, który w tym przypadku jest wysoki, IG suszonych daktyli to bowiem aż 103. Unikać powinni ich zatem diabetycy.

Ale! Tu myślę ciekawostka – nie jemy daktyli przy problemach z migrenami czy bolesnymi i obfitymi miesiączkami. Niestety mają w swym składzie tyraminę potęgującą występowanie tych dolegliwości.

Dlaczego daktyle niesiarkowane i dlaczego BIO?

blankSuszone owoce to doskonała przekąska, dodatek do płatków i dań, ale zanim po nie sięgniemy warto wiedzieć jaka jest różnica między produktem ekologicznym, a konwencjonalnym. Ekologiczne owoce suszone produkowane są bez dodatku
związków siarki. Ta praktyka jest już dozwolona przy produkcji owoców konwencjonalnych. Różnice między wyglądem i smakiem są diametralne. Niesiarkowane owoce mają mniej apetyczną barwę, co najlepiej widać na przykładzie moreli, bioowoce są brązowe, w porównaniu do konwencjonalnych pomarańczowo-żółtych suszonych moreli. Wybierając te brązowe przekonamy się jak jest wspaniały naturalny aromat owoców.

Dopuszczalne spożycie dwutlenku siarki wynosi 0,7 mg na kilogram masy ciała, składnik ten jest silnie uczulający i wrażliwe osoby już przy bardzo małym spożyciu mogą mieć niepożądane objawy. E-220 może wywołać nudności, biegunkę oraz bóle głowy. U chorych na astmę może nasilić symptomy, ponieważ silnie drażni drogi oddechowe. Dlatego by zdrowa przekąska w postaci suszonych owoców była naprawdę zdrowa, warto sięgnąć po niesiarkowane owoce, a najlepiej ekologiczne, wtedy mamy pewność że wybieramy to co najlepsze dla nas i dla rodziny.

mówi Katarzyna Linoż, absolwentka Wydziału Nauk o Żywności i Żywieniu Człowieka na SGGW, licencjonowany dietetyk, dyrektor ds. Marketingu i Nowych Produktów Eko-Wital Sp. zo.o.

Daktyl w kuchni. Zastosowań jest mnóstwo

O kulinarne wykorzystanie daktyla zapytaliśmy naszą redakcyjną ekspertkę od Aktywnych Smaków, Maję Skorupską:

blankDaktyle w moim gotowaniu lubię od zawsze, ale dopiero niedawno odkryłam je także w wersji świeżej. Mają delikatną, aksamitną skórkę, wilgotny i słodki miąższ o konsystencji miękkiej krówki. Moje ulubione to izraelskie Medjool, lubię też mniejsze Mazafati z Iranu. Smak świeżych daktyli nie wymaga dodatków, same są świetną słodką przekąską, która oprócz mnóstwa wartości odżywczych dostarcza sporej dawki kalorii. Dzięki swojej konsystencji, surowe daktyle są fantastyczną bazą do zrobienia słodyczy czy deserów raw, zachowujących pełną wartość odżywczą owoców. Ja najbardziej lubię trufle z daktyli, czyli zblendowane owoce wymieszane z mielonymi orzechami albo migdałami, uformowane w kulki i obtoczone w kakao. Często robię daktylowe batony energetyczne,rozdrabniam daktyle i mieszam z posiekanymi orzechami włoskimi czy laskowymi, migdałami, suszoną
żurawiną albo morelami, kaszą jaglaną czy chia. Takie przekąski można zabrać z sobą do pracy czy szkoły, są też świetne po treningu. Daktyle sprawdzają się również w spodach do ciast bez pieczenia, jak sernik z nerkowców. Bardzo lubię ciasto bakaliowe, wzorowane na hiszpańskim pan de higo con almendraz, czyli cieście figowo – migdałowym, w którym spoiwem składników są właśnie świeże daktyle. Łatwe i szybkie śniadanie to zwykła owsianka czy kasza jaglana z dodatkiem daktyli.

Więcej na temat daktyli piszemy w numerze 3/2017 wersji drukowanej Biokuriera. Zaprenumeruj dla siebie lub Twojego ekosklepu.

blank
5 faktów o… daktylach

Brak postów do wyświetlenia