Czym zastąpić kawę? 5 energetycznych propozycji

Kawa jednych pobudza, innych usypia. Wiele osób nie może funkcjonować bez filiżanki czarnego płynu. Bezspornie kawa nie jest jednak zupełnie obojętna dla naszego organizmu. Spożywana w nadmiarze nadkwasza go, wypłukuje minerały i powoduje wzrost ciśnienia tętniczego, a co najistotniejsze – uzależnia. Co zatem pić, by oczyścić swój organizm, a przy tym pobudzić się do pracy? Poniżej prezentujemy 5 alternatyw dla kawy.

1. Zielona herbata

Jej popularność rośnie, bo oprócz właściwości pobudzających, ma również szereg innych zalet. Wiele w niej polifenoli oraz katechiny, jednego z najmocniejszych przeciwutleniaczy. Zielona herbata bogata jest również w garbniki, alkaloidy, lipidy, aminokwasy, teinę oraz witaminy (A, B, C, E) i liczne mikroelementy (wapń, potas, miedź, cynk, mangan, fluor). Poddano ją wielu badaniom, z których jasno wynika, że picie zielonej herbaty może przyczynić się do poprawy kondycji naszego organizmu.

Niektórzy badacze sądzą, że ma ona działanie antynowotworowe, za co odpowiadają wspomniane już przeciwutleniacze. Chroni ponadto przed rozwojem choroby Alzheimera. Ze względu na korzystny wpływ zielonej herbaty na nasze zdrowie, zaleca się, by sięgać po nią co najmniej raz dziennie (Japończycy są zdania, że przedłuża to życie człowieka średnio o 3 lata!).

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Zielona herbata to jednak również solidny doping dla mózgu. Pobudza i orzeźwia, a dzięki wysokiej zawartości teiny wykazuje takie same właściwości jak znajdująca się w kawie kofeina. Po ten napój sięgać powinni pracownicy umysłowi, ale też studenci i uczniowie, zielona herbata bowiem ułatwia proces uczenia się i poprawia koncentrację.

Co ważne, efekt pobudzający uzyskuje się poprzez parzenie herbaty przez 2-3 minuty. Jeśli wydłużymy ten czas, uzyskamy rezultat odwrotny – poczujemy się zrelaksowani, odprężeni i … senni.

2. Yerba mate

„Święte ziele” Indian z Ameryki Południowej ma coraz większe grono zwolenników. To doskonała alternatywa dla kawy i herbaty. Pełno w niej mikroelementów (m.in. sód, magnez, wapń, krzem, żelazo, potas), witamin (A, B1, B2, C, E, H) i antyoksydantów. W wielu badaniach napój ten wykazywał liczne działania prozdrowotne (np. przeciwmiażdżycowe, przeciwnowotworowe i przeciwgrzybicze). Jest ponadto naturalnym antydepresantem, łagodzi stany chronicznego zmęczenia i zwiększa odporność na zmęczenie fizyczne. Przede wszystkim jednak pobudza, a przy tym nie uzależnia. Wpływa ponadto na poprawę sprawności psychofizycznej, usuwa zmęczenie i pozytywnie wpływa na koncentrację.

Yerba mate. Wskazówki dla smakoszy

Pierwsza filiżanka tego napoju może rozczarować. Do smaku yerba mate trzeba się bowiem przyzwyczaić. By ją dobrze zaparzyć, trzeba posiadać pewną wiedzę z tego zakresu. Jeśli dopiero poznajemy ten smak, dobrze jest skorzystać z porad sprzedawców. Dostępne są ponadto różne rodzaje tego naparu – mocniejsze, słabsze lub z dodatkiem ziół.

3. Napój imbirowy

O imbirze powiedziano i napisano już wiele. O jego prozdrowotnych właściwościach wie już niemal każdy. Imbir poleca się zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, bo rozgrzewa i działa przeciwzapalnie. Wspomaga ponadto układ trawienny i łagodzi niektóre dolegliwości bólowe (migrenę, PMS). Imbir znany jest również z poprawy ukrwienia mózgu, co zwiększa koncentrację i wydajność umysłową. Panuje przekonanie, że dodanie do kawy niewielkiej ilości sproszkowanego imbiru niweluje jej niezdrowe dla organizmu właściwości. Z pewnością zdrowsze będzie jednak przygotowanie napoju imbirowego. Jego podstawowymi składnikami jest omawiany korzeń, cytryna i miód, łatwo zatem wywnioskować, że poza pobudzeniem, wzmocni on naszą odporność i rozgrzeje organizm.

Ze względu na ostry smak i drażniący układ pokarmowy charakter imbiru, przyprawy tej powinni unikać chorzy na refluks żołądkowy. Odradza się go również osobom z wrzodami żołądka i dwunastnicy.

4. Kawa zbożowa

Produkowana jest z palonych ziaren żyta, pszenicy, jęczmienia lub cykorii. Jest bezkofeinowym napojem, najczęściej kojarzonym z przedszkolem i czasem szkolnym. Dlaczego? To właśnie dzieciom najczęściej serwuje się ten napój, ze względu na jego bogactwo witamin i minerałów. Szklanka kawy zbożowej dostarcza bardzo duże ilości błonnika, który nie tylko reguluje pracę układu pokarmowego, ale i wspiera usuwanie nadmiaru cholesterolu z organizmu. Pomaga również w walce z zaparciami, przyspiesza bowiem przemianę materii i ułatwia trawienie, a przy tym pobudza do aktywności mikroflorę jelitową.

Cykoria – gorzka, wykwintna i pełna witamin. Jak ją wykorzystać?

Dzisiaj wybór kaw zbożowych jest tak duży, że każdy znajdzie coś dla siebie. Zwłaszcza dorośli, którzy zbyt często sięgają po tradycyjną kawę, choć jedną filiżankę powinni zastąpić jej zbożowym substytutem. Wprawdzie kawa zbożowa nie ma właściwości tak silnie pobudzających jak zielona herbata czy yerba mate, ale z pewnością dobrze wpłynie ona na nasz organizm.

5. Woda z cytryną oraz soki i koktajle

Przygotowane na bazie naturalnych składników, dostępnych niemal na wyciągniecie ręki, są nie tylko solidną dawką energetyzującą, ale i dobrze wpływają na ogólny stan organizmu. Podstawą jest przyjmowanie jak największych ilości wody. Tylko nawodniony organizm będzie w stanie poprawnie funkcjonować. Jeśli do wody dodamy zaś cytrynę, otrzymamy ponadto bombę witamin. Jak zatem przygotować naturalny energetyk? Do dzbanka z wodą wystarczy dodać sok z wyciśniętej połówki cytryny i odstawić specyfik na noc. Warto pić go na czczo, gdy tylko wstaniemy – możemy być pewni, że tak przygotowany napój doda nam energii.

Dobrym zamiennikiem kawy będą również soki przygotowywane ze świeżych owoców i warzyw, np. jabłek, cytryny i imbiru lub buraka, cytryny i selera.

Dlaczego warto ograniczyć picie kawy?

Kawa zawiera minimalną ilość składników odżywczych. Unikać powinny jej zwłaszcza osoby z nadciśnieniem tętniczym. Może również zaburzać pracę serca i zaostrzać nerwice. Odpowiada za wypłukiwanie z organizmu wapnia, niekorzystanie wpływa również na stan zdrowia chorych ze zgagą i refluksem.

I choć zrezygnowanie z picia tradycyjnej kawy wcale nie jest łatwe, to ograniczenie jej spożycia z pewnością wyjdzie nam na zdrowie.

Brak postów do wyświetlenia