5 faktów o śliwkach


Śliwki są jednymi z najdłużej znanych ludzkości owoców, również w Polsce towarzyszą nam od pokoleń. Dlatego właśnie wydaje się, że wiemy o nich wszystko. Czy na pewno?


Czy byliście świadomi faktu, że śliwki zawierają tyle wartości odżywczych, że doskonale wspomagają utratę wagi i pozwalają utrzymać dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne? Czy wiecie, jak wybierać śliwki, by najlepiej wspierały zdrowie naszego organizmu? Może jesteście ciekawi, które gatunki są najsłodsze? Zachęcamy Was do wspaniałej podróży po informacjach o naturalnych i zdrowych słodyczach, jakimi są śliwki.

1. Są z nami już od bardzo dawna

Śliwki należą do tej elitarnej grupy owoców, które są uprawiane i zbierane przez człowieka najdłużej. Archeolodzy odnaleźli ich ślady pochodzące z epoki neolitu. Oznacza to, że ludzie mogli cenić śliwki na równi z oliwkami, winogronami i figami. Ich popularność nie słabnie – są one uprawiane na każdym kontynencie z wyjątkiem… Antarktydy. Owoce te są bowiem nie tylko pyszne, ale zawierają również mnóstwo składników wspierających zdrowie naszego organizmu.


5 faktów na temat błonnika

Na świecie znanych jest ponad 2000 rodzajów śliwek, jednak każdy z nich można przyporządkować do dwóch podstawowych typów – śliwki europejskiej i japońskiej. Dokładne pochodzenie tej pierwszej nie jest znane. Wiadomo jedynie, że była ona uprawiana już w czasach starożytnych. Z kolei śliwka japońska pochodzi z Chin (dzisiejszego największego producenta tych owoców). Do Japonii zawitała dopiero około 300–400 lat temu.

2. Słodycze prosto z natury

Podobnie jak inne owoce, śliwki mają stosunkowo mało tłuszczów, białka i kalorii. Możemy w nich jednak znaleźć dość dużo węglowodanów będących łatwo dostępnym źródłem energii. Węglowodany proste, przeważające w tych owocach, są bardzo szybko metabolizowane przez nasz organizm, co daje nam siłę i chęć do działania. Warto zaznaczyć, że cukier zawarty w śliwkach stanowi naturalne źródło słodyczy. To dobra wiadomość dla tych, którzy chcą ograniczać produkty zawierające chemiczne słodziki. Śliwki, jako owoce stosunkowo słodkie, świetnie je zastąpią.

Co ciekawe, śliwki są owocami odpowiednimi dla osób z cukrzycą. Owoce te zawierają flawonoidy, poprawiające procesy związane z wytwarzaniem insuliny. Dzięki temu chronią m.in. przed insulinoopornością. Warto również pamiętać o niskim indeksie glikemicznym śliwek – ich spożywanie nie podnosi znacząco poziomu cukru we krwi.

Katarzyna Jankowska z nową publikacją! “Dieta warzywno-owocowa. Uzdrawiająca moc roślin. 150 przepisów” – książka pełna inspiracji

3. Śliwki mają właściwości odchudzające

Mimo że słodkie, śliwki znakomicie sprawdzą się jako pożywienie sprzyjające utracie wagi. Nie tylko przyspieszają przemianę materii, ale również zawierają stosunkowo mało kalorii. Badania wskazują nawet, że włączenie śliwek (świeżych lub suszonych) do zbilansowanej diety może pomóc w radzeniu sobie z otyłością. Zawarte w tych owocach antocyjany i kwercetyna poprawiają zdolność komórek do zwalczania wspomnianej choroby. Co więcej, inne obecne w śliwkach składniki bioaktywne chronią przed przypadłościami związanymi z otyłością, takimi jak problemy z układem krwionośnym czy cukrzyca.

4. Bogactwo zastosowań

Wystarczy spojrzeć na wartości odżywcze śliwek, by wiedzieć, że są one jednymi z najbardziej wartościowych owoców. Wśród składników korzystnych dla naszego zdrowia można wymienić witaminę A, K, E oraz witaminy z grupy B. Dodatkowo śliwki są bogate w potas, fosfor, magnez, żelazo, wapń i cynk, nie wspominając już o błonniku.


Dzięki takiemu wspaniałemu połączeniu wartości odżywczych śliwki pomagają utrzymać ciało w zdrowiu. Dlatego też polecane są kobietom w ciąży i osobom, które doświadczają spadku samopoczucia fizycznego i psychicznego. Przechodząc do szczegółów, warto zauważyć, że śliwki umożliwiają złagodzenie objawów osteoporozy, niestrawności i problemów związanych ze stresem. Owoce te charakteryzują się dużą zawartością witaminy C, dzięki czemu włączenie ich do swojej diety znacząco wspiera odporność organizmu i zdrowie skóry.

Śliwki zawierają również wspomniane już antocyjany i kwercetynę, które chronią komórki mózgowe przed zniszczeniem. Dzięki temu spożywanie tych owoców zwiększa zdolności poznawcze, poprawia pracę układu nerwowego i spowalnia znacząco chorobę Alzheimera. Co ciekawe, ekstrakt ze śliwek jest stosowany w terapii raka. Obecne w tych owocach antyoksydanty hamują rozwój komórek nowotworowych.

10 sposobów na zaparcia

5. Śliwki wybierajmy rozsądnie

Śliwki dojrzewają w okresie od czerwca do października, jednak to w sierpniu i wrześniu mają swój najlepszy czas. Są one wówczas obecne na straganach w całej gamie kolorów – od zielonej, przez żółtą i czerwoną aż do fioletowej. Miąższ może mieć barwę żółtą lub czerwoną, przy czym w tym drugim przypadku owoce są słodsze. Śliwki pochodzące z młodszych drzew są bardziej gładkie, podczas gdy starsze okazy rodzą bardziej pomarszczone owoce.


Cechą wspólną wszystkich gatunków śliwek jest biały woskowy nalot stanowiący warstwę ochronną owoców. Jego obecność (lub brak) świadczy o tym, w jaki sposób śliwki były traktowane po zebraniu. Im mniej wyraźny jest nalot, tym większe prawdopodobieństwo, że śliwki były wielokrotnie dotykane, przekładane i przesypywane.

Robiąc zakupy, wybierajmy owoce, które mają słodki aromat, a ich skórka delikatnie ugina się pod wpływem dotyku. Jeśli śliwki są jeszcze twarde, możemy przez kilka dni trzymać je w woreczku – w temperaturze pokojowej doskonale dojrzeją. Śliwki suszone nie powinny zawierać środków konserwujących (np. siarczynów).