Tydzień dobrego chleba w Wielkiej Brytani. W Polsce też by się przydał…


W dniach 10-16 maja w Wielkiej Brytanii trwa Real Bread Maker Week. Został ogłoszony w 2009 roku przez stowarzyszenie Real Bread Campaign aby zachęcić ludzi do kupowania dobrego, prawdziwego chleba w małych, lokalnych piekarniach albo do wypiekania go samodzielnie.


Na wyspach pojawiło się 2000 punktów, gdzie można nabyć prawdziwy chleb, zorganizowano 650 warsztatów, wpłynęło 580 informacji od ludzi wypiekających go w domu. Odzew dowodzi, iż ludzie szukają dobrego pieczywa. Dla organizatorów kampanii ważne jest także podkreślenie znaczenia roli chleba w lokalnych społecznościach.

Dalekosiężne cele kampanii, na które wciąż zbierane są fundusze to np.:

  • pomoc osobom niepełnosprawnym poprzez szansę zatrudnienia w małych piekarniach
  • celebrowanie otwarć małych piekarni i pomoc w odnalezieniu ich
  • wsparcie małych piekarni i współpraca w sieci
  • kampania informacyjna, by ludzie mieli świadomość o możliwości wyboru dobrego pieczywa (Honest Crust Act)
  • kampania promocji uczciwego pieczywa w instytucjach publicznych, jak szkoły czy szpitale
  • warsztaty wypiekania chleba

W ramach tygodnia obchodów odbywa się wiele ciekawych wydarzeń: zawody w wypiekaniu chleba i pizzy, wypiekanie chleba w piecach drzewnych, zajęcia prowadzone przez utytułowanych piekarzy specjalistów, dobrych rzemieślników, jak Aidan Chapman (założyciel The Phoenix Bakery w Weymouth, Town Mill Baker w Dorset i niegdyś główny piekarz w londyńskiej firmie Celtic Bakers) czy Matt Jones (właściciel firmy Bread Ahead). Osobowości w świecie kulinarnym zawsze przyciągają uwagę i pomagają w promocji.

„Slow bread for busy lives”

Jednym z haseł promocyjnych jest „Slow bread for busy lives”, czyli dosłownie: wolny chleb w szybkim życiu. Dodatkowo rozdawane są fartuszki z innym hasłem promującym miłość do dobrego jedzenia. Zachęca się ludzi, by propagowali wydarzenie lokalnie, na rynkach, jarmarkach, grupach Slow Food, dzielnicowych sklepikach i w sieci znajomych.

Dla domowych i zawodowych piekarzy zostały nawet wydane przewodniki na temat tygodniowej kampanii. Co bardzo cenne, są tam zawarte nawet wskazówki na temat finansów, oznaczenia i legalności sprzedaży własnoręcznie wypieczonego chleba. Więcej o przewodniku (można ściągnąć PDF) przeczytasz tutaj w języku angielskim: http://www.sustainweb.org/publications/?id=269

http://www.sustainweb.org/realbread/national_real_breadmaker_week/

oprac. Małgorzata Górska


Komentarz Biokuriera:

Taki “Tydzień, albo chociaż weekend, Dobrego Chleba przydałby się także w Polsce, która przecież z dobrego chleba słynie. Niedawno w Warszawie odbyła się ciekawa impreza pt. Festiwal Chlebów Świata w Warszawie, ale z pewnością chciałoby się więcej. Być może przykład z Wielkiej Brytanii będzie tu małą inspiracją.