Transfair: Będziemy certyfikować odzież i bieliznę Fair Trade

 

 

 

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

 

 

Amerykańska jednostka certyfikująca produkty Sprawiedliwego Handlu uruchomiła system pozwalający certyfikować wszystkie elementy łańcucha produkcji odzieży i bielizny. Standardy dotyczą kwestii społecznych, ekonomicznych i socjalnych. Szczególną ochroną objęci są farmerzy uprawiający bawełnę i robotnicy zatrudnieni w fabrykach produkujących odzież i bieliznę.

Według badań przeprowadzonych przez Transfair, 76% konsumentów deklaruje, że w trakcie zakupów bierze pod uwagę aspekty społeczne i związane z ochroną środowiska. 56% konsumentów twierdzi, że niezależny system certyfikacji to najlepszy sposób na zweryfikowanie ogłaszanych przez firmy deklaracji na wspomniane tematy.

Przedsiębiorstwo, które chce sprzedawać odzież z certyfikatem Fair Trade musi wykorzystywać certyfikowane włókna, produkować w fabryce, która spełnia określone przez TransFairUSA standardy. Musi także wyrazić zgodę na wypłatę premii Fair Trade (od 1% do 10%).

Jak zauważa TransFair USA, certyfikacja Fair Trade obejmuje ludzi zatrudnionych na wszystkich etapach łańcucha zaopatrzeniowego:

Farmerzy uprawiający bawełnę
Farmerzy w takich krajach jak Mali czy Indie mogą uzyskać zapłatę większą nawet o 30% dzięki gwarantowanej cenie minimalnej i premii Fair Trade, która wykorzystywana jest na rozwój lokalnej społeczności (np. budowę szkół i centrów medycznych). Rolnicy muszą przestrzegać standardów związanych z ochroną środowiska: nie mogą wykorzystywać organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO) i niebezpiecznych pestycydów. Wiele gospodarstw z certyfikatem Fair Trade to gospodarstwa ekologiczne, ale nie jest to obowiązkowe. Aby sprzedawać produkty ekologiczne farmerzy muszą poddać się certyfikacji przeprowadzonej przez jednostkę zajmującą się rolnictwem ekologicznym.

Pracownicy fabryk odzieży
Robotnicy także otrzymują premię Fair Trade a fabryki muszą spełniać wymogi zawarte przede wszystkim w konwencjach Międzynarodowej Organizacji Pracy (co wydawałoby się powinno być rzeczą oczywistą wszędzie, ale jak pokazuje rzeczywistość ? nie jest).

Przedsiębiorstwa branży odzieżowej
Uzyskując znak Fair Trade mogą wykorzystać go w swych strategiach związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Realnie wspierając lokalne społeczności, mogą wykorzystać ten fakt w procesie komunikacji z klientami i promocji swoich produktów, co ma znaczenie zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę wyniki przytoczonych na wstępie badań.

Klienci
Klienci mają szansę poprzez swoje wybory wspierać określony system produkcji. Ważne jest aby otrzymali pełną informację na ten temat.

Więcej informacji (w języku angielskim):
http://transfairusa.org/content/certification/apparel_program.php

Uruchomiony przez TransFair USA program jest kolejnym systemem ?etycznej? certyfikacji związany z odzieżą.
Na łamach Biokuriera będziemy informować także o innych inicjatywach tego typu. System certyfikacji Fair Trade rozszerza się, niedawno pisaliśmy nawet o pierwszej wódce z certyfikatem Fair Trade.

Na zdjęciu: koszulki polo Fair Trade firmy Tompkins Point Apparel.

źródło: Organic-market.info / Transfair USA



 


 

Jeśli chcą być Państwo na bieżąco z aktualnościami i artykułami zamieszczanymi na https://biokurier.pl zapraszamy do skubskrypcji newslettera (po lewej stronie u dołu)!
Raz w tygodniu dostarczamy porcji świeżych informacji!

 


 

{jcomments on}

Nowe trendy na rynku ekologicznym ? to temat konferencji organizowanej przez redakcję Biokuriera w ramach najbliższej edycji (15-17 października) Targów Natura Food w Łodzi. Nasi prelegenci przybliżą słuchaczom tematy sprawiedliwego handlu, naturalnej kosmetyki, eko tekstyliów, ekoproduktów dla dzieci. Handlowcy będą mieli okazję dowiedzieć się jak włączyć się w ogólnopolskie kampanie dotyczące zdrowego odżywiania.