Teraz czytasz...
Szpinak – zawartość żelaza i inne zalety
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
NaturaFood & BeEco | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
NaturaFood & BeEco | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
Bio Kurier

Szpinak – zawartość żelaza i inne zalety

Szpinak jest znany i uprawiany na niemal całym świecie. Jego liście to znakomity dodatek do wielu potraw, choć wielu osobom zielone liście wciąż kojarzą się z niesmaczną papką serwowaną w latach dzieciństwa. Naprawdę warto spojrzeć na szpinak pod innym kątem.

Mit o dużej zawartości żelaza w szpinaku

Pierwsze skojarzenie jakie nasuwa się gdy słyszymy słowo szpinak, to… wysoka zawartość żelaza. Tymczasem warzywo nie wyróżnia się pod tym względem na tle innych.

Ogromny rozgłos dotyczący wysokiej zawartości żelaza w szpinaku ma źródło w… pomyłce przy zapisie wyników badań przeprowadzonych jeszcze w XIX w. przez jednego z amerykańskich naukowców. W efekcie rozpowszechniono informację o tym, że 100 gramów szpinaku zawiera rekordową liczbę 30 miligramów żelaza, gdy w rzeczywistości były 3 mg.

Błędna informacja bardzo szybko się rozpowszechniła, także dzięki popularnej w latach trzydziestych amerykańskiej reklamówce telewizyjnej przedstawiającej postać marynarza, który skory do bitki zyskiwał nadludzką siłę po zjedzeniu puszki szpinaku.

Właściwości zdrowotne szpinaku

Choć szpinak nie jest rekordzistą pod względem zawartości żelaza, nie znaczy to, że należy uznać go za pokarm bezwartościowy. Zawiera cenne witaminy i składniki mineralne, zwłaszcza chlorofil i przeciwutleniacze – w tym dwa silnie działające: luteinę i beta-karoten. Ceni się go także za dużą zawartość białka, błonnika, wapnia, potasu.

Warta uwagi, zwłaszcza dla kobiet ciężarnych lub myślących o posiadaniu dziecka, jest zawartość kwasu foliowego. Pod względem biologicznym i smakowym najwartościowsze są młode liście.

Liście szpinaku

Sprawdź przepis na: placek szpinakowy z mango

Uwaga na kwas szczawiowy

Wadą szpinaku jest fakt, że zawiera kwas szczawiowy, który w połączeniu z wapniem tworzy nierozpuszczalny związek – szczawian wapnia, nieprzyswajalny przez organizm. Z powodu jego obecności, nie powinni jadać tego warzywa artretycy, reumatycy, nerkowcy, niektórzy chorzy na wątrobę i cierpiący na dolegliwości przewodu pokarmowego.

Zobacz także

Mamucie Przysmaki

Co najlepsze w szpinaku?

Szpinak jest łatwo przyswajalny i dlatego jest wskazany m.in. dla ludzi anemicznych, wątłych oraz rekonwalescentów po dużym upływie krwi, także dla cierpiących na przewlekłe zaparcia. Kto dobrze go znosi i lubi, powinien uzupełniać swoją dietę wapniem, np. z mleka, sera, twarogu bądź innych warzyw.
Szpinak powinny spożywać szczególnie osoby palące papierosy oraz bierni palacze, ze względu na jego działanie antyoksydacyjne. Nie zmienia to jednak faktu, że najlepiej porzucić szkodliwe nałogi.

Jak przechowywać szpinak, aby zachował prozdrowotne właściwości?

Szpinaku nie powinno się gotować, zwłaszcza długotrwale, gdyż traci tedy swoje zdrowotne właściwości. Przechodzą one do wody, która nabiera zielonej barwy (z tego względu wykorzystuje się ją czasem do barwienia makaronu na zielono). Najzdrowsze metody przygotowania szpinaku to

  • zblanszowanie (wrzucenie na moment do gotującej się wody, wyjęcie i odsączenie)
  • uprażenie na patelni (np. z dodatkiem oliwy z oliwek).
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.