Sezam do chrupania i wypieków

blank

Nasiona sezamu są idealnym dodatkiem do smacznych dań dla osób dbających o linię ale jednocześnie troszczących się o dostarczenie organizmowi wszelkich składników  niezbędnych mu do funkcjonowania.

Warto go chrupać samodzielnie, dodawać do wypieków, sałatek, nawet od czasu do czasu nie żałować sobie słodkiej chałwy czy sezamków.
Zawartość tłuszczu jest duża, ale nie trzeba się tego bać, bo to dobry tłuszcz o sporej zawartości kwasów omega 3 (102mg) i omega 6 (5784 mg)  i to już w 28 gramowej porcji, czyli około 3 łyżkach stołowych. Tłuszczów nasyconych jest w takiej ilości sezamu zaledwie 1,9g, a tych jedno i wielonienasyconych aż 11g.

Około 3 łyżki nasion zapewnią nam od około 20% do niemal 30% dziennego zapotrzebowania na wapń , żelazo, magnezu, fosfor. Jeśli chcemy mieć mocne kości i walczyć z anemią, to można skorzystać z dobrodziejstwa ważnych substancji z jednego źródła. Dla odporności organizmu i ładnej cery wspomagająco zadziała cynk (ok. 13% dziennego zapotrzebowania). Sezam zawiera też ryboflawinę, tiaminę i niacynę oraz witaminę B6.

Wartości odżywcze w 100 g:

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Wartość energetyczna

 

640   kcal

 

 

 

Białko

 

23,2 g

 

 

 

Węglowodany

 

2,1 g

 

 

 

Tłuszcze

 

60 g

 

 

 

Gluten

 

nie zawiera

 

 

 

IG (indeks glikemiczny)

 

poniżej 35

 

 

 

          
Informacja dla alergików

Niska zawartość naturalnych salicylanów 0,1-2,5 mg powoduje, że sezam uczula rzadziej niż np. migdały, czy orzechy ziemne.

Przechowywanie

Ze względu na znaczną zawartość tłuszczu niewłaściwie przechowywany sezam robi się gorzki (przez zjełczały tłuszcz). Zalecamy przechowywanie w ciemnym i chłodnym miejscy, z daleka od źródeł wilgoci. Najlepiej w szczelnym opakowaniu, na przykład w słoiku.

Zastosowanie: nie tylko chałwa i sezamki

Nasiona sezamu stanowią smaczny i cenny dodatek do chleba i bułek, domowych mieszanek muesli, sałatek (warto uprażyć na patelni), sojowych „kotletów mielonych”, wegetariańskiego risotto czy pasztetów, do napojów (po całonocnym moczeniu i zmiksowaniu, jako mleko sezamowe), hummusu, past kanapkowych i deserowych, słodkich kremów.

Sezam BIO można bez problemu kupić w większości sklepów z eko żywnością a także niektórych supermarketach.

Małgorzata Górska

fot. sxc.hu

http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3071/1
http://www.food-info.net/pl/qa/qa-fi27.htm

Brak postów do wyświetlenia