Sałata ekologiczna – mistrzyni drugiego planu

Jej delikatne zielone liście nie są zazwyczaj centralnym składnikiem zjadanych przez nas codziennie posiłków, ale bez nich trudno wyobrazić sobie wiele potraw. Dzięki różnorodności odmian sałaty (od batawii po lodową), jej smakiem i walorami zdrowotnymi cieszyć się można od pierwszych tygodni maja wiosny po jesienne dni. Polecamy oczywiście całą różnorodność sałaty ekologicznej. Dlaczego? Wystarczy przeczytać trochę o jej zdrowotnych zaletach – o walorach smakowych nie piszemy. Lepiej po prostu spróbować.

 
Sałata pochodzi najprawdopodobniej z obszaru śródziemnomorskiego. Jadali ją mieszkańcy starożytnych imperiów: Egiptu, Grecji czy Rzymu. Sprowadzenie sałaty do Polski niektórzy historycy przypisują królowej Bonie. Inni twierdzą, że na nadwiślańskich stołach dostępna była już za czasów Jagiełły. Zamiast wchodzić głębiej w te rozważania lepiej zastanowić się, jak wybrać sałatę, tak aby była najsmaczniejsza i najzdrowsza.

Wybierajmy sałatę ekologiczną

Duże dawki nawozów sztucznych stosowanych w konwencjonalnych uprawach powodują, że sałata zawiera dużo azotanów. W naszych organizmach zostają one przekształcone w azotyny i razem z aminokwasami tworzą niebezpieczne, trujące nitrozaminy. Na liściach występować mogą natomiast pozostałości chemicznych środków ochrony roślin – dlatego tak ważne jest ich staranne mycie. Najkorzystniej jest kupować zieloną sałatę w sklepach z żywnością ekologiczną lub bezpośrednio od rolnika ekologicznego. Można także pokusić się o uprawę we własnym ogródku.

Im bardziej zwięzła główka tym lepsza sałata

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Jak wybrać najlepszą sałatę? Jakość warzywa możemy sprawdzić zwracając uwagę na wygląd. Im bardziej zwięzłą główkę ma sałata, tym jest ona lepszej jakości. Zewnętrzne liście powinny mieć barwę ciemnozieloną. Im bliżej środka zaglądniemy, tym ich kolor powinien być jaśniejszy. Nie sięgajmy po sałatę z nadgnitym głąbem – to wyraźny znak, że sałata zbyt dużo czasu spędziła w sklepie lub na targu i nie jest świeża.

Z dala od stali!

Zanim sałata trafi na nas stół warto wiedzieć, że liści nie powinno kroić się stalowym nożem ? niektóre gatunki wskutek kontaktu z ostrzem gorzknieją, inne robią się czarne. Najważniejsze jest jednak to, że powstała wskutek takiego kontaktu reakcja chemiczna przekłada się na ubytki m.in.: witaminy C w warzywie. Należy kontaktu ze stalą, lepiej obdzierać listki ręcznie bądź korzystać ze specjalnego, noża ceramicznego, który jednakże nie należy do tanich (ok. 150zł). Sałaty nie powinno podawać się także w metalowych naczyniach, chyba że są ze stali nierdzewnej.

Surowa najlepsza

Najlepiej spożywać sałatę surową. Można ją zaprawić cytryną, kwaśną śmietaną i sokiem z kiszonych jarzyn, unikając natomiast octu. Wykorzystuje się także kwasy roślinne, wyciśnięte z agrestu, porzeczek, jabłek. Jeżeli już wiemy jak prawidłowo przygotować sałatę do spożycia, warto wiedzieć, że oprócz doznań smakowych, pozytywnie wpłynie ona także na nasze zdrowie. Znany polski naturalista, Tarnawski pisał o sałatach: Wszystkie zawierają dużo witamin i soli odżywczych, a liście ich to najdelikatniejszy błonnik, który na surowo znosi nawet słaby żołądek. Chlorofil (zielonka) sałat zaopatruje ciałka krwi w żelazo, a sole odżywcze i witaminy krew oczyszczają i odświeżają. Sałata doskonale zastępuje wody mineralne, a zarazem odżywia, Sałata ponadto nigdy się nie sprzykrzy, a można jadać ją codzień i w każdej porze z przyprawą i bez. Rozumie się, gdy jest świeża, a zarazem krucha i w dobrym gatunku – o taką najłatwiej, jeśli ma się własny ogródek.

Cenne źródło magnezu

Istotne miejsce sałaty w ekologicznej diecie wynika z tego, że zawiera ona dużo magnezu. W przemianie materii może on zastąpić mangan (jeśli by akurat jego brakowało). Jeśli poziom magnezu obniży się choćby na jeden dzień, to w organizmie nie mogą się dokonać ważne procesy biosyntezy. Niedobór magnezu przejawia się często nerwowością, zmęczeniem i brakiem koncentracji

Sałata na dobry sen

Rzymianie, szczególnie chwalili sobie mleczko wydzielające się z przekrojonych łodyg sałaty. Nazywali je lactuca i przypisywali jej dobroczynne oddziaływanie na sen. Właściwości uspokajające i nasenne przypisuje sałacie także medycyna ludowa. Regularne jadanie zaleca się zwłaszcza osobom starszym. Można przyrządzić także odwar: sałatę wrzuca się na 1/2 litra wrzącej wody i gotuje przez 15-20 minut na małym ogniu. Szklankę odwaru powinno wypić się przed snem. Święta Hildegarda z Bingen na problemy ze snem zalecała natomiast kąpiel w wodzie, w której była gotowana sałata.

Pomocna przy odchudzaniu

Sałatę uważa się za bardzo istotny składnik wielu diet odchudzających. Dlaczego? Przyspiesza przemianę materii, jest niskokaloryczna, działa także oczyszczająco na organizm.

Źródło kwasu foliowego

Sałata, zwłaszcza czerwonolistna, obfituje w kwas foliowy, który odgrywa ważną rolę w tworzeniu czerwonych krwinek. Kwas foliowy pozytywnie oddziaływuje także na wykorzystanie białka w naszymorganizmie

Na oparzenia słoneczne

Kosmetyczka Lia Schorr zaleca stosowanie zielonej sałaty na oparzenia słoneczne. Liście sałaty gotuje się w wodzie, a uzyskany wywar studzi w lodówce, następnie nasączonym wacikiem oklepuje oparzoną skórę.

Sok z sałaty na nieżyt żołądka

Sok z sałaty zaleca się w medycynie ludowej, przy leczeniu przewlekłych nieżytów żołądka, w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy

Przyrządzamy!

Sałata zielona z ziołami

Składniki: główka zielonej sałaty, garść liści szczawiu,4 łyżeczki wymieszanych ziół: melisy, estragon koperku, 3 jaja kurze ugotowane na twardo, 2-3 łyżki oliwy Extra Virgin, l łyżka octu winnego lub soku z cytryny, 1 łyżeczka musztardy. Cukier, sól pieprz wedle indywidualnych upodobań.

Sposób przygotowania: Sałatę podzielić (obdzierając) na pojedyncze liście, opłukać, osączyć i rozerwać na mniejsze cząstki. Szczaw posiekać grubo i wymieszać z sałatą. Następnie dodać jaja pokrojone w plasterki. Oliwę połączyć z octem lub sokiem cytrynowym oraz ziołami, doprawić do smaku cukrem, solą i pieprzem. Zalać sałatę sosem.

 

tekst: Karol Przybylak
zdjęcia: http://www.sxc.hu

 

Wodorowęglan sodu (sodium hydrogen carbonate), czyli popularnie rzecz ujmując soda oczyszczona wykorzystany, może być w naszym gospodarstwie na wiele sposobów. Na dobry początek, prezentujemy 5 z nich.

Brak postów do wyświetlenia