Ponad 40% respondentów deklaruje, że jeżeli ma wybór, sięga po żywność ekologiczną a w 73% konsumentów w ciągu ostatnich trzech miesięcy kupiło przynajmniej jeden spożywczy produkt ekologiczny – to wyniki raportu Rynek health & wellness w Polsce.
Połowa przebadanych konsumentów deklaruje kupowanie eko produktów przynajmniej raz w tygodniu. Jakie są powody, dla których sięgają po bioprodukty? Unikanie szkodliwych składników w pożywieniu oraz z troska o zdrowie. Wyniki badań wskazują na to, że w kategorii eko najczęściej sięgamy po jaja, świeże warzywa i owoce oraz jogurty, kefiry. Najczęściej produkty ekologiczne kupowane są w hipermarketach, ale co czwarta osoba kupuje je w dyskoncie.
W ciągu trzech miesięcy poprzedzających publikację raportu (dokument ukazał się w listopadzie 2014) 75 proc. nabywców dokonało zakupu produktu dietetycznego, a blisko 70 proc. sięgnęło po naturalny artykuł kosmetyczno-chemiczny, nie zawierający parabenów, silikonów oraz innych konserwantów.
Jak przeprowadzano badanie?
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI przy wykorzystaniu Access Panelu GfK (panel internetowy, do którego paneliści są rekrutowani off-line, obecnie liczy on ponad 126 tys. panelistów). Wielkość próby podstawowej N=1000. Badanie było realizowane z mieszkańcami: Gdańska, Katowic, Krakowa, Poznania, Warszawy, Wrocławia. Opis konsumentów: osoby w wieku 18-65 lat; osoby kupujące przynajmniej jedną z czterech kategorii health & wellness. Dane zostały zebrane między 10 a 16 lipca 2014 roku. W badaniu został wykorzystany model segmentacji nabywców kategorii health & wellness przeprowadzonej przez GfK Polonia.
Pełny raport zakupić można tutaj:
http://www.gfk.com/pl/documents/rynek_health_and_wellness_w_polsce_2014_oferta.pdf
Trzeba przyznać, że w różnego rodzaju badaniach i raportach Polacy deklarują duże przywiązanie do ekologii i świadomej konsumpcji. W pewnym stopniu odzwierciedla to sytuacja rynkowa, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że wyniki badań dają zbyt optymistyczny obraz rzeczywistości. W powtarzanym przy takich okazjach stwierdzeniu, że „Za deklaracjami nie zawsze idą czyny” jest jednak sporo prawdy. Wystarczy bowiem wyobrazić sobie jak wyglądałby polski rynek żywności ekologicznej gdyby naprawdę 40% kupujących sięgało po produkt ekologiczny widząc go na półce obok konwencjonalnego odpowiednika…
Karol Przybylak