Przekąski na MŚ 2018 – zdrowo kibicujemy Biało-Czerwonym!

Emocje sięgają zenitu. Jeszcze tylko kilka godzin dzieli nas od pierwszego meczu Reprezentacji Polski na Mistrzostwach Świata 2018 r. Naszym rywalem będzie drużyna z Senegalu. Podpowiadamy, jakie przekąski przygotować na to widowisko, by było zdrowo i smacznie.

W czasie meczu na stole najczęściej pojawiają się chipsy i paluszki. Coraz częściej jednak decydujemy się zastąpić je czymś zdrowym i pożywnym. Szukamy alternatyw, bo mamy większą świadomość tego, w jaki sposób dieta wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Co zatem mamy do wyboru?

Pestki i orzeszki

Nikogo nie trzeba przekonywać, że pestki dyni czy słonecznika to bardzo zdrowe przekąski. Te pierwsze są bogatym źródłem cynku. Zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest znacznie większe u mężczyzn niż u kobiet. Gdy w ich organizmie jest go zbyt mało, pojawić się mogą problemy z płodnością. Obniżeniu ulega też libido. Cynk ponadto zmniejsza ryzyko przerostu prostaty. Pestki dyni to więc doskonała przekąska na spotkanie w męskim gronie.

W ostatnim czasie na rynku pojawiła się limitowana seria produktów Bio Planet – Zdrowo Kibicuj. W specjalnie oznaczonych opakowaniach znajdziemy m.in. pestki dyni, suszone morele, orzeszki ziemne czy orzechy nerkowca.

https://www.instagram.com/p/Bj7KVf2FLho/?taken-by=bio_planet_sa

Paluszki orkiszowe

Do łask wraca orkisz. Zboże to znane było już w starożytnym Rzymie, gdzie było jednym z elementów diety gladiatorów. Nie bez przyczyny, bo dodaje energii, zawiera duże ilości białka. Jest też źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin m.in. z grupy B oraz żelaza, wapnia, magnezu i fosforu. O leczniczych właściwościach orkiszu mówiła w średniowieczu św. Hildegarda z Bingen.

5 faktów o orkiszu, samopszy i płaskurce

Zainteresowanie orkiszem wzrosło w ostatnich latach, kiedy to popularna stała się zdrowia żywność. Z mąki orkiszowej zaczęto wypiekać chleb i różnego rodzaju przekąski. Niektóre z nich, np. orkiszowe paluszki, można przygotować szybko i bez dużego nakładu pracy. A co ważne, idealnie sprawdzą się do przegryzienia emocji, jakich w trakcie meczu na pewno nie zabraknie.

Przepis na orkiszowe paluszki

Popcorn

Ale nie byle jaki, bo z ziarna niebieskiej kukurydzy, które od wieków znane jest w Ameryce. Od niedawna znaleźć je można również w polskich sklepach. Nie zawiera glutenu. Swój wyróżniający się kolor zawdzięcza antyoksydantom (mają działanie przeciwzapalne). Niebieska kukurydza w porównaniu do innych jej odmian zawiera więcej białka, żelaza i cynku.

W sklepach z ekologiczną żywności kupić można niebieską mąkę, kaszkę oraz przekąski, m.in. piramidki i wspomniany popcorn.

https://www.instagram.com/p/BgVa3PZBSPo/?taken-by=bluecorn.pl

Karob

Karob to jedna z najstarszych roślin na świecie. W Polsce jego strąki znane są pod nazwą chleba świetojańskiego. Zainteresowanie nim rośnie zwłaszcza wśród alergików, osób z nietolerancją glutenu, sportowców czy wegan. My polecamy go wszystkim w ramach zdrowej i pożywnej przekąski.

Składniki obecne w karobie wspomagają pracę układu nerwowego i odpornościowego. Regulują też procesy trawienne oraz dodają energii. To źródło magnezu, fosforu, żelaza oraz wapnia.

Guacamole

Do suchych przekąsek warto mieć smaczny sos. Te najczęściej przygotowywane, na bazie majonezu, nie można uznać za zdrowe i wartościowe. Na szczęście mamy wiele alternatyw. A wśród nich prawdziwy meksykański przysmak – guacamole. To wyrazista i pełna smaku kompozycja kilku składników, do przygotowania której niewiele trzeba. Jej sercem jest dojrzałe awokado, które wzbogaca się drobno posiekaną czerwoną cebulkę, sokiem z limonki lub cytryny oraz przyprawami (papryką chilli, kolendrą, czosnkiem, kminem rzymskim, pieprzem).

GUACAMOLE – oryginalny przepis meksykański

Guacamole można zaserwować na grzance. Idealnie sprawdzi się też jako dodatek do grillowanych mięs i ryb oraz domowej tortilli.

https://www.instagram.com/p/BkFH69ol866/?tagged=guacamole

Hummus

To druga, obok guacamole, propozycja zdrowego dodatku do suchych przekąsek. Hummus to orientalna, mająca charakterystyczny smak i świetnie komponująca się z warzywami lub pieczywem, pasta. Pochodzi z Bliskiego Wschodu i rejonu Morza Śródziemnego. To skoncentrowane źródło składników, które nasz organizm potrzebuje. Dostarcza m.in. cennego manganu oraz witamin z grupy B. Ma też niski indeks glikemiczny, stąd stanowi dobrą przekąskę dla cukrzyków.

Przepis na hummus w pięciu prostych krokach

Hummus można przygotować samodzielnie w domu. Wszystkie niezbędne składniki kupić można w niemal każdym większym sklepie. Na rynku pojawiają się tez gotowe pasty. My polecamy te w wersji „bio”.

Sezonowe owoce i warzywa

Letnie warzywa i owoce to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów. Dojrzewające w pełnym słońcu, kupione od lokalnego rolnika lub zerwane prosto z naszego ogrodu, smakują najlepiej. Obecnie cieszyć się możemy smakiem czereśni, czerwonej porzeczki, agrestu. Warto jej jeść na surowo lub przygotować z nich orzeźwiający kompot.

Zdrową przekąską może też być zielony groszek, który zaczyna pojawiać się na lokalnych targach.

W trakcie meczu emocje ochłodzić też może arbuz. O tej porze owoce są najbardziej soczyste i intensywnie pachnące. Z ich dodatkiem można przygotować owocowe szaszłyki lub też zrobić orzeźwiającą wodę smakową.

https://www.instagram.com/p/Bj9EmItnPso/?hl=pl&tagged=arbuz

Frytki z batatów

Bataty to nic innego jak słodkie ziemniaki. Na polskich stołach pojawiają się jednak rzadko. A szkoda, bo nie tylko dobrze smakują, ale też są bardzo zdrowe. Ich czerwona odmiana to doskonałe źródło likopenu, który wykazuje pozytywne działanie na układ sercowo-naczyniowy oraz wzrok. Zawierają też wiele cennych minerałów, np. żelazo, jod, potas, sód, magnez, selen. Warto, by do swojej diety bataty włączyli cukrzycy, gdyż obecne w nich węglowodany wchłaniają się bardzo wolno, a to z kolei nie powoduje nagłego wzrostu glukozy we krwi.

Z batatów można zrobić smaczne i pożywne przekąski. Idealnie nadają się do przygotowania frytek lub chipsów.

https://www.instagram.com/p/BkI3V_HHRk4/?hl=pl&tagged=bataty