Jak właściwie przechowywać warzywa i owoce?

Ważne jest nie tylko to jak uprawiane i przetwarzane są warzywa i owoce, które spożywamy. 39% Polaków przyznaje, iż wyrzuca jedzenie. Jak go nie marnować?

Dziś kilka porad na temat przechowywania warzyw i owoców

1. Swieże, sezonowe i lokalne

Produkty świeże i lokalne sprawdzają się w diecie najlepiej jako źródło codziennych witamin i mikroelementów. Idealnym wyjściem, a niestety niedostępnym dla każdego, jest codzienne zaopatrywane się we własnym ogrodzie. Jeśli nie mamy w pobliżu rynku czy targowiska, to zostaje wyspecjalizowany sklep osiedlowy lub supermarket.
Lepiej kupować tyle, ile potrzebujemy, nie przechowywać zbyt długo oraz wybierać produkty lokalne, bo transport także nie służy żywności i środowisku naturalnemu.

2. Czysto i sucho

Nasza lodówka powinna być czysta i sucha. Suche powinny być też produkty, które w niej umieścimy (buraki, pieczarki, marchew pozbawiona naci, brukselka, ziemniaki). Każda ilość wilgoci sprzyja rozwojowi grzybów i pleśni, nawet w dość niskich temperaturach. Dbajmy o właściwe ustawienie temperatury chłodzenia w lodówce i umieszczajmy produkty najwrażliwsze na samym dole (tam jest najzimniej), ewentualnie na półkach czy w szufladach do tego przeznaczonych. Pamiętajmy, że np. marchew zgorzknieje przechowywana razem z gruszkami, jabłkami czy ziemniakami.

3. W chłodnym i ciemnym miejscu

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Jeśli mieszkamy w bloku i nie mamy chłodnej i ciemnej spiżarni ani łatwo dostępnej piwnicy, to pozostają nam szafki kuchenne. Idealnie, jeśli mamy miejsce na kosze lub kamionkowe naczynia na przechowywanie ziemniaków czy cebuli. Niektórzy mają dobrze zaizolowane pojemniki na ciemnym balkonie, wypełnione piaskiem dla odpowiedniej wilgotności (należy jej pilnować i czasem zwilżyć ziemię). To taka namiastka prawdziwej piwniczki ziemnej czy kopca.

4. Dobre i złe sąsiedztwo

Są owoce i warzywa, na których właściwości i smak źle wpływa trzymanie ich w lodówce, np. pomidory, truskawki, papryka, banany, pieczarki. Wówczas najlepiej kupować tylko tyle, ile zjemy aby uniknąć wyrzucania popsutego jedzenia. Jeśli kupiliśmy niedojrzałe awokado czy banany, to można je umieścić w papierowej torbie z jednym jabłkiem – dojrzeją szybciej dzięki etylenowi, gazowi wydzielanemu przez dojrzewające jabłka. Za to jabłko umieszczone z ziemniakami uchroni je przed szybkim psuciem.

5. Świeżość, świeżość, świeżość

Unikajmy, jak ognia kupowania żywności, która już wygląda na nieświeżą, ma plamy, uszkodzoną powierzchnię, bo wartość odżywcza będzie znikoma. Zwiędłe warzywa, czy owoce, o wiotkiej skórce, mogą być już siedliskiem bakterii gotowym do rozwoju grzybów, które zajmą resztę naszych zapasów.

Zachęcamy do wyboru warzyw z certyfikatem ekologicznym Decydujmy się na warzywa i owoce jędrne, o zwartych kwiatach, jędrnych liściach, pędach oraz gładkiej i lśniącej skórce.

Podobne rady mogą dotyczyć nabiału czy produktów sypkich oraz pieczywa. Wiele sposobów znamy od pokoleń, warto jednak je sobie od czasu do czasu przypomnieć.

oprac. Małgorzata Górska

Cenne informacje znajdziecie także na http://niemarnuje.pl