Podsumowujemy tegoroczne Regionalia

Kilkanaście tysięcy odwiedzających i kilkudziesięciu wystawców prezentujących lokalną żywność z najróżniejszych stron Polski. Z roku na rok warszawskie Regionalia stają się coraz większe i ciekawsze.


W trakcie Targów Regionalia (równolegle z nimi odbywały się jeszcze Targi Turystyki i Wypoczynku LATO) zaprezentowali szeroką paletę produktów tradycyjnych opartych na recepturach przekazywanych z pokolenia na pokolenie i przygotowanych na bazie naturalnych składników. Obok licznych polskich ofert można było również znaleźć smaczne zagraniczne przysmaki m.in. z Włoch czy Bułgarii.

Żywność eko na Regionaliach

W tym roku organizatorzy wyraźniej niż dotychczas postanowili położyć nacisk na ekologiczny wymiar targów. Spróbować można było miodów, serów, wędlin, zieleniny czy soku aroniowego. Swoje produkty prezentowali m.in. Marek Grądzki (sery kozie), gospodarstwo ekologiczne „Bukiet smaków”, Jasiołka (wędliny), Andrzej Chilicki (sok arionowy) oraz Marek Barzyk (miody), Gospodarstwo ekologiczne Kadzidło(sery kozie). Nie brakowało także wystawców promujących ciekawe produkty importowane jak np. La Selva. Na Regionaliach pojawił się także, promujący produkty amarantusowe, Ekoprodukt oraz dystrybutor eko żywności Bio Planet.


Niektórych wystawców opiszemy szerzej w odrębnych artykułach – pojawią się one na stronach Biokuriera po świętach wielkanocnych.

Wystawcy o targach

Jak podsumowywali Regionalia wystawcy? – To bardzo udana impreza. Jest dużo ludzi, pojawili się handlowcy, przedstawiciele restauracji, z którymi prowadziliśmy biznesowe rozmowy. Przybyło również wielu odbiorców indywidualnych, co dla nas jest ważne, bowiem wystawiamy się w dużej mierze po to, żeby ostateczni konsumenci mogli też kupić i spróbować nasz produkt, by wrócili po niego do sklepu – powiedziała Małgorzata Pucer z Pasieki Pucer, która podczas targów oferowała miody tradycyjne pozyskiwane z czystego rejonu Mazur.

–Regionalia to dla nas sposób na pokazanie się odbiorcy w nowym miejscu i wstęp do stałej obecności na stołecznym rynku  – dodaje Adam Spirewski z Żuławskiej Zagrody, specjalizującej się w tradycyjnym przetwórstwie ogórków i buraczków.


– Tysiące mieszkańców Warszawy i okolic z chęcią przyjechało do Centrum MT Polska, by spędzić tu miło czas na odkrywaniu bogactwa smaków polskich regionów, poszukiwaniu pomysłów na odpoczynek blisko natury i nie tylko, a także dobrej zabawie z ekologią w tle. Frekwencja zwiedzających dopisała, co wzbudzało zadowolenie wystawców, którzy mieli okazję promować swoje produkty w szerokim gronie potencjalnych klientów – podsumowuje Bartosz Sosnowski, prezes MT Polska, organizatora Targów Regionalia i Agroturystyka.

Akademia Biokuriera, czyli edukujemy!

Na targach takich jak Regionalia można z jednej strony poznać całą gamę produktów ekologicznych, lokalnych, tradycyjncych, ale z drugiej strony zagubić się w całym tym nazewnictwie, oznakowaniach etc. Z pewnością bardzo pomocni byli w tym zakresie chociażby wystawcy prezentujący się w strefie zorganizowanej przez Kampanię „Trzy znaki smaku”, ale organizując Akademię Biokuriera wyszliśmy naprzeciw tym, którzy chcieli uporządkować swoją wiedzę. W sobotę Karol Przybylak, podczas krótkiej prezentacji, przedstawił podstawowe różnice i podobieństwa pomiędzy produktami tradycyjnymi, ekologicznymi i lokalnymi. Dzień wcześniej, Akademia Biokuriera miała bardziej branżowy charakter. Maria Anna Zubowicz mówiła o tym jak skutecznie zbudować rozpoznawalną eko markę. Obie prezentacje cieszyły się dużym zainteresowaniem, za które dziękujemy. Zainteresowanych kolejnymi Akademiami zapraszamy na stronę akademiabiokuriera.pl.

Wybrano najlepsze produkty regionalne

W konkursie na najlepszy produkt Targów Regionalia przyznano nagrody dla najlepszych produktów regionalnych. Nagroda Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi trafiła do Spółdzielni Mleczarskiej w Skarszewach za ser Stary Szeneker. Poza tym jury składające się z przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego oraz Międzynarodowych Targów Polska przyznało Złote Medale. W kategorii Skarby Natury otrzymali je: tłocznia Soków Wiatrowy Sad Grażyna Wiatr za tradycyjny sok jabłkowy z Kałęczewa z kwiatem czarnego bzu, Stowarzyszenia Dolina Karpia za wędzonego karpia zatorskiego, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Głuchowie za masło ekstra, Gospodarstwo produkcyjno-handlowo-usługowego Kowalski – Krzysztof Kowalski za olej lniany z ziołami, Consonni Bartelak s.c. za ciasto drożdżowe maślane oraz Piekarnia Ratuszowa Radzikowscy s.c. za chleb razowiec marszałkowski z Siedlec. Z kolei Złote Medale w kategorii Promile i Procenty wręczono Tłoczni Maurer za śliwowicę z Łącka oraz Pasiece Hodowlanej Z.M. Janikowie za krupnik pszczelowolski. W kategorii Natura i Uroda Złoty Medal trafił do firmy Sylveco za tymiankowy żel do mycia twarzy. Natomiast w kategorii Rękodzieło Złoty Medal otrzymała Pracownia Haftów Artystycznych Małgorzata Grzelak za sztandar ręcznie haftowany różnymi technikami. Ponadto jury konkursowe przyznało 16 wyróżnień.


Obserwując liczbę wystawców i wydarzenia w trakcie Targów Regionalia z pewnością można potwierdzić, że wydarzenie z roku na rok staje się coraz ciekawsze i większe. Z pewnością już nie pozostaje w cieniu turystycznych targów „Lato”.

Zobacz naszą galerię zdjęć z Regionaliów na facebooku

tekst i zdjęcia: Karol Przybylak (tt: @KarolPrzybylak)