Pan eko pomidor…

Francuzi nazywali je kiedyś pommes d’amour, czyli jabłkami miłości i traktowali jak afrodyzjak. Dzisiaj ceni się je przede wszystkim za właściwości antyrakowe, działanie uspokajające, witaminę C i oczywiście znakomity smak. Bez pomidorów trudno przecież wyobrazić sobie smakołyki kuchni francuskiej, włoskiej czy też poczciwą… pomidorówkę.

Przeciwnowotworowe działanie karotenoidów

Karotenoidy odpowiedzialne są za charakterystyczną barwę pomidorów, ale dla naszego zdrowia ważniejsze jest ich pozytywne (zwłaszcza likopenu) antyrakowe działanie. Likopen to jeden z najsilniejszych antyutleniaczy, które stanowią ważny element systemu odpornościowego naszego organizmu. Przypisuje mu się działanie antynowotworowe, może także zapobiegać chorobom serca i miażdżycy. Co ciekawe, największe ilości likopenu zawierają pomidory w postaci skoncentrowanej stąd bardzo wskazane jest spożywanie ketchupów (sięgajmy po ekologiczne, bez sztucznych dodatków), popularnej pomidorówki, past pomidorowych, soku i sosów. Dietetycy zalecają także spożywanie pomidorów gotowanych lub duszonych w oliwie z oliwek.

Pomidory w medycynie ludowej

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Pomidorom przypisuje się działanie lekko moczopędne, czyszczące organizm, antytoksyczne i odmładzające. Zaleca się je w diecie osób cierpiących na cukrzycę, choroby nerek, serca, dolegliwości układu trawiennego (wykazują m.in. działanie pobudzające aktywność gruczołów trawiennych). Amerykańska medycyna ludowa i domowa uważa je także za bardzo dobry środek przy niestrawnościach i najlepszy domowy lek na zaparcia. Poza tym polecane są w schorzeniach wątroby i nerek. Także warto by jadały je osoby uskarżające się na nadmierne pocenie i nieprzyjemny zapach potu. Amerykanki piciem soku zabezpieczają swe rodziny w zimie przed przeziębieniami – najlepiej wypić w okresie zagrożeń codziennie szklankę soku. Znany polski zielarz Witold Poprzecki zalecał pomidory w diecie przy osłabieniu żołądka, w ogólnym osłabieniu pochorobowym, także w gorączce, wyrzutach i wysypkach, w tym tak groźnych chorobach jak pęcherzycy czy łuszczycy. Twierdził również, że pomidory są korzystne przy awitaminozach oraz niedomaganiach wątroby. Zalecał kilkutygodniowe kuracje pomidorami w pełni naturalnego sezonu dojrzewania i z gruntu. Dodatkowo trzeba zjadać owoce najlepiej ze skórką bo pod nią jest ulokowana większość cennych dla zdrowia składników.

Dlaczego pomidory z upraw ekologicznych?

Badania naukowców dowiodły, że pomidory uprawiane ekologicznie charakteryzowała wyższa zawartość likopenu, beta-karotenu, witaminy C oraz flawonoidów. Naukowcy zauważyli także, że na różnice w zawartości pozytywnych substancji wpływ miały także sezon, miejsce i rok uprawy. Warzywa ekologiczne warto wybierać także ze względu na to „czego mają mniej” niż konwencjonalne. Wyniki badań przeprowadzonych przez francuską Agencję ds. Bezpieczeństwa Żywności (AFSSA) wskazują, że: w blisko 100% organiczne produkty nie zawierają żadnych pozostałości pestycydów. Ponadto, warzywa ekologiczne zawierają około 50% mniej azotanów, (wysokie stężenie azotanów jest powiązane z szeregiem problemów zdrowotnych, m.in. cukrzycy i choroby Alzheimera)

Przeczytaj także:

Jedzmy w sezonie

W ekologicznej profilaktyce zdrowotnej najbardziej ceni się warzywa i owoce pozyskiwane w okresie pełnego naturalnego dojrzewania, czyli latem. Sztuczne przyspieszenie (pod folią lub w szklarni) zmniejsza wartość biologiczną owoców. Za wartościowsze dla zdrowia uznaje się rośliny uprawiane w gruncie. Pomidory rosnące w naturalnych warunkach są bardziej witalne od tych spod osłon, charakteryzuje je także lepsza proporcja cennych dla zdrowia składników. Nie można zapominać także o aromacie i smaku. Zauważy to każdy, kto ma możliwość takiego porównania.

Sezon na pomidory:

Spod foli i szklarni nieogrzanej: lipiec do listopada

Z gruntu: sierpień – październik

oprac. Karol Przybylak


 

Artykuł jest fragmentem książki Ekologiczna Apteczka Warzywna cz. 1, która  zawiera:

Ponad 200 porad, recept jak stosować najpopularniejsze warzywa w kuracjach domowych leczących najrozmaitsze schorzenia od wątroby, nerek, reumatyzmu, serca począwszy na skórze, nerwach, przeziębieniach skończywszy
Rady ile, kiedy, jakie warzywa jeść by zapobiegać chorobom, wzmacniać organizm
Prezentację walorów dietetycznych warzyw i ich rolę w profilaktyce wielu chorób
Omówienie zastosowania najpopularniejszych warzyw jako domowych kosmetyków
Porady jak najlepiej wykorzystywać walory warzyw w kuchni
Przepisy kulinarne na potrawy o walorach uzdrawiających
Wskazówki z jakich upraw, kiedy i od kogo najlepiej kupować warzywa, jak je przechowywać, konserwować
Informacje czym różnią się warzywa ekologiczne od tych z marketu, dlaczego są wartościowsze, cenniejsze zdrowotnie
Szczegółowe informacje o walorach antyrakowych poszczególnych warzyw i ich wykorzystaniu w PROFILAKTYCE ANTYRAKOWEJ

Omówione warzywa: KAPUSTA – POMIDOR – MARCHEW – OGÓREK – ZIEMNIAK – SAŁATA – BURAK – CEBULA – SELER – PIETRUSZKA

Książka dostępna jest w sklepie internetowym Wydawnictwa Gaj: Ekologiczna Apteczka Warzywna


Brak postów do wyświetlenia