Większość śmieci z gospodarstw domowych to opakowania, głównie po żywności. Produkować ich mniej? Przetwarzać skuteczniej? A może w ogóle zrezygnować z opakowań?
Przyjdź z własnym opakowaniem
Idea sprzedaży produktów bez opakowań towarzyszyła powstaniu pierwszego koncepcyjnego supermarketu w Niemczech Original Unverpackt, który zachęca by przynosili własne opakowania wielokrotnego użytku.
Ten sklep spożywczy nie sprzedaje niczego, co przychodzi w pudełkach, torbach, słoikach czy innych opakowaniach. Kusi klientów atrakcyjnym „podaniem” produktów.
Zboża czekają na zapakowanie, wszystko jest ładnie ułożone na półkach czy w drewnianych skrzyniach zamiast tkwić w pudłach wypełnionych plastikowymi wytłoczkami dodatkowo wypełnionymi bibułkami z nadrukiem. Nie ma napojów w opakowaniach typu tetrapack. Można nimi napełnić butelki przyniesione przez klienta.
Crowdfunding pomocny
Sklep to “dziecko” dwóch niemieckich działaczek: Sary Wolf i Mileny Glimbovski. Inicjatywa ruszyła dzięki crowfundingowi I najwyraźniej Niemcy są zainteresowani taką opcją zakupów. Na placówkę w Berlinie potrzebowano 45 000 euro (także od prywatnych inwestorów), a na tydzień przed otwarciem zgromadzono aż 98 000 euro!
Zobaczcie jak Original Unverpackt działa w praktyce:
Original Unverpackt – Der neue Supermarkt from Original Unverpackt on Vimeo.
Jak zaznaczają twórczynie sklepu, nie chodzi im o to, by stać się dużym graczem na rynku spożywczym, a raczej o to, by tym wielkim pokazać, że istnieje przyjaźniejsza klientowi i środowisku metoda sprzedaży dóbr.
Inne przykłady sklepów, które zrezygnowały z opakowań
Przykład z Berlina nie jest pierwszym. Przeczytajcie także o podobnych inicjatywach w Wielkiej Brytanii i USA.
Londyn. Unpacked – sklep bez opakowań
USA. Eko sklep sprzedaje produkty bez opakowań
oprac. Małgorzata Górska