Naturalne sposoby na menopauzę, cz. 2


W 1 części tekstu uwagę poświęciliśmy przede wszystkim estrogenom i ich roli w łagodzeniu objawów menopauzy.  W okresie okołomenopauzalnym pomocna jest także zmiana w diecie oraz inne leki roślinne. Jakie?  Doradza Maciej Strzemski, dr nauk farmacji.


Przeczytaj pierwszą część tekstu: Naturalne sposoby na menopauzę, cz.1

Nie tylko fitoestrogeny

W pierwszej części rozważań o możliwościach łagodzenia objawów i skutków menopauzy za pomocą roślin leczniczych, mówiliśmy o fitoestrogenach, czyli o substancjach chemicznych pochodzących z roślin, które dzięki swojemu podobieństwu do naturalnych ludzkich estrogenów, łagodzą objawy ich niedoboru w organizmie kobiety.


Zażywanie roślin zawierających te związki (soi, koniczyn, lucerny) wpływa więc na poprawę samopoczucia oraz zapobiega licznym schorzeniom występującym w okresie okołomenpauzalnym. Trzeba jednak pamiętać, że fitoestrogeny nie działają tak silnie jak naturalne ludzkie estrogeny, a ich zawartość w roślinach jest niewielka. Zażywanie preparatów z takich roślin nie jest w stanie całkowicie zrekompensować niedoboru naturalnych żeńskich hormonów. Jak mawiają uczeni, organizm kobiety chroniony jest przez estrogeny do czasu wystąpienia menopauzy, w późniejszym czasie kobieta musi chronić się sama. Tak więc poza preparatami produkowanymi z roślin zawierających fitoestrogeny, kobiety w okresie okołomenopauzalnym powinny również stosować inne leki roślinne oraz odpowiednio zmodyfikować swoją dietę.

Rośliny w zapobieganiu osteoporozy pomenopauzalnej

Z powodu niedostatku estrogenów w organizmie kobiety może rozwinąć się osteoporoza. Wystąpienie tej choroby związane jest również z niedoborem wapnia, magnezu, witamin D, K, C, B6, oraz nadmiarem sodu. Istnieją również inne czynniki wpływające na prawidłowe funkcjonowanie kości. Jest ich tak dużo, że by wyjaśnić ich wpływ na ten proces potrzeba bardzo specjalistycznej wiedzy.
Można jednak stosować się do prostych zasad, które spowodują iż ryzyko zachorowania na osteoporozę będzie mniejsze.

Co jeść w trakcie menopauzy?

Produkty bogate w wapń

Należy wprowadzić do diety produkty bogate w wapń. Poza przetworami mlecznymi i rybami są nimi warzywa takie jak: brokuły, fasola czy szpinak. Ten ostatni, mimo iż zawiera dużo wapnia, powinien być jednak spożywany w ograniczonym stopniu z uwagi na zawartość kwasu szczawiowego. Bogatym źródłem wapnia jest również sezam, natka pietruszki oraz jarmuż. Źródłem magnezu może być kakao i wyroby czekoladowe, kasza gryczana i orzechy.

Gdzie szukać witaminy D?

Źródłami witaminy D są przede wszystkim pokarmy zwierzęce m.in. tłuste ryby, natomiast witaminy K brokuły, sałata, kapusta czy awokado.

Źródła witaminy C

Witamina C występuje w roślinach powszechnie. Bogatym jej źródłem jest m.in. natka pietruszki. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona bardzo wrażliwa na wysoką temperaturę, więc jakakolwiek obróbka termiczna warzyw i owoców powoduje bardzo duży ubytek jej zawartości. Przeczytaj także: Jak gotować warzywa? Na parze czy w wodzie? 


Witaminę B6 znajdziesz w..

Witamina B6, poza produktami zwierzęcymi, występuje m.in. w: kalafiorze, kapuście, ziemniakach, marchwi i szpinaku. Spożywanie pokarmów zawierających duże ilości soli kuchennej należy ograniczyć. Będzie to miało nie tylko korzystne skutki dla kości ale również dla układu krążenia.

Różnorodność to podstawa

Rośliny odgrywają niezwykle ważną rolę w zapobieganiu i leczeniu schorzeń związanych z okresem okołomenopauzalnym. Stosowane są zarówno jako leki jak i składniki diety. Kobiety w okresie okołomenopauzalnym powinny, poza preparatami zawierającymi fitoestrogeny, wzbogacić swoją dietę. Działanie takie ma podstawowe znaczenie dla zachowania zdrowia. Dieta taka powinna być różnorodna, bogata w błonnik, witaminy, wapń, roślinne antyoksydanty i nienasycone kwasy tłuszczowe. Można to osiągnąć dzięki wprowadzeniu do codziennego jadłospisu dużych ilości warzyw i owoców oraz pełnoziarnistego pieczywa. Źródłem białka powinny być chude mięsa: wołowina, drób, królik i ryby, natomiast doskonałym uzupełnieniem jest białko sojowe.

Przeczytaj pierwszą część tekstu: Naturalne sposoby na menopauzę, cz.1


Maciej Strzemski, autor jest doktorem nauk farmacji