Natura Food 2015. Pytamy organizatorów co będzie się działo

Biobiznes Forum, Forum Ekobranży, Akademia Biokuriera, Salon Bioróżnorodności, konkursy – bardzo ciekawie zapowiada się tegoroczna edycja Targów Natura Food w Łodzi. O szczegółach rozmawiamy z Agatą Szczepaniak.

Karol Przybylak: Jak postrzegasz rozwój Targów Natura Food na przestrzeni tych lat, w których działacie. Czym najbliższe targi będą różnić się od tych pierwszych edycji?

Agata Szczepaniak (na zdjęciu powyżej): Kiedy siedem lat temu odbywała się pierwsza edycja targów NATURA FOOD producentów żywności ekologicznej było niewielu, a na samych targach pojawiło się zaledwie kilka firm z produktami certyfikowanymi. Wtedy dominowały produkty tradycyjne, regionalne. Z roku na rok udział sektora żywności certyfikowanej rósł i w zeszłym roku stanowił już blisko połowę wystawców. Producenci i importerzy wiedzą już, że to właśnie w Łodzi spotyka się cała polska branża biożywności, że tu można spotkać wszystkich największych hurtowników, dystrybutorów i przedstawicieli sieci handlowych.

Jeżeli firma chce zaistnieć na polskim rynku to nie może zabraknąć jej na NATURA FOOD. Jest to również dowód, że zmniejszamy dystans do krajów, w których styl eko od dawna jest mocną gałęzią gospodarki. Wzrost widać również wśród liczby odwiedzających targi. Osiem lat temu Dni Żywności Naturalnej odwiedziło niecałe 3 tys. osób, a już od 3 lat liczba ta oscyluje wokół 12 tys. Z informacji od naszych zeszłorocznych wystawców wiem, że wzrosła zdecydowanie również świadomość osób, które zainteresowane są żywnością wysokiej jakości. W kręgu ich zainteresowań coraz bardziej pojawiają się także ekologiczne i naturalne kosmetyki, środki czystości a to tym bardziej przekonuje mnie, że towarzyszące NATURA FOOD Targi Ekologicznego Stylu Życia beECO są jak najbardziej potrzebne i będą się rozwijać.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Obserwujecie rynek żywności ekologicznej, tradycyjnej i lokalnej. Czy przygotowując targi, dostrzegacie jakieś trendy/zmiany warte uwagi?

Agata Szczepaniak: Nie ulega wątpliwości, że rynek żywności ekologicznej w Polsce ciągle się rozwija. Rosną wskaźniki związane z konsumpcją ekoproduktów, a także zwiększa się liczba gospodarstw i przetwórców. Natomiast porównując spożycie produktów ekologicznych w Polsce, które wynosi około 0,2 % i w krajach europy zachodniej gdzie średnio jest to około 3% można powiedzieć, że jesteśmy dopiero na początku drogi. 

Myślę, że największą barierą dla polskich konsumentów jest cena produktów ekologicznych – są zdecydowanie droższe od konwencjonalnych i przeciętną rodzinę po prostu na nie nie stać, po drugie agresywny marketing producentów żywności konwencjonalnej, którzy wszystkimi możliwymi kanałami przekonują odbiorców, że kupują „zdrową żywność” i po trzecie ograniczona dostępność produktów eko – stosunkowo mało sklepów i punktów sprzedaży żywności ekologicznej, szczególnie tych oferujących świeże bioprodukty.

No i oczywiście świadomość konsumentów, którzy nie do końca wiedzą czym różni się żywność konwencjonalna od ekożywności i nie widzą powodu, dla którego mają płacić za dany produkt więcej. Jednak coraz większy nacisk mediów lifestylowych ukazujących zalety spożywania żywności ekologicznej i naturalnej, która jest niczym innym jak inwestycją w swoje zdrowie i otaczające nas środowisko, zachęca konsumentów do poszukiwań tych „lepszych” produktów. Dlatego chcąc kupować „zdrowsze” produkty coraz częściej szukamy lokalnych rolników i producentów. Coraz bardziej popularne stają się kooperatywy spożywcze i cotygodniowe „eko” targi. Można zauważyć, że w przeciągu ostatnich dwóch lat właściwie w każdy z większych miast zaczął funkcjonować targ gdzie co tydzień produkty przywożą okoliczni producenci.

Mówi się, że imprezy targowe są zwierciadłem tego co się dzieje w branży. I tutaj zarówno targi BioFach w Niemczech (najbardziej rozpoznawalna impreza w Europie) jak i nasza NATURA FOOD tylko potwierdzają, że branża żywności ekologicznej ma się dobrze, a w przypadku Polski jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków. Targi NATURA FOOD i beECO swoim rozwojem oraz zwiększającą się liczbą zarówno wystawców jak zwiedzających również pokazują rozwój branży ekologicznej w Polsce. W roku 2014 Targi odwiedziło ponad 12 tys. gości, w tym dużą grupę stanowiły osoby zainteresowane nawiązaniem kontaktów biznesowych, poszukujące dostawców i kontrahentów. Świadczy to o rozwoju rynku ekożywności i ekoproduktów w Polsce, a tym samym o większych możliwościach prowadzenia biznesu w tej branży.

Jakie atrakcje przewidziane są na Natura Food w tym roku?

Jak co roku kładziemy duży nacisk na edukację i wymianę doświadczeń wśród podmiotów działających na rynku ekologicznym w Polsce. Mając na uwadze kluczową korzyść jak płynie z udziału w targach NATURA FOOD i beECO, czyli nawiązanie współpracy biznesowej z kontrahentami z branży (aspekt B2B), a także możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy klientów ostatecznych (aspekt B2C), podejmujemy liczne działania, aby w ramach targów odbywało się jak najwięcej spotkań branżowych i biznesowych, konferencji oraz specjalistycznych szkoleń. W 2015 roku w trakcie targów odbędą się:

• IV Akademia Biokuriera i BIObiznes Forum – cykle seminariów, szkoleń i prezentacji dla producentów produktów ekologicznych, lokalnych i tradycyjnych oraz właścicieli i pracowników sklepów.
• II Forum EKObranży – poświęcone zagadnieniom handlu i sprzedaży w biznesie ekożywności
• Forum Bioróżnorodności – seminaria dla rolników dot. istoty dawnych odmian roślin uprawnych i rasy zwierząt gospodarskich.

Na odwiedzających indywidualnych czekać będzie także wiele atrakcji: pokazy kulinarne znanych szefów kuchni, warsztaty i nieocenione spotkania z miłośnikami ekologicznego stylu życia. Będzie też coś dla miłośników kawy, warsztaty z upcyklingu i przede wszystkim ogromna dawka nowości produktowych.

Czy zachowany będzie podział na EKO / tradycyjne i naturalne?

Odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna – TAK, gdyż zarówno wystawcy jak i konsumenci postrzegają to działanie jako bardzo pozytywne! Dzięki temu podziałowi wystawcy bardziej identyfikują się z firmami, w otoczeniu których mają swoje stoiska. Natomiast odwiedzającym taka usystematyzowana wystawa zdecydowanie ułatwia zaplanowanie wizyty i poruszanie się wśród ponad 300 wystawców. W tym roku zaplanowaliśmy strefy: produkty żywnościowe ekologiczne certyfikowane, żywnościowe naturalne niecertyfikowne i regionalne. Będzie również strefa beECO, czyli nieżywnościowe produkty ekologiczne i naturalne. Prowadzimy również rozmowy ze Stowarzyszeniem Miłośników Kawy, aby wzorem roku ubiegłego powstała Strefa dla smakoszy czarnego napoju. Będzie też Salon Grow Your Own – wyhoduj sobie sam czyli wszystko to co potrzebne jest do balkonowej i parapetowej hodowli ziół, warzyw i owoców. W tym roku panujemy także stworzenie strefy, która skierowana będzie przede wszystkim do rolników czyli Salon Bioróżnorodności.

Tradycyjnie targom Natura Food towarzyszą targi BeECO jak wygląda ich program?

beECO to już nierozerwalna część najważniejszego spotkania branży produktów ekologicznych w Polsce. W tym roku planujemy reaktywację projektu, który cieszył się dużym powodzeniem w 2012 roku. Będzie to Konkurs Corner of Design, gdzie młodzi projektanci w ramach II etapu konkursu zaprezentują prace przygotowane w oparciu o twórczy recykling, szeroko pojęte przetwarzanie, naturalne materiały oraz działanie wg. zasady 3R. Będą też warsztaty dla odwiedzających, którzy dowiedzą się jak na pierwszy rzut oka niepotrzebne materiały można ponownie wykorzystać i zrobić z nich coś co może próżnej służyć nam jeszcze przez długi czas. Jak co roku będzie również z nami przedszkole EKOLUDEK, gdzie podczas trwania targów rodzice będą mogli zostawić swoje maluchy pod czujnym okiem opiekunów, którzy zgodnie z zasadą uczyć bawiąc, zainspirują maluchy do ekologicznych gier.

Jakie konkursy dla wystawców są przewidziane, gdzie i kiedy można się zgłaszać?

Jak co roku, wszystkich wystawców zapraszamy do udziału w konkursie o Złoty Medal NATURA FOOD, który ma na celu promocję najlepszych wyrobów prezentowanych podczas targów. Profesjonalne Jury, w skład którego wchodzą przedstawiciele środowisk naukowych i branżowych, oceniać będzie produkty naturalne, tradycyjne i ekologiczne w kilku kategoriach. Złoty Medal NATURA FOOD to już rozpoznawalny i uznany w branży znak, które laureaci chwalą się nim zarówno w kraju jak i zagranicą. W tym roku nie zabraknie również stałej pozycji konkursowej organizowanej przez Urząd Marszałkowski w Łodzi czyli konkursu Tygiel Smaków. Będzie też kolejna nowość czyli konkurs na najlepszy ekosklep. Szczegóły dot. terminów, regulaminów i formy zgłoszenia będą publikowane na naszej stronie i funpagu na facebooku już na początku lipca.

Czy planujecie jakieś wydarzenia/atrakcje dla rolników ekologicznych?

To zupełnie nowe wyzwanie jakiego podjęliśmy się w tym roku, a jest nim Salon Bioróżnorodności. Jest to wydarzenie organizowane z myślą o coraz szerszym gronie rolników ekologicznych oraz rolników zainteresowanych przejściem z produkcji konwencjonalnej na rolnictwo organiczne, którzy poszukują dostawców ekologicznego materiału siewnego, naturalnych i organicznych środków ochrony roślin i nawozów, specjalnych pasz dla zwierząt hodowanych w trybie ekologicznym, a także rozwiązań zwiększających efektywność i wydajność upraw. Dzięki Salonowi rolnicy będą mieli okazję zapoznać się z szeroką prezentacją materiałów, produktów i rozwiązań wykorzystywanych w rolnictwie i hodowli ekologicznej.

Planujemy również wzbogać wystawę o aspekt edukacyjny i dlatego czynimy starania aby Salonowi towarzyszyło FORUM dedykowane tematowi bioróżnorodności, mające na celu uwypuklenie istoty ochrony dawnych odmian roślin uprawnych i ras zwierząt gospodarskich oraz pokazać dobre praktyki już funkcjonujące w naszym kraju.

Gorąco zachęcamy wszystkich, którzy mają w swojej ofercie produkty, maszyny i akcesoria dla rolników do zgłaszania swojego udziału w Salonie.

Czy spodziewani są goście zagraniczni?

Jak co roku prowadzimy szeroką kampanię promocyjną wśród środowisk i stowarzyszeń producentów żywności i produktów ekologicznych również zagranicą i spodziewamy się, że zainteresowanie Targami NATURA FOOD i beECO będzie coraz większe. Na pewno wśród wystawców będą przedstawiciele firm spoza naszego kraju. Już dziś swój udział potwierdziły firmy z Czech, Litwy, Włoch, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii.  Liczymy także na odwiedziny firm zainteresowanych wejściem ze swoimi produktami na rynek polski, a także podmioty, które poszukają surowców ekologicznych do produkcji.

Targi Natura Food odbędą się w dniach 2-4 października 2015 w Łodzi. Uwaga! Do 30.06 można otrzymać niższe ceny na stoiska targowe! Szczegóły na naturafood.pl 

Rozmawiał: Karol Przybylak

Brak postów do wyświetlenia