Podczas Targów Natura Food spotyka się cała polska branża biożywności, tu można spotkać wszystkich największych hurtowników, dystrybutorów, i przedstawicieli sieci handlowych. Jeżeli firma chce zaistnieć na polskim rynku to nie może zabraknąć jej na NATURA FOOD – mówi Agata Szczepaniak z Międzynarodowych Targów Łódzkich.
Biokurier: Co nowego pojawi się w tym roku na targach?
Agata Szczepaniak: VII Międzynarodowe Targi Żywności Ekologicznej i Regionalnej oraz III Targi Ekologicznego Stylu Życie beECO (tegoroczne edycje odbędą się w dniach 3-5 października 2014) to dwie komplementarne imprezy, które stanowią unikatowe wydarzenie ekologiczne na skalę międzynarodową.
Nowością tegorocznej edycji targów będzie Salon Ekologiczny „Grow your own – wyhoduj sobie sam”. W tej przestrzeni prezentować się będą producenci, którzy mają w swojej ofercie wszystko to, co jest potrzebne do uprawy ziół, warzyw i owoców na parapecie i balkonie. Salonowi towarzyszy konkurs Miejski EkoOgród – ekologiczna hodowla ziół, warzyw i owoców na balkonie i parapecie do udziału, w którym zapraszamy wszystkich ekologicznych miłośników ogrodnictwa – cenne nagrody do zdobycia! Dodatkowo w ramach beECO chcemy również zachęcić do prezentacji swojej oferty nie tylko producentów kosmetyków i środków do sprzątania, ale także sprzętu do przygotowania naturalnych i pełnowartościowych posiłków, m.in. wyciskarki do warzyw i owoców.
Jeżeli chodzi o wystawców na pewno pojawią się nowe firmy, już mamy ponad 20 zgłoszeń od podmiotów, które do tej pory nie prezentowały się na targach lub dopiero uzyskały certyfikaty ekologiczne. Zainteresowanie udziałem w imprezie jest duże i wszystko wskazuje na to, że liczba firm prezentujących się na tegorocznych targach NATURA FOOD i beECO będzie na pewno większa niż w roku ubiegłym. Jesteśmy przekonani, że targi rozrosną się do tego stopnia, że zajmą całą przestrzeń wystawienniczą hali Expo-Łódź co oznacza, że stoiska zagospodarują ponad 6 tys. m2 powierzchni wystawienniczej.
I jeszcze jedna ważna informacja chcemy rozszerzyć grupę docelową targów NATURA FOOD i beECO i dlatego poza właścicielami sklepów, stawiamy też na restauratorów i ośrodki SPA, które coraz częściej do swojego menu wprowadzają biożywność, produkty regionalne i lokalne.
Jakie są najważniejsze punkty programu?
Podczas tegorocznej edycji NATURA FOOD i beECO odbędzie się szereg spotkań i konferencji branżowych. Już po raz trzeci eksperci IFOAM EU, europejskiej struktury Międzynarodowej Federacji Rolnictwa Ekologicznego, podczas targów przedstawią nową perspektywę dotyczącą rozwoju i promocji rolnictwa ekologicznego w UE.
Nie zabraknie stałych punktów programu przeznaczonych dla producentów produktów ekologicznych oraz właścicieli i pracowników sklepów, czyli Akademii Biokuriera (temat: Niech o Tobie usłyszą, czyli skuteczna komunikacja eko firmy – dop. red.) i seminariów w ramach BIObiznes FORUM.
Jak co roku program będzie wzbogacony o sympozja i prelekcje dotyczące szeroko rozumianej branży naturalnej żywności, zdrowego stylu życia oraz degustacji lokalnych specjałów niemal ze wszystkich zakątków Polski. Wśród atrakcji zaplanowaliśmy również warsztaty i pokazy kulinarne, które będą prowadzone przez wybitnych kucharzy i miłośników gotowania. Zupełnie nowe tematy, które planujemy to seminarium INSPRO pt. „Wolne od GMO? Chcę wiedzieć”. Podążając za trendem rozwoju licznych targowisk i bazarów, gdzie co tydzień można kupić od lokalnych dostawców żywność wysokiej jakości, zaplanowaliśmy konferencję nt. „Eko targi, bazary, targowiska – moda, powrót do korzeni czy alternatywa dla wyskoprzetworzonej żywności”.
Czynimy też starania, aby w ramach targów odbył się Międzynarodowy Festiwal Cohabitat Gathering skierowany do ekspertów i fascynatów budownictwa naturalnego, zdrowej żywności, lokalnych inicjatyw i tworzenia w duchu zrób-to-sam, ale ostateczna decyzja o jego organizacji jeszcze nie zapadła. Natomiast jeżeli w ogóle się obędzie, to na pewno będzie to w tym samym czasie i miejscu co NATURA FOOD i beECO.
Czy nadal podtrzymywany będzie międzynarodowy charakter wydarzenia?
Odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna – TAK! Dzięki szerokiej promocji również wśród środowisk i stowarzyszeń zagranicznych producentów żywności i produktów ekologicznych już dziś wiemy, że wystawców spoza Polski będzie na pewno więcej niż w zeszłym roku. Będą to firmy zainteresowane wejście ze swoimi produktami na rynek polski a także podmioty, które poszukają surowców ekologicznych do produkcji.
Z czego jesteście najbardziej zadowoleni jeżeli chodzi o poprzednie edycje? Co warto poprawić?
Ostatnie edycje NATURA FOOD potwierdziły, że Łódź jest idealnym miejscem na największe i najważniejsze spotkanie przedstawicieli rynku producentów bioproduktów w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. NATURA FOOD i beECO 2013 odnotowały 20% przyrost powierzchni wystawienniczej i liczby wystawców w tym o ponad 40% wzrosła liczba wystawców strefy produktów ekologicznych. W stosunku do roku ubiegłego zanotowaliśmy również 20% wzrost liczby zwiedzających. A to oznacza, że targi odwiedziło ponad 12 tys. osób. Co ważne, w dużej mierze były to osoby zainteresowane nawiązaniem kontaktów biznesowych, poszukujące dostawców i kontrahentów żywności wysokiej jakości. Wzrost liczby gości biznesowych odwiedzających targi świadczy o rozwoju rynku ekożywności i ekoproduktów w Polsce, a tym samym o większych możliwościach prowadzenia biznesu w tej branży.
To właśnie w Łodzi spotyka się cała polska branża biożywności, tu można spotkać wszystkich największych hurtowników, dystrybutorów, i przedstawicieli sieci handlowych. Jeżeli firma chce zaistnieć na polskim rynku to nie może zabraknąć jej na NATURA FOOD. Jest to również dowód, że zmniejszamy dystans do krajów, w których styl eko od dawna jest mocną gałęzią gospodarki.
Z dobrym przyjęciem spotkało się także podzielenie przestrzeni wystawienniczej na strefy produktów bio, naturalnych, żywności regionalnej oraz strefę ekologicznych produktów nieżynościowych. Pracujemy nad tym aby ten podział był jeszcze bardziej wyraźny i czytelny dla zwiedzających.
Przeczytaj relację z targów Natura Food 2013: 6 edycja Natura Food – podsumowanie
Jakie konkursy planujecie w trakcie targów?
Jak co roku, wszystkich wystawców zapraszamy do udziału w konkursie o Złoty Medal NATURA FOOD, który ma na celu promocję najlepszych wyrobów prezentowanych podczas targów. Profesjonalne Jury, w skład którego wchodzą przedstawiciele środowisk naukowych i branżowych, oceniać będzie produkty naturalne, regionalne i ekologiczne w kilku kategoriach. Złoty Medal NATURA FOOD to już rozpoznawalny i uznany w branży znak, którym laureaci chwalą się zarówno w kraju jak i zagranicą. W związku z rozwojem targów beECO i coraz większym zainteresowaniem producentów produktów nieżywnościowych postanowiliśmy rozszerzyć kategorie konkursu o non-foodowe produkty. Najlepszy produkt zostanie również wyłoniony przez odwiedzających. W tym roku mamy też zupełnie nowy konkurs fotograficzno-ogrodniczy pt.: Miejski EkoOgród – ekologiczna uprawa ziół, warzyw i owoców na balkonie i parapecie. Już po raz siódmy podczas NATURA FOOD odbędą się konkursy organizowane przez Urząd Marszałkowski w Łodzi, czyli Tygiel Smaków i Tradycyjne Smaki Regionów.
Podsumowując, VII Międzynarodowe Targi Żywności Ekologicznej i Regionalnej i III Targi Ekologicznego Stylu Życia beECO będą obfitować w nowości, a wśród nich: konkursy, salon ekologiczny Grow your own – wyhoduj sobie sam, podtrzymujemy międzynarodowy charakter imprezy i prezentacje zgłoszonych do konkursu o Złoty Medal NATURA FOOD produktów w specjalnie przygotowanych gablotach.
rozmawiał: Karol Przybylak Follow @KarolPrzybylak