Moc zielonych koktajli

blank

Dają moc i sporą dawkę energii. Dodatkowo elektryzują orzeźwiającym kolorem. Zielone koktajle – bo o nich mowa – są prawdziwym fenomenem wśród zwolenników zdrowego stylu życia. Dlaczego?

Odpowiedź jest prosta – są zdrowe, dodają energii, a do tego bardzo łatwo je przygotować. Do takiej popularności zielonych koktajli z pewnością przyczyniła się Victoria Boutenko, autorka książki „Zielony eliksir życia”. Autorka tej publikacji opiera się na badaniach naukowych i własnych doświadczeniach. Przekonuje, że napoje przygotowane na bazie surowych warzyw są dostępne dla wszystkich i warto po nie sięgać każdego dnia. Czy jednak naprawdę nie ma tu żadnych ograniczeń? Czy istnieją jakieś zasady przygotowywania zielonych koktajli? Z jakich składników najlepiej je przygotowywać? Spróbujmy zatem na te i inne pytania odpowiedzieć.

Zalety zieleniny

Zielone koktajle to faktycznie bomba witamin (zawierają w sobie zwłaszcza prowitaminę A, witaminy z grupy B – w tym kwas foliowy, a także witaminy C, E i K). Są nie tylko bardzo odżywcze, ale również dostarczają organizmowi potężną dawkę składników mineralnych: żelaza, magnezu, fosforu, potasu. Szklanka tego napoju to także potężny zastrzyk płynnej energii słonecznej, określanej również jako krew roślin. Cząsteczki chlorofilu, bo o nim mowa, oczyszczają narządy, regenerują je, a do tego mają zdolność niszczenia chorobotwórczych drobnoustrojów: bakterii, grzybów, a nawet komórek rakowych. Chlorofil zawarty w zielonych warzywach i owocach ma ponadto zbawienny wpływ na układ pokarmowy i wydalniczy. Ten zielony barwnik, którego najwięcej w liściach i łodygach roślin, ma działanie detoksykujące i przeciwzapalne.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

W zielonych koktajlach wiele jest również białka, a do tego są to napoje niezwykle lekkostrawne. Wiele w nich również błonnika, stąd z powodzeniem mogą stanowić samodzielny posiłek.

Dlaczego warto pić zielony koktajl każdego dnia?

Poprawia koloryt skóry
Łagodzi zaczerwienienia
Wspomaga leczenie anemii, dostarczając dużą dawkę żelaza
– Działała oczyszczająco – usuwa pozostałości po lekach, znacznie ogranicza działanie toksyn
Odświeża oddech i neutralizuje zapach potu
– Wspomaga leczenie cukrzycy i reguluje poziom cukru we krwi
– Przyczynia się do rozwoju dobrej flory bakteryjnej
– Znacznie ogranicza rozwój zmian patologicznych w molekułach DNA, innymi słowy: zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych
Poprawia jakość widzenia
– Usprawnia pracę tarczycy
– Pomaga zwalczyć nieżyty gardła, zatok, nosa, przeciwdziała rozwojowi stanów zapalnych
– Pozytywnie wpływa na cykl miesiączkowy kobiet, ograniczając związane z nim dolegliwości bólowe
– Znacznie dodaje energii
Niszczy wolne rodniki, które odpowiadają m.in. za starzenie się organizmu
– Dostarcza organizmowi dużą dawkę kwasu foliowego (istotnego zwłaszcza w diecie kobiet w ciąży),
– Doskonale nawadnia i gasi pragnienie.

blank

Skład zielonych koktajli

Nie ma tu żadnej zasady i jednego menu. Fenomen zielonych koktajli polega właśnie na owej dowolności i różnorodności. Po jakie składniki jednak sięga się najczęściej? Wśród zielonych warzyw i owoców, które stanowić mają podstawę napoju, największa popularnością cieszą się:
ogórek,
jarmuż,
rukola,
– świeży szpinak,
natka pietruszki,
– liście buraka,
– liście rzodkiewki,
– szczaw.

Zielone warzywa łączy się najczęściej z:

pomidorami,
brzoskwiniami,
jabłkami lub sokiem jabłkowym,
truskawkami,
owocami leśnymi,
mango,
ananasem,
cytrusami.

blank

Listę składników można modyfikować w zależności od własnych upodobań smakowych. Nie trzeba się tu ograniczać, a ponadto do napoju warto dodać np. pestki dyni lub słonecznika, siemię lniane, syrop klonowy lub miód, zioła (np. pokrzywę, miętę, bazylię). Napój rozcieńcza się wodą (można do tego celu użyć również wodę kokosową), sokiem, jogurtem lub mlekiem (np. sojowym, ryżowym lub kokosowym).

Przykładowe połączenia składników:
– seler naciowy, kiwi, jabłko, sok z cytryny, woda
– natka pietruszki, szpinak, mango, awokado, ananas, woda
– melon, ogórek, mięta, woda/ ew. lód
– szpinak, maliny, nasiona chia, banan, woda

Sprawdź najlepsze książki o zielonych koktajlach na czytajwkuchni.pl

Zielony koktajl nie dla wszystkich?

Pewne ograniczenia mogą wynikać z użycia konkretnych składników, zwłaszcza świeżego szpinaku oraz szczawiu, których liście obfitują w kwas szczawiowy. W połączeniu z jonami wapnia tworzy on związek określany jako szczawian wapnia, który jest trudno rozpuszczalny i ma zdolność osadzania się w nerkach. Przyczynia się zatem do rozwoju kamicy nerkowej, jak również niedoboru wapnia w organizmie.

Zielone koktajle. Kodeks przygotowania

By napój przygotowany na bazie zielonych składników spełniał swoją rolę, a do tego był smaczny i pożywny, konieczne jest przestrzeganie kilku zasad. Najważniejsza z nich to reguła 60/40, która zakłada, że najlepszy koktajl to taki, w którym zawiera się 60% owoców i 40% warzyw.
Konsystencja napoju zależy od osobistych preferencji. Niektórzy wolą spożywać koktajl w formie płynnej, niektórzy zaś – jeść go łyżeczką. Od wyboru tekstury zależy zatem, ile wody dodamy do warzyw i owoców, jak również to, jak długo składniki miksujemy bądź blendujemy.

Warto też pamiętać, aby zielone koktajle pić powoli, delektując się każdym łykiem. By uniknąć bólu brzucha dobrze jest również nie łączyć ze sobą zbyt dużej ilości składników (maksymalnie cztery), a ich smak wzbogacić przyprawami, które minimalizują dolegliwości żołądkowe (tj. cynamon, kurkuma, imbir).

Zielony koktajl najlepiej smakuje zaraz po przygotowaniu. Jeśli jednak chcemy go zabrać ze sobą do pracy na drugie śniadanie, zadbajmy o to, by przechowywany był w lodówce.

Włączenie zielonych koktajli do codziennej diety stało się ostatnio bardzo modne. Co jakiś czas o takim sposobie oczyszczania organizmu wspomina jakiś celebryta, a autorzy kulinarnych blogów prześcigają się w ilości wpisów na ten temat. Warto jednak podkreślić, że green monsters (ang. zielone potwory) to potężny zastrzyk energii i witamin. A do tego ich przygotowanie może stanowić doskonałą zabawę i prawdziwą ucztę dla zmysłów. Warto wymieniać się między sobą listą składników i próbować nowych smaków. Takie eksperymenty z pewnością wyjdą na zdrowie.

Brak postów do wyświetlenia