Czy łódzkie lokale interesują się Fair Trade?

W dniach 15 – 19 listopada 2010 r. uczniowie Gimnazjum nr 27 w Łodzi odwiedzili popularne łódzkie kawiarnie i restauracje, chcąc sprawdzić, czy entuzjaści Sprawiedliwego Handlu mają możliwość zamówienia produktów certyfikowanych znakiem Fair Trade. Przedstawiamy wyniki ich akcji Uczniowie gimnazjum, podzieleni na małe grupy, odwiedzili 14 losowo wybranych lokali, cieszących się największą popularnością w Łodzi. W każdym miejscu zadali podstawowe pytania odnośnie takich produktów jak: kawa, herbata, czy czekolada. Mieli również możliwość zostawienia listu do kierownictwa, wyjaśniającego zasady Sprawiedliwego Handlu i korzyści płynące z wprowadzenia do swojej oferty produktów Fair Trade.

Jak się okazało, łódzkim kawiarniom, czy restauracjom daleko jest do standardów lokali z Europy Zachodniej, gdzie idea Sprawiedliwego Handlu stała się ostatnio bardzo popularna. Aż 93% odwiedzonych przez gimnazjalistów miejsc w Łodzi nie posiada w swojej ofercie produktów certyfikowanych znakiem Fair Trade. Bardziej zaskakujący wydaje się jednak fakt, iż w dzisiejszych czasach, gdzie firmy chwalą się najwyższą jakością obsługi i gotowością do spełnienia każdego wymogu klienta, pracownicy w 43% lokali wykazali całkowity brak zainteresowania tematem Fair Trade. 64% z nich nie wiedziało lub nie chciało odpowiedzieć na pytanie, czy znają pojęcie Sprawiedliwego Handlu, a w dwóch miejscach obsługa wyraźnie odmówiła udzielenia odpowiedzi na temat produktów oferowanych przez ich lokale
.
Uczniowie biorący udział w akcji wyznali również, iż pracownicy niektórych restauracji i kawiarni okazali się wyjątkowo nieuprzejmi, a w trzech przypadkach odmówili też  zostawienia listu do kierownictwa.

„Wydaje się to wyjątkowo zastanawiające. Uczniowie, jako potencjalni klienci dostarczyli cennej wiedzy pracownikom lokali na temat nowego, ale szybko rozwijającego się trendu konsumenckiego.”– mówi Marta Roskowińska, jedna z organizatorek akcji. „Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w 2010 r. 76% konsumentów biorących w nim udział zadeklarowało, iż sprawdza skład i kraj pochodzenia produktu. Najwidoczniej jednak łódzkie lokale nie są zainteresowane rozwojem i wykorzystaniem okazji, jakie oferuje im rynek”– dodaje Roskowińska.


Pozytywnym akcentem przeprowadzonego badania było potwierdzenie, iż sieć restauracji Green Way to obecnie jedyne lokale w Łodzi oferujące produkty Fair Trade.
Oprócz tego dowiedzieliśmy się też, iż kawiarnia Cafe Foto 102 oferuje kawę posiadającą certyfikat UTZ, a Coffee Heaven ma w ofercie kawę posiadającą certyfikat Rainforest Alliance. Oba certyfikaty zakładają przestrzeganie praw pracowników i ochronę środowiska naturalnego w procesie produkcji. Sceptycy nazywają je jednak zbyt łagodną wersją wymogów Fair Trade, co może spowodować, iż nieodpowiedzialne koncerny będą miały możliwość na proste i tanie włączenie się w ruch etycznej konsumpcji.

 

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     
W obliczu wyżej przedstawionych wyników wydawać by się mogło, iż świadomi konsumenci nie mają czego szukać wśród łódzkich lokali. Jednakże to właśnie w konsumentach tkwi potencjał do zmiany tej sytuacji. Jeśli przemawia do Ciebie Fair Trade- powiedz o tym w swojej ulubionej restauracji bądź kawiarni. Dzięki Tobie i innym entuzjastom Sprawiedliwego Handlu z pewnością pewnego dnia uda się wypić filiżankę kawy lub herbaty Fair Trade w łódzkim lokalu.

 

Event „Ekipa Fair Trade” to jedno z wydarzeń organizowanych przez Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej, który w tym roku odbywał się w dniach 15 – 21 listopada 2010 r. Fair Trade to międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych i firm handlowych, mający wspomóc rozwój drobnych producentów z krajów Globalnego Południa. Zgodnie z zasadami Fair Trade producenci z krajów Globalnego Południa dostają za swoje produkty uczciwa i stabilną cenę, proces produkcji jest bezpieczny dla ich zdrowia i środowiska naturalnego, ale przede wszystkim wprowadza się zakaz pracy dzieci.

Więcej informacji odnośnie edukacji globalnej znajdziecie Państwo na stronie: eduglob.zrodla.org/teg.

źródło: Ośrodek Działań Ekologicznych “Źródła”

 

 

 

Jeśli chcą być Państwo na bieżąco z aktualnościami i artykułami zamieszczanymi na https://biokurier.pl zapraszamy do skubskrypcji newslettera (po lewej stronie u dołu)!

Raz w tygodniu dostarczamy porcji świeżych informacji!

Raport. Czy lokale w Łodzi interesują się „Fair Trade”?
W dniach 15 – 19 listopada 2010 r. uczniowie Gimnazjum nr 27 w Łodzi odwiedzili popularne łódzkie kawiarnie i restauracje, chcąc sprawdzić, czy entuzjaści Sprawiedliwego Handlu mają możliwość zamówienia produktów certyfikowanych znakiem Fair Trade. Przedstawiamy wyniki ich akcji
Uczniowie gimnazjum, podzieleni na małe grupy, odwiedzili 14 losowo wybranych lokali, cieszących się największą popularnością w Łodzi. W każdym miejscu zadali podstawowe pytania odnośnie takich produktów jak: kawa, herbata, czy czekolada. Mieli również możliwość zostawienia listu do kierownictwa, wyjaśniającego zasady Sprawiedliwego Handlu i korzyści płynące z wprowadzenia do swojej oferty produktów Fair Trade.
Jak się okazało, łódzkim kawiarniom, czy restauracjom daleko jest do standardów lokali z Europy Zachodniej, gdzie idea Sprawiedliwego Handlu stała się ostatnio bardzo popularna. Aż 93% odwiedzonych przez gimnazjalistów miejsc w Łodzi nie posiada w swojej ofercie produktów certyfikowanych znakiem Fair Trade. Bardziej zaskakujący wydaje się jednak fakt, iż w dzisiejszych czasach, gdzie firmy chwalą się najwyższą jakością obsługi i gotowością do spełnienia każdego wymogu klienta, pracownicy w 43% lokali wykazali całkowity brak zainteresowania tematem Fair Trade. 64% z nich nie wiedziało lub nie chciało odpowiedzieć na pytanie, czy znają pojęcie Sprawiedliwego Handlu, a w dwóch miejscach obsługa wyraźnie odmówiła udzielenia odpowiedzi na temat produktów oferowanych przez ich lokale*.
Uczniowie biorący udział w akcji wyznali również, iż pracownicy niektórych restauracji i kawiarni okazali się wyjątkowo nieuprzejmi, a w trzech przypadkach odmówili też  zostawienia listu do kierownictwa.
„Wydaje się to wyjątkowo zastanawiające. Uczniowie, jako potencjalni klienci dostarczyli cennej wiedzy pracownikom lokali na temat nowego, ale szybko rozwijającego się trendu konsumenckiego.”- mówi Marta Roskowińska, jedna z organizatorek akcji. „Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w 2010 r. 76% konsumentów biorących w nim udział zadeklarowało, iż sprawdza skład i kraj pochodzenia produktu. Najwidoczniej jednak łódzkie lokale nie są zainteresowane rozwojem i wykorzystaniem okazji, jakie oferuje im rynek”- dodaje Roskowińska.
Jedynym pozytywnym akcentem przeprowadzonego badania było potwierdzenie, iż sieć restauracji Green Way to obecnie jedyne lokale w Łodzi oferujące produkty Fair Trade. Oprócz tego dowiedzieliśmy się też, iż kawiarnia Cafe Foto 102 oferuje kawę posiadającą certyfikat UTZ, a Coffee Heaven ma w ofercie kawę posiadającą certyfikat Rainforest Alliance. Oba certyfikaty zakładają przestrzeganie praw pracowników i ochronę środowiska naturalnego w procesie produkcji. Sceptycy nazywają je jednak zbyt łagodną wersją wymogów Fair Trade, co może spowodować, iż nieodpowiedzialne koncerny będą miały możliwość na proste i tanie włączenie się w ruch etycznej konsumpcji.
W obliczu wyżej przedstawionych wyników wydawać by się mogło, iż świadomi konsumenci nie mają czego szukać wśród łódzkich lokali. Jednakże to właśnie w konsumentach tkwi potencjał do zmiany tej sytuacji. Jeśli przemawia do Ciebie Fair Trade- powiedz o tym w swojej ulubionej restauracji bądź kawiarni. Dzięki Tobie i innym entuzjastom Sprawiedliwego Handlu z pewnością pewnego dnia uda się wypić filiżankę kawy lub herbaty Fair Trade w łódzkim lokalu.
Event „Ekipa Fair Trade” to jedno z wydarzeń organizowanych przez Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej, który w tym roku odbywał się w dniach 15 – 21 listopada 2010 r. Fair Trade to międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych i firm handlowych, mający wspomóc rozwój drobnych producentów z krajów Globalnego Południa. Zgodnie z zasadami Fair Trade producenci z krajów Globalnego Południa dostają za swoje produkty uczciwa i stabilną cenę, proces produkcji jest bezpieczny dla ich zdrowia i środowiska naturalnego, ale przede wszystkim wprowadza się zakaz pracy dzieci.
Więcej informacji odnośnie edukacji globalnej znajdziecie Państwo na stronie: eduglob.zrodla.org/teg.

* Przeprowadzone badanie miało jedynie charakter akcji konsumenckiej. Nie było to badanie opracowane zgodnie z zasadami, jakie obowiązują w przypadku badań prowadzonych przez upoważnione do tego instytucje.

Brak postów do wyświetlenia