To projekt mający na celu zwrócenie uwagi osób zainteresowanych modą (twórców, dizajnerów, sprzedawców) jak i konsumentów na problemy występujące w globalnym przemyśle tekstylno-odzieżowym. Z jednej strony upowszechniał będzie wiedzę o społecznych i ekologicznych nadużyciach związanych z produkcją ubrań. Z drugiej, będzie pokazywać pozytywne alternatywy dla konwencjonalnych, globalnie rozpowszechnionych marek. W ramach akcji przedstawione zostaną możliwości przeciwstawienia się łamaniu praw człowieka, praw pracowniczych oraz postępującemu zanieczyszczaniu środowiska. W ramach projektu Kupuj odpowiedzialnie ubrania promowana będzie odpowiedzialna moda, powstająca przy poszanowaniu praw człowieka i z zachowaniem zasad Sprawiedliwego Handlu.
Na stronie www.ekonsument.pl/ubrania zapoznać się można z artykułami opisującymi sytuację pracownic i pracowników w zakładach produkujących odzież, rolników pracujących przy uprawie roślin takich jak bawełna czy len, jak i wiele wiele więcej? Pod koniec roku 2010 przygotujemy dla konsumentów pierwszy w Polsce przewodnik po dobrych zakupach, a dla dizajnerów i osób pracujących na rynku odzieżowym specjalny informator na temat odpowiedzialnej mody! Pod koniec projektu, w 2012 roku zorganizujemy pierwsze w Polsce Targi Odpowiedzialnej Mody!
Po nitce do kłębka?
W ramach przygotowań do projektu, koordynatorka projektu, Maria Huma, odbyła ostatnio podróż na Mauritius gdzie wizytowała odpowiedzialne przedsiębiorstwa odzieżowo-tekstylne. Podróż ta miała na celu zebranie informacji „z pierwszej ręki”.
Dzięki podróży na Mauritius, przekonałam się, że odpowiedzialna moda jest naprawdę możliwa. Zobaczyłam tam szczęśliwych ludzi, pracujących po 8 godzin dziennie w bezpiecznych warunkach, których pensje pozwalają na godne życie. To od nas konsumentów teraz zależy, czy wybierając odpowiedzialną modę wyprodukowaną z poszanowaniem ludzi i środowiska, wesprzemy takie inicjatywy ? mówi Maria Huma.
Podczas wyjazdu zostały także przeprowadzone unikatowe wywiady z pracownikami przemysłu tekstylno-odzieżowego. Zwieńczeniem tego doświadczenia będzie raport oraz film dokumentalny mający na celu przybliżenie funkcjonowania odpowiedzialnych przedsiębiorstw związanych z modą .
Zdjęcia z tej niezapomnianej podróży można zobaczyć na: www.flickr.com/photos/zielonasiec/sets/72157623859799216/
Projekt Kupuj odpowiedzialnie ubrania jest częścią europejskiej kampanii ?WearFair?, którą współtworzymy z organizacjami pozarządowymi z Austrii oraz Niemiec. Dzięki europejskiemu wymiarowi projektu, PZS oprze się na doświadczeniu krajów w których od lat odpowiedzialna moda leży w kręgu zainteresowania rzeszy konsumentów. Wierzymy głęboko, że programy takie jak ten, które mają na celu zbliżenie konsumentów i producentów mogą doprowadzić do sytuacji, gdzie ubrania, które na co dzień kupujemy nie będą okupione łzami, potem i krwią ludzi z krajów mniej rozwiniętych.