Kim jest konsument żywności ekologicznej? Odpowiedzi na to pytanie szukali autorzy badania zrealizowanego na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej przez Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych Delta Partner.
Kto kupuje żywność eko?
Analiza wskazuje, że w dużej mierze są to osoby młode z tzw. pokolenia millenialsów (82%). W zdecydowanej większości kobiety (83%). Konsument żywności ekologicznej zazwyczaj posiada wykształcenie wyższe (84%), pochodzi z dużych miast i dobrze zarabia (powyżej 7000 zł miesięcznie). Wielu z klientów wybierających produkty EKO deklaruje dietę wegetariańską.
Konsumenci żywności eko:
- Poszukują informacji
- Są otwarci na wymianę doświadczeń
- Kierują się lokalnym pochodzeniem żywności eko
- Zwracają uwagę na sposób produkcji żywności ekologicznej (przeczytaj: Jak działa certyfikacja ekologiczna?)
Jakie wartości są ważne dla konsumentów żywności eko?
91% respondentów uważa, że metody produkcji żywności ekologicznej są lepsze dla ochrony środowiska naturalnego, a sama żywność jest bezpieczniejsza dla zdrowia konsumentów.
Najchętniej wybierana żywność BIO, to:
- Warzywa i owoce – 60%
- Sery, nabiał i produkty mlecznie – 30%
- Przetwory z warzyw i owoców – 25%
- Napoje i soki – 24%
Trudno dostępna żywność ekologiczna
Przebadania konsumenci oczekują większej dostępności:
- Słodyczy i przekąsek z certyfikatem EKO – 44%
- Mięsa i ryb – 36%
- Produktów zbożowych – 22%
Rozpoznawalność logo żywności ekologicznej
61% konsumentów zazwyczaj zwraca uwagę na logo żywności ekologicznej na produkcie. 10% konsumentów nie robi tego nigdy. 44% badanych błędnie odczytuje określenia zdrowa żywność i żywność ekologiczna jako równoznaczne.
Istnieje konieczność szerszego propagowania idei żywności ekologicznej oraz edukacji w zakresie identyfikacji tej żywności i umiejętności odróżnienia jej od produktów, które nie są certyfikowane – mówi Dawid Zieliński, ekspert do spraw badań i analiz w Stowarzyszeniu Wspierania Inicjatyw Gospodarczych Delta Partner.
Sprawdź: Jak rozpoznać żywność ekologiczną?
Jakie bariery wskazują konsumenci żywności ekologicznej?
- Zbyt wysoka cena
- Brak zainteresowania produktami ekologicznymi
- Niezauważalna różnica pomiędzy żywnością BIO a żywnością konwencjonalną
- Gorszy smak
- Brak zaufania
- Słaba dostępność
Przeczytaj także: Żywność ekologiczna – z czym kojarzy się konsumentom?
O badaniu
Badanie zrealizowane na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej w ramach kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”, przeprowadzone przez Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych Delta Partner w marcu 2023 roku techniką CAWI na reprezentatywnej próbie Polaków (1 085 osób) między 18. a 44. rokiem życia. Celem badania było poznanie stosunku respondentów do produktów ekologicznych.
Polska Izba Żywności Ekologicznej, czyli…
Polska Izba Żywności Ekologicznej to organizacja zrzeszająca podmioty działające na rynku żywności ekologicznej.