Kasze. Wegetariańska kuchnia rozgrzewająca

Jesienne chłody zawitały na dobre. Budzimy się rano, słysząc świst mroźnego wiatru, ukrywamy się pod parasolem przed zimnym deszczem, a szalik i czapka chronią nas przed śniegiem. W takich chwilach najczęściej myślimy o ciepłym kącie i posiłku. W naszej tradycji kulinarnej za potrawy szybko rozgrzewające uważa się potrawy tłuste, często mięsne. To jednak nie jedyne rozwiązanie. Innymi słowy, warto wiedzieć, co rozgrzewa wegetarian.

W diecie polskiego jarosza na pierwszy plan wysuwają się różnorodne kasze. Kasza gryczana, jęczmienna, jaglana, manna, czy też kuskus, od wielu stuleci stanowią popularny składnik jadłospisu wielu narodów. Dlaczego?

Kasza gryczana, na przykład, jadana tylko ze zdrowym tłuszczem (np. oliwą z oliwek) stanowi pełnowartościowy posiłek. Jest bogata w cenne dla organizmu składniki mineralne m.in. magnez i żelazo. Ma też witaminy B1, B2, potas, wapń oraz rutynę, która ułatwia przyswajanie witaminy C i walczy z wolnymi rodnikami.

Kasza jęczmienna pojawia się na polskich stołach w trzech postaciach: jako kasza jęczmienną perłowa, łamana i pęczak. Wszystkie one są cennym źródłem witaminy PP, która odgrywa ważną rolę w kontrolowaniu kondycji skóry i działa krwiotwórczo. Jednak ich największą zaletą jest duża zawartość rozpuszczalnego błonnika, który pomaga obniżyć wysokość cholesterolu i cukru we krwi.

Kasza jaglana natomiast jest bardzo łatwo strawna i z tego względu jest doskonała dla małych dzieci i osób na diecie zdrowotnej. Zawiera witaminy z grupy B, lecytynę i substancje mineralne: wapń, fosfor, żelazo, potas oraz bardzo rzadko spotykaną w pokarmach krzemionkę, która ma leczniczy wpływ na nasze stawy, skórę, paznokcie i włosy.

Kasza manna i kuskus to kasze otrzymywane z obróbki ziaren pszenicy. Ze względu na wysoki stopień przetworzenia (dzięki temu nie wymagają gotowania) niemal nie mają witamin i składników mineralnych, ale np. kasza manna ma największą wśród kasz zawartość jodu. Kasze te są często używane jako zagęstniki lub składniki deserów, ciast czy sałatek.

Podsumowując: wszystkie kasze zachowują wartości odżywcze ziaren i nasion, z których pochodzą. Posiłek złożony z gorącej kaszy szybko cię rozgrzeje i naładuje energią na cały dzień. A dodatkowo ? ile korzyści dla organizmu… I jak tu nie być jaroszem?

Magdalena Pstrucha