Jedzmy orzechy! Jest w czym wybierać

blank

Orzechy są dobre dla serca i układu nerwowego oraz trawiennego. Można je dodać do wielu potraw słodkich lub wytrawnych albo podjadać między posiłkami jako zdrową przekąskę.

Migdały

Migdały znane są ze swoich właściwości antyoksydacyjnych dzięki sporej ilości przeciwutleniającej witaminy E która, podobnie jak inne źródła tej substancji, pomaga zapobiegać chorobom układu krążenia oraz chorobom nowotworowym, a także spowalnia proces starzenia. Zawarty w migdałach magnez wspomaga wzmacnianie kości i odgrywa istotną rolę w procesach enzymatycznych w organizmie. Podobnie jak wszystkie orzechy, migdały również są bogate w tłuszcze nienasycone.

 

Nerkowce

Są drogie, bo wymagają obróbki, która w znacznej mierze przeprowadzana jest ręcznie. Nanercza rosnące w regionach tropikalnych zawierają więcej selenu niż europejskie czy północnoamerykańskie, co wynika z gleby, która tam występuje. Te orzechy są wspaniałym źródłem magnezu i fosforu. Ponadto, orzechy nerkowca zawierają żelazo, tworzące istotną cześć hemoglobiny, niezbędnego składnika czerwonych krwinek, bez którego grozi nam anemia.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Orzechy laskowe

Orzechy laskowe stanowią źródło witaminy E. Ich garść (25 g) zawiera przynajmniej 50%  jej zalecanego dziennego spożycia. Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, który odgrywa istotną rolę w zapobieganiu chorobom sercowo-naczyniowym oraz nowotworom. Mają też wapń, kwas foliowy i magnez.

Pistacje

Pistacje stanowią wspaniałe źródło fosforu, czyli minerału obecnego w naszym ciele i pożywieniu w formie fosforanu. Podobnie jak wapń, fosforan wzmacnia kości i zęby, a ponadto wpływa na metabolizm energetyczny oraz działanie enzymów w organizmie.

Szukaj najlepszych ofert na orzechy bio na Ceneo

 

Orzechy włoskie

Pasują do niektórych serów i wina. Tłoczy się z nich aromatyczny olej. Orzechy włoskie słyną z wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3. Kwasy te należą do podstawowych substancji, które człowiek musi czerpać z pożywienia, ponieważ organizm sam ich nie wytwarza. Układ odpornościowy i hormonalny po części zależą od tych właśnie kwasów. Ponadto, nie mogą bez nich prawidłowo funkcjonować naczynia krwionośne i system nerwowy. Kwasy tłuszczowe omega-3 obniżają zawartość tłuszczu i cholesterolu, chroniąc serce i układ krwionośny. Są zwłaszcza polecane dla osób, które nie jedzą ryb. Ponadto rosną lokalnie, a piękne drzewo z rozłożystą koroną daje latem cień w ogrodzie.

Orzeszki ziemne

Popularność mogą zawdzięczać łatwości w uprawie, bowiem od zasiania do zbioru mija tylko 120-160 dni. Orzeszki ziemne odznaczają się dużą zawartością witaminy B3,  E oraz cynku. Cynk sprzyja budowie białka i odbudowie tkanek. Mają mnóstwo kwasu foliowego niezbędnego dla kobiet w ciąży. Niestety są silnie uczulające. Jednak w Izraelu, gdzie kobiety w ciąży nie unikają spożywania orzeszków ziemnych, uczulenie na nie jest bardzo rzadkie. Lekarze twierdzą, że może to być powodowane wczesną ekspozycją na alergen dającą odporność. Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, który może odgrywać ważną rolę w zapobieganiu chorobom układu krążenia oraz nowotworom. Witamina B3 natomiast ma wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego oraz zdrowie skóry. Mają aż 25% białka.

Wszystkie orzechy są bardzo kaloryczne, jednak warto je jeść, bo magazynują całe mnóstwo cennych substancji odżywczych, witamin i minerałów. Jeśli mamy problem z gryzieniem lub zdarzające się kłopoty trawienne, to można orzechy namoczyć w przegotowanej wodzie na kilka godzin. Uprażone na patelni (ale nie przypalone) zyskają ciekawy smak. Każde orzechy, nasiona czy pestki, to bomba cennych składników na długie jesienne i zimowe wieczory.

oprac. Małgorzata Górska

Brak postów do wyświetlenia