Temat marnowania żywności jest szczególnie aktualny po świętach, kiedy nadmiar jedzenia w wielu domach ląduje… w koszu. To mocno obciąża nasze portfele i środowisko. Jak temu zaradzić? Podpowiadają dziennikarka Agnieszka Cegielska oraz szef kuchni Andrzej Polan, ambasadorzy kampanii społecznej „Jedz Bez Wyrzutów”.
W naszych domach marnujemy blisko 3 mln ton jedzenia rocznie! To tak jakby w każdej sekundzie w polskich domach do śmieci trafiało 92 kg jedzenia, czyli 184 bochenki chleba. Te liczby przemawiają do wyobraźni… Ale na szczęście możemy to zmienić. Początek nowego roku jest świetną okazją do tego, by rozstać się ze złymi nawykami. Pomoże w tym kampania społeczna, z którą wystartował Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy.
Przeczytaj również: Marnowanie żywności problemem globalnym. Jak temu zapobiec we własnym domu?
„Jedz Bez Wyrzutów”, czyli jak jeść odpowiedzialnie
Celem kampanii jest dotarcie do społeczeństwa z komunikatem, że wszyscy możemy przygotowywać posiłki w taki sposób, by nie marnować jedzenia. Pomóc w tym mają przepisy przedstawiane przez ambasadorów marki: dziennikarkę Agnieszkę Cegielską oraz szefa kuchni Andrzeja Polana. W ten sposób będziemy mogli wypracować nowe, lepsze nawyki zakupowe oraz sposoby gotowania.
Przepis jak być fit
Podpowiada, jak odchudzić rachunki. Pomóc w tym ma planowanie posiłków, sprawdzanie jakich produktów brakuje w domu i przygotowanie listy zakupów. Dopiero tak przygotowani idziemy do sklepu, gdzie do koszyka wkładamy tylko to, co zanotowaliśmy. Oszczędzimy czas i pieniądze.
Przepis na przestrzeganie etykiety
Uczy, jak rozróżniać terminy przydatności produktów. Pamiętaj, że poniższe terminy to nie to samo!
- „Najlepiej spożyć przed” (często na mące, oleju, makaronie itp.) – najlepiej zjeść produkt przed tą datą, ale nic się nie stanie, jeśli spożyjemy go po jej upłynięciu (pod warunkiem, że był dobrze przechowywany i nie stwierdzimy wizualnie zmian konsystencji, zapachu i koloru).
- „Należy spożyć do” (na mięsach, rybach, nabiale etc.) – oznacza termin przydatności do spożycia, po upływie którego zjedzenie produktu może spowodować konsekwencje zdrowotne, dlatego po jego upływie produkt nie nadaje się do zjedzenia).
Przepis na improwizację
Zachęca do wykorzystywania produktów, które mamy w domu. Bardzo często wydaje się nam, że w lodówce nie ma niczego do zjedzenia, stąd potrzeba pójścia na zakupy. Kiedy jednak przejrzymy zawartość kuchennych szafek i zajrzymy do spiżarni, najprawdopodobniej okaże się, że mamy pod ręką sporo produktów, z których da się przygotować smaczny i zdrowy posiłek.
Warto uruchomić w kuchni własną wyobraźnię i kreatywność. To nie tylko oszczędność ekonomiczna i środowiskowa, ale również duża radość i satysfakcja.
Przeczytaj również: Jagna Niedzielska: W kuchni najważniejszy jest produkt
Marnowanie jedzenia a zmiany klimatu
Kampania ma zainspirować konsumentów, by jedli i kupowali w sposób świadomy, bez wyrzucania jedzenia, a tym samym wyrzutów sumienia.
Potrzebujemy zrozumieć, że w ślad za naszym wyrzuconym jednym jabłkiem, czy marchewką uruchamia się łańcuch innych strat: środowiskowych, ekonomicznych, społecznych. Produkcja każdego produktu wiąże się z wykorzystywaniem zasobów, które kiedyś się skończą. Zapobiegając wyrzucaniu, oszczędzamy wodę i inne surowce, które zostały zużyte, by produkt mógł powstać. Podejmując bardziej odpowiedzialne działania, możemy też przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 i metanu do atmosfery, które produkuje gnijąca żywność na wysypiskach
– wylicza dr inż. Krystian Szczepański, dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska-Państwowego Instytut Badawczego.
Kampania IOŚ-PIB „Jedz Bez Wyrzutów” jest częścią długofalowego projektu PROM. Potrwa do lipca 2021 roku.
Temat marnowania żywności w Biourierze
Te artykuły mogą Cię zainteresować!