Jak gotować warzywa?

Większość naturalistów uważa, że najlżejsze, zdrowe i najwartościowsze są pokarmy surowe lub przyrządzone według prostych receptur potrawy z ekologicznych warzyw i owoców. Takie odżywianie, wzbogacone o nabiał, powinno być wystarczające dla podtrzymania sił organizmu. Zdarza się jednak, że z powodu różnych dolegliwości nie możemy odżywiać się potrawami surówkowymi. W takiej sytuacji powinniśmy jadać potrawy gotowane. Doradzamy jak gotować warzywa ekologiczne, aby zachować jak najwięcej ich zdrowotnych właściwości.

 

– Warzywa tracą wiele swej wartości odżywczej przez gotowanie. Gotowanie niszczy lub przemienia wiele substancji, które w sobie zawierają. Szczególnie, gdy się je gotuje w wodzie. Zatrzymują jednak je lepiej, gdy są tylko rozpuszczone i rozmiękczone parą. Gotowane korzenie smakują bardzo, sprawiają to znowu rozmaite przyprawy i wszystko co się do nich miesza. Trzeba więc na to zważać, aby korzenie przyrządzać tylko parą i aby przez dodatek rozmaitych bakalii nie wytwarzały gorąca i nie były za ostrymi, bo to służy więcej dla podniebienia, a nie dla pożytku ciała – pisał sławny XIX-wieczny naturalista, ks. Sebastian Kneipp. W zasadzie poglądy księdza Kneippa są nadal aktualne i w pełni zgadza się z nimi współczesna dietetyka, także ekologiczna profilaktyka zdrowotna. Według Celiny Tarnawskiej – Busza, córki sławnego naturalisty Apolinarego Tarnawskiego, sałaty z gotowanych jarzyn są właściwie przystawkami i nie mają tej wartości co warzywa surowe.

 

Wskutek gotowania warzywa tracą swą wartość odżywczą, ale jednocześnie zyskują na strawności. Dlatego w różnych dolegliwościach i u osób mających kłopoty z układem trawiennym, gotowane potrawy są wskazane. W miarę możliwości potrawy z ekologicznych warzyw gotowanych powinno się uzupełniać surowymi, aby uzupełnić skład witaminowy

Warzywa powinny być gotowane krótko. Dzięki temu zachowują swój naturalny wygląd i nie są ługowane przez wodę. Wszelkiego rodzaju warzywa kapustne wkłada się do wrzącej, lekko osolonej wody, na kilka minut. W ten sposób warzywa kruszeją i tracą niemiłą woń amoniaku. Kapustę przed gotowaniem kroi się w długie, cienkie paski. Z kolei buraki, warzywa korzeniowe, kalarepę, szparagi, strąki fasoli najlepiej pokroić na drobne kawałki i potem gotować.Gotujmy w małej ilości wody…

… lub na parze

Lepszym rozwiązaniem niż gotowanie w małej ilości wody jest gotowanie na parze. Wtedy warzywa tracą najmniej składników pokarmowych, najlepiej zachowują kolor i konsystencję. Są także lekko strawne. Gotowanie na parze można wykonywać w specjalnie do tego przystosowanych parowarach i szybkowarach. Można także użyć zwykłego garnka, do którego wkłada się metalowy lub bambusowy koszyczek. Ważne jest, by warzywa nie stykały się z wodą. Koszyk warto wyłożyć liśćmi sałaty.

Zbigniew Przybylak

 


Artykuł jest fragmentem książki: Z. Przybylak, K. Przybylak – Ekologiczna Apteczka Warzywna

 

Pokarm powinien być waszym lekarstwem” twierdzili od czasów ojca medycyny Hipokratesa wielcy lekarze i naturaliści. Pierwsze miejsce wśród leczących pokarmów należy się warzywom. Ich duży udział w diecie jest niezbędnym warunkiem zdrowia – pomagają przy wielu dolegliwościach i chorobach cywilizacyjnych, w tym nowotworowych. Dlatego w wielu poradnikach antyrakowej profilaktyki podkreśla się uzdrawiającą rolę warzyw. Najlepiej, aby pochodziły one z upraw ekologicznych. Z warzyw można sporządzać w domu wiele leków, wykorzystywać je w kuracjach i stosować jako kosmetyki. Warto poznać i sięgać po leki z ekologicznej apteki warzywnej. Poradnik EKOLOGICZNA APTECZKA WARZYWNA ma to ułatwić….

Omówione warzywa ekologiczne: KAPUSTA – POMIDOR – MARCHEW – OGÓREK – ZIEMNIAK – SAŁATA – BURAK – CEBULA – SELER – PIETRUSZKA

Książka dostępna będzie od 2 grudnia w kioskach RUCH-u, oraz on-line, kup książkę!

 


Bądź na bieżąco – dołącz do nas na Facebook!

Biokurier na Twitterze – sprawdź