Teraz czytasz...
Jabłka – nie tylko smaczne, ale i zdrowe
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
Bio Kurier

Jabłka – nie tylko smaczne, ale i zdrowe

 

Sezon na papierówki za chwilkę (a gdzieniegdzie już się zaczął). Pora przypomnieć kilka ważnych faktów na temat jabłek.

Jabłka, najbardziej pospolite u nas owoce mają właściwości odżywcze i lecznicze. Mogą pomóc w pokonywaniu takich chorób jak: anemia, artretyzm, osłabienie, niedobór minerałów, niestrawność, zaparcia, infekcje jelit, opryszczka, nadciśnienie tętnicze, reumatyzm, schorzenia wątroby. Jabłkowa dieta reguluje pracę żołądka, usuwa toksyny – w tym metale ciężkie – z organizmu, sprzyja odchudzaniu, likwiduje zły cholesterol, poprawia cerę, wzmacnia włosy i paznokcie.  Warunek jednak, że najwartościowsze owoce pochodzą z ekologicznych sadów, bez oprysków.
Jabłka zawierają białko, tłuszcz, węglowodany, witaminy C, A, B, pektyny, błonnik, kwasy organiczne, składniki mineralne – w  największej ilości żelazo, potas, miedź, fosfor. Są przy tym niskokaloryczne, średnie jabłko dostarcza tylko 75 kcal.

Znany naturalista Witold Poprzęcki radzi, by jabłek nie obierać, bo pod skórką mają najwięcej witamin. Jeśli już ktoś je obrane, powinien skórkę drobno pokroić, wysuszyć i zaparzać z niej zdrowotną herbatkę. Zbigniew Przybylak przekonywał, że nie ma lepszej „miotły dla jelit” niż jabłka. Usuwają z przewodu pokarmowego szkodliwe pozostałości i złogi. Poza tym zaspokajają głód, alkalizują organizm, zapobiegają odwodnieniu, nie powodują łaknienia – czyli służą odchudzaniu. Są kompletnym, wystarczającym pożywieniem – pod warunkiem że zjada się je z nasionkami i skórką.
Biegunkę u dzieci zlikwiduje podawanie 3 razy dziennie po 200 g utartego jabłka. Podobny efekt po 2 dniach daje u dorosłych stosowanie większej ilości. Częste picie świeżego soku jabłkowego  – najlepiej nie z sokowirówki a z prasy i bez cukru – dostarcza witamin, działa uodparniająco, poprawia cerę, zapobiega obstrukcji, obniża cholesterol.

O zastosowaniu jabłek w profilaktyce zdrowotnej oraz jako lekarstwa, także o leczniczym działaniu octu jabłkowego można przeczytać  w bieżącym wydaniu kwartalnika „Porady na zdrowie”. Polecamy także artykuły w Biokurierze:

Zobacz także

dieta śródziemnomorska

Krzysztof Kamiński

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.