Podczas III edycji Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw po raz pierwszy zorganizowano specjalną strefę EcoFood a trzy targowe medale trafiły do producentów żywności BIO.
W specjalnie wydzielonej, poświęconej żywności ekologicznej (wystawiali się tam także producenci tzw. zdrowej i naturalnej żywności), przestrzeni Targów World Food wystawiło się aż 68 producentów z Polski, Litwy, Łotwy, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Mołdawii, Włoch, Indii, Holandii czy Tajlandii.
Wystawcy zwracali uwagę na obecność przedstawicieli sieci handlowych oraz możliwość nawiązania kontaktów zagranicznych. – Możliwość spotkania z potencjalnymi zagranicznymi partnerami to dla nas główny cel na World Food – mówił Paweł Korzeniecki, dyrektor handlowy Eko Wital. –Jesteśmy tutaj z nowym produktem i cieszymy się z dużego zainteresowania – komentowała Barbara Sewastianik z firmy Eurus.
Złote medale dla producentów żywności eko
Bio Chipsy Kokosowe (zgłoszone przez firmę Nomak – bezglutenowy przysmak bez dodatku konserwantów delikatnie prażone i karmelizowane), polędwiczka słodka wędzona eko (firmy Zakład Mięsny WASĄG Sp.J. – wytwarzana z mięsa wieprzowego z ekologicznej produkcji według tradycyjnej receptury), czekolada Figa & Dzika Pomarańcza (zgłoszona przez firmę EkoHurtownia.pl – ekologiczna, ręcznie robiona australijska czekolada z surowego kakao, bez dodatku glutenu i laktozy) i Bio Canihua (firmy Bio Naura – przedstawiciele firmy na zdjęciu poniżej) to produkty z ekocertyfikatem, które wyróżniono podczas World Food złotymi medalami.
Prezentacje i wykłady
Strefa EcoFood to także prelekcje i wykłady dotyczące rynku żywności ekologicznej. Marcin Fajerski, redaktor naczelny, czasopisma Ekodostawcy omówił handel produktami ekologicznymi w Polsce (dane statystyczne perspektywy rozwoju)
Honorata Jarocka z firmy Mintel zaprezentowała tematykę związaną z innowacjami na rynku żywności organicznej. Dokonała przy tym analizy poszczególnych kategorii żywności ekologicznej porównując rynek krajowy, europejski i światowy. Dodatkowo poinformowała, że zwiększyła się świadomość związana za faktem, iż żywność niskoprzetworzona jest zdrowsza. Współcześni konsumenci poszukują wyrobów, które mają czytelną etykietę, a aż 67% z nich uważa, że naturalne walory żywności są ważniejsze niż prozdrowotne wartości dodane do poszczególnych produktów.
Z kolei prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego Izabella Byszewska zaprezentowała inicjatywy Izby oraz polski system produktów tradycyjnych, regionalnych i lokalnych – Jakość Tradycja. Polska posiada bardzo bogatą i różnorodną tradycję kulinarną, duży potencjał wytwarzania regionalnych i lokalnych produktów o tradycyjnej recepturze czy ponadprzeciętnych walorach smakowych i jakościowych. I właśnie tego typu produkty są wyróżniane krajowym systemem jakości żywności „Jakość Tradycja”.
Renata Przegalińska z Biura Rolnictwa Ekologicznego i Produktów Regionalnych Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych zaprezentowała informacje związane ze znakowaniem produktów ekologicznych. Z kolei Marcin Glinianowicz ze Stowarzyszenia Polska Ekologia omówił szanse dla małych i średnich producentów wynikające z certyfikacji ekologicznej oraz jednoczenia się w klastry.
Organizatorzy zapowiadają, że także podczas IV edycji Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw w 2017 roku sektor ekologii będzie bardzo widoczny.
Targi WorldFood odbyły się w dniach 19-21 kwietnia 2016 w Warszawie (Hala EXPO XXI).
oprac. Karol Przybylak, mat. prasowe World Food
Zobacz nasze zdjęcia z WorldFood na facebooku