Dynia- złocista królowa jesieni

Temu dekoracyjnemu warzywu znanemu w kilkuset różnych odmianach zawdzięczamy pestki, są one bowiem dostępne w sprzedaży przez cały rok. Jednak to późne lato, oraz jesień w pełni pozwala korzystać z prawdziwego skarbu, jakim jest świeży miąższ. Zachęcimy, by przyjrzeć się dokładniej  zaletom dyni, a ma ich wiele – służy zdrowiu, urodzie i ma zaskakująco szerokie zastosowania kulinarne.

Dynia dla zdrowia

W medycynie ludowej to piękne warzywo zwane „korbolem” lub „banią” pomagało na różne dolegliwości: kłopoty z żołądkiem, wątrobą, woreczkiem żółciowym, nerkami, zaparciami. Dziś także może wspomagać leczenie i opóźnienie skutków chorób cywilizacyjnych, jak otyłość, kłopoty z krążeniem (zob. kuracja antymiażdżycowa w poradniku), schorzenie prostaty związane z jej przerostem, problemy nerkowe, cukrzycę. Z nasion dyni można sporządzić mleczko regenerujące organizm po wyniszczających chorobach.

Dynia to kompletny pokarm

Pestki mają 40-50% oleju z wartościowymi NNKT (nienasyconymi kwasami tłuszczowymi), witaminą E, do 30% białka, fosforany (pomagają zwalczać pasożyty jelitowe). Warto je spożywać zamiast suplementów diety przez całą jesień, zimę i wiosnę.

Miąższ dyni zawiera w przybliżeniu (na 100 g):
woda    90,3-93,0 g
białko    1,0-1,2 g
tłuszcz    0,10-0,20 g
cukrowce    5,46 g
błonnik    1,2-1,3 g
związki nieorganiczne    0,73-0,80 g
sód    1,1 mg
potas    383,0 mg
magnez    8,0 mg
wapń    21-23 mg
żelazo    0,8 mg
fosfor    44,0 mg
chlor    18,0 mg
karoten    1,8- 2,04 mg
witamina B1    0,04- 0,05 mg
witamina B2    0,055- 0,08 mg
kwas nikotynowy    0,3-0,6 mg
Kwas pantotenowy    0,4 mg
witamina B6    0,10- 0,11 mg
kwas foliowy    8,3- 10,1 ug
witamina C    8,0- 10,0 mg

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

*************

KONKURS Odgadnij hasło i wygraj paczkę ekologicznych warzyw „Od Rolnika”

cz.1 hasła: Ekologicznie i

części drugiej szukaj w tekście:

Jedz jabłka! Ekojabłka

Więcej o konkursie: https://biokurier.pl/akcja-promocyjna/konkurs-odgadnij-haslo-i-wygraj-paczke-ekologicznych-warzyw-od-rolnika/

*************

Oprócz tego jest jeszcze kobalt, selen, związki krzemu, cynku… Ilość karotenu rośnie wraz ze wzrostem warzywa. Dietetycy twierdzą, że zjedzenie ¾ jednej dyni (przeciętna ma 5-8 kg) zapewniłaby człowiekowi komplet składników odżywczych potrzebnych w ciągu dnia. Niech zatem to warzywo i jego pestki będą naturalnym urozmaiceniem codziennego menu.

Dynia w medycynie ludowej. Kuracje

Co przyrządzimy z dyni?

Jest jej tyle odmian, że warto poznać choćby kilka, bo każda dobrze sprawdzi się w innym daniu. Dynia w occie, delikatna, kremowa zupa, kluski, klasyczne ciasto dyniowe popularne w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie (miąższ przedłuża świeżość wypieków), muffinki, sałatka, dodatek do pieczywa, racuszków, pierogów, składnik marmolad, zamiennik ziemniaków, wzbogacenie potraw z ryżu i makaronu – to tylko niektóre pomysły.
Młodych listków można użyć jak szpinaku, kwiaty usmażymy w cieście naleśnikowym (jak kwiaty czarnego bzu czy cukinii).

Pestki po pokruszeniu można dodawać jako posypkę do wypieków, a nawet panierki mięs. Uprażone w całości to dodatek do muesli czy granoli, a po posiekaniu zastępują orzeszki pinii czy migdały w sosach do makaronów. Inspiracji jest tyle, ilu kucharzy.

Warto jeść dynię ekologiczną, ale nawet ta uprawiana konwencjonalnie przyjmuje z ziemi mniej azotu niż np. marchew, dlatego to doskonałe warzywo na rozpoczęcie oswajania małego dziecka z rozszerzoną dietą.

Odkrojony kawałek może zostać w lodówce aż do 30 dni, ale by nie wysychał warto owinąć miejsce bez grubej, ochronnej skóry folią spożywczą. Jeśli zależy nam wyłącznie na zupie dyniowej, to można ją zamrozić.

Można ją przechować w zimnej piwnicy aż do lutego, a nawet marca, by korzystać z tego bogatego źródła witamin i minerałów w czasie wiosny, gdy najbardziej dokucza nam „głód” na zdrowie. Zawartość witaminy A wzrasta jeszcze przez pierwsza dwa miesiące przechowywania, by później spadać stopniowo. Najbardziej zabieganym proponujemy olej tłoczony z pestek dyni spożywany na surowo w sałatkach, czy do polewania gorących dań.

Małgorzata Górska

Brak postów do wyświetlenia