Dynia w naturalnej kuchni, kosmetyce i medycynie


Dynia jest rośliną jednoroczną z rodziny dyniowatych obejmujących ok. 120 rodzajów i około 800 gatunków na świecie.


Jako pierwsi uprawiali ją Indianie zamieszkujący tereny obecnego Peru. Do Europy została sprowadzona przez Hiszpanów. Początkowo nazwana „dużym melonem” w Grecji  czy „pomponem” we Francji,  doczekała się ostatecznej nazwy, dzięki europejskim emigrantom, którzy jako pierwsi kolonizowali bezbrzeżne obszary Ameryki Północnej. Dynia doskonale wpływa na zdrowie i urodę.

Co zawiera dynia?

Miąższ dyni jest bogaty w witaminy B1, PP  oraz B-karoten – im bardziej pomarańczowa jest dynia, tym więcej karotenów zawiera. Ma sporo potasu, wapnia, fosforu  i witamin, zwłaszcza witaminy B2, do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną. Zawiera pektyny i kwasy organiczne. Prawdziwą skarbnicą witamin i pierwiastków są pestki dyni. Zawierają bardzo duże ilości magnezu, fosforu, manganu i cynku (pierwiastki te korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie).

Czemu służy?

Zawarta w nasionach kombinacja wielonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz fitosteroli, pomaga zapobiegać miażdżycy. Wyciśnięty z nich olej należy do najsmaczniejszych i najcenniejszych tłuszczów roślinnych. Pomaga w niedomaganiach wątroby i układu naczyniowo-sercowego. Spożywanie pestek z dyni pomaga w leczeniu stanów zapalnych pęcherza czy nerek. Znane wszystkim suszone pestki – to świetny dodatek do pieczywa, ciast czy sałatek, chroniący przewód pokarmowy przed pasożytami. Miąższ z dyni może być stosowany przy mdłościach dla przyszłych mam. Olej z pestek dyni znalazł także zastosowanie w kosmetyce.

Dynia w medycynie ludowej. Kuracje

Działa nawilżająco, dlatego też idealnie sprawdzi się w pielęgnacji cery suchej i łuszczącej się. Olej z pestek dyni jest pomocny w walce ze zmarszczkami, a ponadto wygładza i napina skórę. Zawartość potasu sprawia, że działa oczyszczająco i tonizująco. Dynia jest dodawana do różnego rodzaju kosmetyków takich jak kremy do twarzy, peelingi, balsamy do ciała a także olejki do masażu.

Domowa maska do włosów z dynią

Pól szklanki miąższu z dyni, 1/4 szklanki jogurtu naturalnego i 2 łyżki miodu łączymy w misce, dobrze mieszając. Maskę kładziemy na całe włosy. Pozostawiamy na 30 minut. Po czasie spłukujemy letnią wodą. Maska sprawi, że nasze włosy będą lśniące i miękkie.

Jak jeść dynię?

Dynia jest wyjątkowo niskokaloryczna. 100 g miąższu zawiera jedynie ok. 30 kcal. Dlatego jest idealna do tworzenia zdrowych posiłków. Doskonale nadaje się do smażenia, pieczenia czy gotowania. Z miąższu warzywa możemy zrobić zupę, racuchy, ciasto a nawet dżem. Pestki dodane do chleba ciasteczek czy sałatek ożywią  ich smak. Olej z nasion doskonale nadaje się do zup, sałatek , serów czy makaronów. Ma on charakterystyczną zielonobrunatną barwę i orzechowy posmak. Pamiętajmy jednak by nie używać go do smażenia, pod wpływem wysokiej temperatury tworzy szkodliwe związki!

Czy wiesz że…


  • Dynia w Polsce rozpowszechniła się prawdopodobnie w XVI wieku. Nazywana była wówczas „banią”.
  • Tylko 10% wszystkich dyni, uprawianych każdego roku w świecie jest spożywanych, reszta hodowana jest tylko dla celów  święta Halloween.

Opracowała: Elżbieta Typek