Teraz czytasz...
Dolnośląskie Smaki czyli jak nowocześnie promować produkty regionalne
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
Bio Kurier

Dolnośląskie Smaki czyli jak nowocześnie promować produkty regionalne

Dolnośląskie Smaki to projekt promujący tradycyjną i ekologiczną żywność jako atrakcję regionu, znakomity składnik potraw dla restauratorów a także smaczny produkt dla konsumentów. W dobieraniu producentów i tworzeniu przepisów pomysłodawców projektu doświadczeniem i wiedzą wsparł m.in. Robert Makłowicz.

Za projekt Dolnośląskie Smaki odpowiadają dwie Lokalne Grupy Działania: Fundacja Kłodzka Wstęga Sudetów Lokalna Grupa Działania oraz Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Qwsi”. – Najpierw zajęliśmy się identyfikacją producentów z gmin, na terenie których działają nasze LGD. Następne etapy to budowanie strategii dla lokalnej marki oraz promocja na różnego rodzaju targach (to właśnie na Targach Natura Food w Łodzi udało mi się „trafić” na stoisko projektu). Naszym celem jest budowanie marki produktów z Dolnego Śląska, marzy nam się, aby objąć działaniem teren całego województwa – mówi Sylwia Mielczarek, pomysłodawczyni projektu. Uzyskanie i wykorzystywanie znaku „Dolnośląskie Smaki” ma być związane z całym systemem certyfikacji, który gwarantować będzie jego wiarygodność.

Kilkudziesięciu producentów pod jednym znakiem

Do współpracy z Dolnośląskimi Smakami zaproszono kilkudziesięciu producentów, wśród nich nie brakuje tych, którzy pochwalić się mogą certyfikatem ekologicznym. Są to m.in.: gospodarstwo ekologiczne Eko Ar (przetwory z aronii), grupa producencka Dolna Gryki, kilka gospodarstw ekologicznych specjalizujących się w uprawie warzyw oraz gospodarstwo dostarczające na rynek jaja bio.

Wszystkie podmioty zaprezentowane są zarówno na stronie internetowej jak i w ciekawie zrealizowanym katalogu, który wzbogacono także o propozycje potraw, które serwować mogą np. restauracje.

Z lokalną żywnością do restauracji

Bardzo ważne jest, aby nasze lokalne produkty trafiały do działających tu restauracji i stały się wyróżnikiem, atrakcją. Obecnie bardzo dużo mówi się przecież o turystyce kulinarnej – mówi Sylwia Mielczarek. Okazuje się, że coraz więcej właścicieli lokali także dostrzega to zjawisko i odchodzi od myślenia tylko w kategoriach ilości, czasu i ceny.

Kulinarne odrodzenie regionów?

„Kuchnie regionalne to coś oczywistego w krajach takich jak Hiszpania, Włochy, Francja czy Niemcy, zarazem coś, czego my w niektórych miejscach Polski dopiero się uczymy. Uczymy się, gdyż kuchnia lokalna to tradycja i dziedzictwo przekazywane przez pokolenia, a przecież etniczny pejzaż znacznej części dzisiejszej Polski tworzono na nowo po ostatniej wojnie. Dziś w takich właśnie miejscach rodzi się nie tylko lokalny patriotyzm, lecz również miejscowa kuchnia” – napisał Robert Makłowicz we wstępie do katalogu produktów, producentów i przepisów „Dolnośląskie Smaki”.

Dolnośląskie Smaki – produkt wielowymiarowy

Docelowo marka Dolnośląskie Smaki ma mieć kilka wariantów (produkt spożywczy, kulinaria, rękodzieło, wydarzenia, usługi) w zależności od odbiorcy, do którego kierowany będzie produkt:

Niedawno pisaliśmy o inicjatywie oznakowania produktów lokalnych w Małopolsce: Lokalne produkty z Małopolski będą miały logo

Zobacz także


Przy okazji tworzenia tych inicjatyw warto pamiętać, że stategie rozpisane powinny być pod kątem długotrwałego działania. Tylko wtedy uda się zbudować markę, która będzie rozpoznawalna, wiarygodna i chętnie wybierana przez konsumentów. Trzymamy kciuki za rozwój Dolnośląskich Smaków i będziemy śledzić dalsze działania podejmowane w ramach projektu.

O Dolnośląskich smakach udało mi się porozmawiać w trakcie Targów Natura Food, które odbyły się w dniach 3-5 października 2014 w Łodzi. Przeczytaj relację z targów: Rozwojowo i różnorodnie – pierwsze wrażenia z Natura Food i BeECO 2014

Karol Przybylak

 

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.