Dlaczego jaja EKO?

 

Są nieodłącznym elementem Wielkanocy. Symbolizują nowe życie i moc przezwyciężenia śmierci. W kuchni natomiast są skarbnicą wielu witamin i cennych składników odżywczych. Jaja, bo o nich mowa, przez wielu uważane są za żywność doskonałą.

Jaja z powodzeniem zaliczyć można do jednych z najbardziej wartościowych produktów żywnościowych. Królują na wielkanocnych stołach, ale jeśli wierzyć statystykom, każdy z nas zjada ich rocznie 160 (wliczając w tę liczbę produkty cukiernicze, do produkcji których użyto jajka)!

„Jajo każdego dnia jest OK”

Swego czasu jaja uznawano za źródło dużej ilości cholesterolu, który przyczynia się do rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego. Postulowano, by tygodniowo nie spożywać więcej niż 3 jaja. Po wielu latach dokładnych badań i analiz, uczeni zrewidowali swój pogląd na temat obecności jaj w codziennej diecie. Potwierdzono, że w średniej wielkości jajku (i to tylko w żółtku) zawiera się ok. 200 mg cholesterolu. To spora ilość, jednak nawet jedno jajko dziennie nie jest w stanie przekroczyć maksymalnej dziennej dawki tego sterolu (300 mg).Co ciekawe, niektóre rasy kur, choćby nasza rodzima Zielononóżka kuropatwiana, znoszą jaja o mniejszej zawartości cholesterolu (ok. 150 mg). Ich spożywanie zaleca się diabetykom oraz osobom zagrożonym chorobą układu sercowo -naczyniowego.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Cholesterolu w jajkach nie należy się zatem bać. – Odgrywa on znaczącą rolę w wielu procesach biochemicznych, ponadto jest odpowiedzialny za utrzymanie funkcji życiowych – mówi Agnieszka Nitsu, dietetyk i autorka bloga aktywnezywienie.blogspot.com.

– Cholesterol bierze udział w naprawie tkanek i ulega przemianie w witaminę D3. Jest ponadto niezbędny do powstawania kwasów żółciowych i wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu i komórek nerwowych. To również prekursor kortyzolu (najważniejszego hormonu stresu), który odpowiada m.in. za zdrowie psychiczne oraz fizyczne, a także wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Jaja najlepiej spożywać „na miękko” (gotowane lub „sadzone”) albo na surowo. Wtedy dostarczymy organizmowi to, w nich najcenniejsze. Czas zatem zrewidować poglądy na temat kaloryczności jaj, zwłaszcza że naukowcy są obecnie zdania, iż „egg every day is OK” („jajo każdego dnia jest OK”).

Jaja od szczęśliwych kur

Czym wyróżnia się jajko z hodowli ekologicznej? Tego typu chów drobiu musi spełniać wiele dodatkowych (w stosunku do chowu konwencjonalnego) i surowszych wymagań. Kury karmione są pokarmami przygotowywanymi w gospodarstwie lub karmą produkcji ekologicznej z certyfikatem. Sposób odżywiania zwierząt nie pozostaje bez wpływu na końcową jakość jaj. Na fermie ekologicznej wybieg dla ptactwa musi być otwarty od wschodu do zachodu słońca. Istotna jest również odpowiednia powierzchnia kurnika. Ptactwo jest pod stałą opieką lekarza weterynarii, który bada kury pod kątem salmonellozy. Stosowana jest ponadto odpowiednia profilaktyka
zdrowotna.

Pamiętaj! Jaja używane w wielu przetworzonych produktach, takich jak ciasta, makarony najczęściej pochodzą z chowu klatkowego (jeżeli jest inaczej producent na pewno o tym napisze). W przypadku wyboru żywności ekologicznej mamy gwarancję wykorzystania jaj z takiego właśnie chowu.

Agnieszka Gotówka

Tekst pochodzi z najnowszego numeru Biokuriera. Zapraszamy ekosklepy do współpracy przy dystrybucji pisma

Brak postów do wyświetlenia