Dieta a nowotwory – porady Amerykańskiego Instytutu Badań nad Rakiem

Na blogu Amerykańskiego Instytutu Badań nad Rakiem (American Institute for Cancer Research) znaleźliśmy ciekawy post dotyczący diety i jej wpływu na zachorowalność na raka.

Zapobiec 1,5 miliona przedwczesnych zgonów spowodowanych przez choroby nowotworowe –  oto jeden z celów międzynarodowych organizacji zajmujących się walką z nimi, ogłoszony w Światowym Dniu Walki z Rakiem (World Cancer Day, WCD).

Z tej okazji AICR postanowiło podsumować dotychczasową wiedzę na temat rakowej profilatyki i podważyć kilka mitów.

Jak czytamy na blogu tej organizacji:

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Mit, który często powstrzymuje nas przed zrobieniem czegoś, co naprawdę pomogłoby zapobiec wielu przypadkom raka to np.: „Znajdźmy taki składnik, suplement lub rodzaj pożywienia, który będzie jak magiczna różdżka w zapobieganiu lub powstrzymywaniu raka.” Pragniemy łatwej odpowiedzi- czy chodzi o chęć utraty wagi, zyskania energii, czy też zapobieżenie chorobie takiej, jak rak. Wielu z nas pod wpływem nieustępliwego marketingu jest gotowych skorzystać z takich „cudów”, ekstraktów, suplementów, pożywienia o egzotycznie brzmiących nazwach.
Nowe badania nad rakiem– jego przyczynami i leczeniem- często są prezentowane tak, że nagłówki publikacji brzmią o wiele dramatyczniej, niż wyniki tychże badań by nakazywały. Dla przykładu: witamina C, beta karoten i acai były entuzjastycznie promowane jako zapobiegające rakowi, bez dostatecznych dowodów.

Oczywiście, dana substancja może być istotna dla zdrowia i mieć znaczącą rolę w utrzymaniu równowagi zdrowotnej komórek oraz całego organizmu, jednak nauka pokazuje więcej niż wpływ witamin, minerałów czy fitoskładników, często działających korzystnie razem- a to wszystko w obrębie zdrowego stylu życia.

Zgodnie ze wskazówkiami udostępnionymi prze AICR, możemy zacząć zmiany prozdrowotne z wiedzą, którą już posiadamy:

• Bazuj na diecie roślinnej. Można skorzystać ze wskazówek New American Plate (to nie dieta, czy schemat, ale propozycja krytycznego spojrzenia na to, co jemy każdego dnia. Oferuje przykładowe przepisy i wiele cennych wskazówek).

• Jedz więcej błonnika z takich źródeł, jak pełne ziarna zbóż, pestki, inne. Te pokarmy mogą obniżyć ryzyko wystąpienia raka jelita grubego.

• Wykorzystuj warzywa bez skrobii oraz owoce, bo pomagają zredukować ryzyko raka jamy ustnej, przełyku i żołądka.

• Unikaj napojów słodzonych- prowadzą do wzrostu wagi, nadwagi i otyłości, co wiąże się z siedmioma rodzajami raka.

• Ogranicz czerwone mięso (nie więcej niż 500 gramów tygodniowo) i unikaj mięsa wysoko przetworzonego (konserw), bo zwiększa zagrożenie rakiem jelita grubego.

• Jeśli pijesz alkohol, to ogranicz go do jednego drinka dziennie dla kobiet, dwóch dla mężczyzn. Zwiększa on ryzyko zachorowania na 6 typów raka.

Te proste wskazówki łącznie, to klucz do zdrowej, zapobiegającej rakowi diety. To ważne, co kładziesz codziennie na swoim talerzu, posiłek za posiłkiem, dzień po dniu. Istotne są już zwykłe, niezauważalne wybory już na etapie zakupów, gdy przygotowujesz jedzenie, otwierasz lodówkę, czy szafę.

Antyrakowa profilaktyka to także wybór spaceru i wejścia po schodach oraz podjęcie decyzji o codziennym co najmniej 30 minutowym wysiłku fizycznym

oprac/tłum. Małgorzata Górska

Źródło: http://blog.aicr.org/