Czas na ziemniaki ekologiczne

Kartofle, Pyry, Grule, Bulwy, Perki – ziemniaki mają w Polsce wiele regionalnych nazw. Nic dziwnego, skoro są nad Wisłą bardzo popularne. Świetnie komponują się z prawie każdą potrawą. Chociaż w obiegowej postrzega się je jako tuczące, w rzeczywistości mają wiele korzystnych dla naszej kondycji składników. Zwłaszcza jeżeli są to ziemniaki ekologiczne. Aby skorzystać z ich zalet trzeba pamiętać o kilku zasadach przygotowywania – warto je poznać, bo przecież ziemniak to jedno z najczęściej spożywanych przez nas warzyw.

„Źli” sąsiedzi „dobrego” ziemniaka

Nieprzychylne opinie dotyczące ziemniaków tak naprawdę skierowane powinny być przeciw potrawom, które bardzo często warzywom tym towarzyszą. To tłuste sosy i mięso, a nie ziemniaki są przyczyną otyłości. Wiele z pozytywnych składników ziemniaków może ulec zniszczeniu wskutek nieprawidłowej obróbki bądź tworzenia z nich potraw bardzo tłustych, np. frytek.

Najcenniejsza w ziemniaku jest skórka

Kartofle natomiast cechuje znaczna zawartość węglowodanów, białka, składników mineralnych oraz witaminy C. Postrzega się je, obok chleba, jako jeden z najcenniejszych składników masowego żywienia. Oprócz walorów zdrowotnych, atutem ziemniaków jest ich niska cena.

Wiele pozytywnych składników ziemniaków znajduje się skórce. Badania amerykańskich naukowców z Uniwersytetu Stanowego we Florydzie wykazały, że substancje zawarte w skórce ziemniaków wykazują zdolność do neutralizowania tak zwanych wolnych rodników, które mogą być przyczyną nowotworów. Wielu dietetyków natomiast zaleca spożywanie ziemniaków ze skórką ze względu na to, że znajduje się w niej dużo błonnika pokarmowego (Uwaga! Nie powinno się spożywać ze skórką ziemniaków kiełkujących i zzieleniałych ze względu na wysokie stężenie szkodliwej substancji, solaniny w skórce takich ziemniaków). Duża zawartość składników mineralnych o charakterze zasadotwórczym sprawia, że ziemniaki równoważą kwasotwórcze działanie, jakie na nasz organizm mają produkty zbożowe i mięso. Ziemniaki cenione są także ze względu na ich lekkostrawność.

Ziemniak w medycynie ludowej

W medycynie ludowej przypisywano ziemniakom przede wszystkim działanie zapobiegające bólom reumatycznym. Kiedyś kobiety nosiły ze sobą kilka surowych ziemniaków w kieszeniach, co miało chronić właśnie przed reumatyzmem (działanie antyreumatyczne ziemniaki zawdzięczają obecności witamin, wapna i magnezu). Okłady z ziemniaków stosowano w przypadku stłuczeń i skręceń. Amerykańscy lekarze naturaliści zalecali niegdyś ziemniaki jako środek pomagający w oczyszczeniu krwi, poprawie trawienia i leczeniu zgagi.

*************

KONKURS Odgadnij hasło i wygraj paczkę ekologicznych warzyw „Od Rolnika”

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

cz.3 hasła: znaczy 

części czwartej szukaj w tekście:

Jak rozpoznać żywność ekologiczną? Oznakowanie

********************

Aby w pełni wykorzystać zdrowotny potencjał ziemniaków, warto przy ich kupowaniu pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

  • Nie kupujmy ziemniaków owiniętych w folie i szczelnie zapakowanych, zdecydowanie lepiej jest sięgnąć po ziemniaki oferowane „luzem” bądź w przepuszczających powietrze workach.
  • Warto kupować ziemniaki tej samej odmiany i podobnej wielkości (ułatwi to ich gotowanie). Nie powinno kupować się ziemniaków dokładnie umytych mimo iż ładniej wyglądają. Cienka warstwa resztek gleby chroni bulwy przed szkodliwym wpływem światła i przez to zapobiega powstawaniu trującej solaniny (objawia się to na zewnątrz zielenieniem bulw).
  • Unikajmy ziemniaków mających zielonkawy odcień. Oznacza to, że warzywa zostały wystawione na światło w czasie przechowywania. Takie ziemniaki mogą być gorzkie, a nawet toksyczne dla niektórych osób.
  • O wysokiej jakości ziemniaków świadczy gładka skórka. Im bardziej chropowata łupina, zróżnicowana wielkość oraz kształt kartofli, tym większe prawdopodobieństwo, że przy ich uprawie przesadzono z nawożeniem gleby. Tą ostatnią kwestią nie musimy przejmować się wybierając ziemniaki pochodzące z upraw ekologicznych. O tym dlaczego warto wybrać właśnie takie ziemniaki, piszemy poniżej.

Wybierajmy ziemniaki ekologiczne

Kupując ziemniaki z upraw ekologicznych mamy pewność, że przy ich uprawie nie stosowano chemicznych środków ochrony roślin i nawozów. To ważne, chociażby dlatego, że, jak wskazują badania przeprowadzone przez niemieckich i szwajcarskich naukowców owoce i warzywa z ekologicznych upraw były prawie całkowicie wolne od pozostałości pestycydów, zaś z upraw konwencjonalnych zawierały pestycydy w około 50% próbek. Tymczasem zdaniem wybitnego toksykologa angielskiego, prof. Howarda z Uniwersytetu w Liverpool nawet małe ilości pestycydów w spożywanej żywności mogą spowodować poważne negatywne zmiany w organizmie człowieka.

Problem z pozostałościami pestycydów i oceną ich wpływu na nasze zdrowie polega na tym, że najwyższa dopuszczalna pozostałość pestycydów jest zwykle ustalana poprzez testowanie poszczególnych środków (każdego z osobna) na szczurach przez stosunkowo krótki okres. Jak pisze prof. Ewa Rembiałkowska ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie:

Prawie nic nie wiadomo natomiast na temat skutków spożywania łącznie setek różnych pestycydów w ciągu trwania całego życia. Dlatego najlepszym sposobem zabezpieczenia jest unikanie spożywania wszelkich pestycydów.

Badania naukowe wykazują także przewagę warzyw ekologicznych nad konwencjonalnymi pod względem zawartości witamin. Naukowcy Obliczyli, że jeśli przyjąć średnią zawartość witaminy C dla ziemniaków i różnych warzyw konwencjonalnych jako 100%, to w surowcach ekologicznych stwierdza się przeciętnie o 36% więcej tej witaminy.

Nie można zapominać także o kwestiach związanych z ochroną środowiska. Uprawa ekologiczna pod tym względem dystansuje konwencjonalną bezdyskusyjnie.

Przechowywanie ziemniaków

  • Ziemniaki powinny być przechowywane w dobrze wentylowanym chłodnym, ciemnym miejscu np. szafie lub piwnicy. Nigdy nie przechowujmy ziemniaków pod zlewem kuchennym (ze względu na wilgoć)!
  • Jeżeli ziemniaki są przechowywane w chłodnym (7-10 st.C) miejscu, zachowają dobrą jakość przez kilka tygodni. Jeżeli przechowujemy je w temperaturze pokojowej, dobrą jakość utrzymają tylko ok. tygodnia. Jeżeli nie możemy przechowywać ziemniaków w dobry sposób, lepiej zaopatrywać się w mniejsze ilości!
  • Ziemniaków nie powinno przechowywać się w lodówce. Wskutek tak zimnej temperatury skrobia zacznie zmieniać się w cukier co wpłynie na smak. Przechowywane w lodówce ziemniaki stają się także ciemne po ugotowaniu.
  • Ziemniaków nie powinno przechowywać się obok cebuli.

Prawidłowe przyrządzanie potraw z ziemniakami

Przygotowywanie ziemniaków należy zacząć od dokładnego mycia (także jeżeli zamierzamy gotować ziemniaki w mundurkach).

Nie powinno się długo moczyć ziemniaków w wodzie, a jedynie je opłukać i od razu po wyjęciu gotować, smażyć lub poddawać innej obróbce termicznej. Jeżeli gotujemy ziemniaki powinniśmy wkładać je do niewielkiej ilości osolonej wody (duża ilość wody spowoduje wypłukanie wartości odżywczych).

Ugotowane ziemniaki powinny być zjadane bezpośrednio po gotowaniu.