Cytrusy źródłem witaminy C? Nie tylko…


 

Pierwsze skojarzenie z witaminą C to cytryna i inne cytrusy.Tymczasem jest wiele warzyw i owoców, które zawierają jej nawet 30 razy więcej. Sprawdźcie!


Już jedna szósta główki średniego kalafiora może nam zapewnić 100% pokrycie dziennego zapotrzebowania na witaminę C, podobnie jak pół średniego brokuła, 2-3 pomidory czy 2 średnie ziemniaki (3 słodkie ziemniaki)….  Wśród owoców dobrym źródłem dziennej dawki witaminy C będzie już pół grejfruta lub jedno kiwi, jedna pomarańcza, kilka truskawek, 2 mandarynki, kilka owoców dzikiej róży.

Znakomite źródła witaminy C

Doskonałym źródłem witaminy c jest dzika róża (1,8% masy suchych owoców stanowi witamina C – to naprawdę bardzo dużo), acerola oraz rokitnik. Zestawienie dobrych źódłem witaminy C poniżej (zdajemy sobie sprawę z tego, że nie jest to lista kompletna).

Witamina C “nie lubi” przetwarzania żywności…

Mówiąc o zawartości witaminy C w tych warzywach i owocach mamy na myśli przede wszystkim produkty surowe, nieprzetworzone (wyjątkiem jest tu kiszenie). Wysoka temperatura powoduje ubytki witaminy C. Niepożądane działanie ma takżę złe przechowywanie. Warto w jak największym stopniu korzystać z owoców i warzyw świeżych, sezonowych i najlepiej nie transportowanych z daleka, niekonserwowanych, co do których mamy pewną wiedzę, iż były przechowywane w dobrych warunkach.

O działaniu witaminy C

Witamina C w połączeniu z flawonoidami roślinnymi działa kompletnie na organizm ludzki, przeciwutleniająco, wzmacniająco na naczynia krwionośne, włókna kolagenowe, stawy, dziąsła, obniżająco na poziom cholesterolu. Należy uważać, by nie przekroczyć spożycia, lecz na szczęście zdecydowanie trudniej o przedawkowanie witaminy C ze źródeł naturalnych niż w suplementach.

oprac. Małgorzata Górska | fot. sxc.hu