BIO Olej lniany i siemię – lniane dobrodziejstwa

blank
Olej i siemię – to najbardziej znane dobrodziejstwa kulinarne, które zapewnia nam len. Dlaczego warto włączyć je do swojej diety?
Jako produkt spożywczy, len ceniony jest przede wszystkim za zawartość bardzo cennych, a rzadko występujących we współczesnej diecie, kwasów tłuszczowych Omega 3.

Dlaczego kwasy Omega 3 są tak ważne?

Stanowią one podstawowy budulec nie tylko tkanki mózgowej, ale także innych tkanek naszego organizmu. Odpowiednia proporcja kwasów Omega 3 i Omega 6 dostarczana naszym organizmom powinna kształtować się na poziomie zbliżonym do 1:1. Tymczasem w diecie współczesnego człowieka wskaźnik ten osiąga nawet 1:20. Właśnie dlatego warto swoje menu wzbogacić o olej lniany lub siemię. W niektórych sklepach z żywnością EKO znaleźć można także kiełki lnu.

Jak piszą francuscy lekarze, Richard Beliveau i Denis Gingras w książce „Kuchnia przeciwrakowa”,  dwie łyżki siemienia lnianego zapewniają 140% codziennej zalecanej dawki kwasów omega 3.

Jak wybrać olej lniany?

Kupując olej lniany zwracajmy uwagę na to, czy jest to produkt zimnotłoczony. To właśnie taki tłuszcz jest najbardziej wartościowy, najzdrowszy i zawiera wszystkie wspomniane wcześniej właściwości (warto spróbować także innych olejów tłoczonych „na zimno”).

Co to znaczy, że olej lniany jest zimnotłoczony? Temperatura, w której z ziaren siemienia lnianego wyciska się tłuszcz, nie może przekroczyć wartości spotykanych w przyrodzie przy pełnym nasłonecznieniu. Oznacza to mniejszą wydajność (i wyższą cenę produktu finalnego), ale też znacznie wyższe walory zdrowotne.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Tłoczenie w wysokich temperaturach oraz rafinacja powodują znaczny lub całkowity ubytek najcenniejszych składników.

Bio olej lniany Jak używać i przechowywać?

Najlepszym sposobem na wykorzystanie oleju lnianego w naszym menu jest dodawanie go do różnego rodzaju sałatek.

Nie tylko podkreśli ich smak, ale doda im także zdrowotnych walorów.

Kwasy tłuszczowe Omega 3 są niezwykle wrażliwe na działanie wysokich temperatur, dlatego oleju lnianego nie powinno się wykorzystywać do smażenia.

W takim wypadku zamiast pomóc, zaszkodzi nam. Olej lniany powinien być przechowywany w ciemnych i chłodnych miejscach (dlatego sprzedawany jest często w ciemnych butelkach ze szkła). Wystawiony na światło słoneczne, bardzo szybko traci swoje właściwości zdrowotne.

Spożywanie oleju lnianego pozwala wspomóc przyrost mięśni, dostarcza energii, korzystnie wpływa na gospodarkę hormonalną, ułatwia procesy trawienne i usprawnia pracę układów: nerwowego, trawiennego, immunologicznego.

 Sprawdź najtańsze oferty na olej lniany na Ceneo.pl

Siemię lniane przy zaparciach i w antyrakowej profilaktyce

Siemię lniane, czyli nasiona lnu, to znakomite źródło błonnika pokarmowego, który korzystnie wpływa na pracę jelit i zwiększa uczucie sytości. Co ciekawe, według przekazów historyków, wchodziło ono w skład menu Faraonów, a kilkaset lat później Karol Wielki wydał nawet dekret zobowiązujący do jego spożywania!

Nasiona zawierają bardzo dużo śluzów. Kojące, odmiękczające właściwości tych związków z dawien dawna doceniała medycyna ludowa i polecała kataplazmy (okłady) ze sproszkowanych nasion przy różnych dolegliwościach np. czyrakach, stanach zapalnych, oparzeniach itp.

https://biokurier.pl/jedzenie/olej-ekologiczny-z-czym-to-si-je/

Wykorzystywano również siemię lniane rozmoczone w wodzie zimnej lub gorącej nasiona przy różnych dolegliwościach wewnętrznych. Przede wszystkim zalecano picie pełnych śluzu „napojów z lnu” przy dolegliwościach żołądkowych, nieżytach, owrzodzeniach jelit oraz dwunastnicy.

Za sprawą wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych Omega-3 produkty spożywcze z lnu mogą stanowić istotny element profilaktyki antyrakowej. Ich duża obecność w diecie pozwala zmniejszyć ryzyko wystąpienia nowotworów piersi, jelita grubego i prostaty.

Przed spożyciem nasiona siemienia lnianego dobrze jest rozdrabniać. Dzięki temu łatwiej przyswoimy cenne kwasy tłuszczowe Omega 3 oraz inne korzystne składniki. Do rozdrobnienia można wykorzystać młynek do kawy.

Ponieważ kwasy tłuszczowe są bardzo wrażliwe, najlepiej mielić siemię bezpośrednio przed spożyciem lub przechowywać przemielone ziarna w szczelnie zamkniętym pojemniku w lodówce (maksymalnie 2 tygodnie).

Brak postów do wyświetlenia