Badania SGGW. 52 proc. ogółu polskich konsumentów kupuje żywność ekologiczną, w tym 11 proc. można zaliczyć do regularnych jej nabywców

52% polskich konsumentów sięga po żywność eko, a 11% można zaliczyć do regularnych jej nabywców – wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Co 10 klient regularnie sięga po eko

– Z badań własnych naszego wydziału wynika, że 52 proc. ogółu polskich konsumentów kupuje żywność ekologiczną, w tym 11 proc. można zaliczyć do regularnych jej nabywców. O dynamice rozwoju rynku żywności ekologicznej, jak wynika z doświadczeń innych krajów Europy, decyduje rozwój sprzedaży tej kategorii produktów w dużych sieciach dystrybucji. To wpływa na obniżenie kosztów logistycznych, marż handlowych, a w rezultacie spadek poziomu cen oraz zwiększenie popytu – mówi dr Sylwia Żakowska-Biemans z Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Kierunek: lokalność

Prof. dr hab. Krystyna Gutkowska z Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie podkreśla natomiast: Konsumenci coraz częściej dążą do kupowania produktów żywnościowych, których „droga pomiędzy producentem a konsumentem” jest relatywnie krótka, co daje gwarancję zakupu produktów świeżych w atrakcyjnej dla konsumenta cenie. Oba te czynniki należą do najważniejszych kryteriów wyboru żywności. Ponad 80 proc. spośród konsumentów badanych przez TNS Polska na zlecenie Carrefour deklaruje, że stara się kupować warzywa i owoce dostępne sezonowo. Natomiast 74 proc. badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że ze względu na krótszy transport wolą produkty ze swojego regionu. Żywność lokalna postrzegana jest bardzo pozytywnie w kontekście walorów sensorycznych, potencjalnego wpływu na zdrowie, ale również oddziaływania na lokalną gospodarkę i środowisko.

Opinie konsumentów wielkomiejskich na temat żywności i żywienia

Wyniki badania  „Opinie konsumentów wielkomiejskich na temat żywności i żywienia” wskazują, że dla ponad 60 proc. konsumentów bardzo ważne jest, aby żywność była smaczna, nie zawierała szkodliwych składników, poprawiała kondycję zdrowotną, wpływała na dobry stan zdrowia i zawierała wyłącznie naturalne składniki.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Prawie dwie trzecie mieszkańców dużych polskich miast (badania przeprowadzono w lipcu 2014  w Warszawie, Łodzi, Gdańsku, Krakowie i Wrocławiu na zlecenie Carrefour) rozumie zdrową żywność jako produkty bez konserwantów, a prawie połowa z nich uważa, że zdrowe jedzenie to takie, które nie zawiera sztucznych barwników. Ponad 40 proc. utożsamia zdrową żywność także z warzywami i owocami oraz żywnością ekologiczną (37 proc.) i nieprzetworzoną (26 proc.).

Odpowiedzią na te trendy zdają się być płynące od dużych rynkowych graczy (Biedronka, Carrefour, Piątnica) komunikaty dotyczące zainteresowania rynkiem żywności ekologicznej:

W 2015 roku pojawi się eko mleko od Piątnicy?

Żywność ekologiczna pojawi się w Biedronce? Bardzo prawdopodobne

Będzie więcej eko żywności oraz produktów bezglutenowych w Carrefour

źródło: materiały prasowe Carrefour Polska

Brak postów do wyświetlenia