6 edycja Natura Food – podsumowanie

Ponad 12 tysięcy odwiedzających, 300 wystawców, rozstrzygnięcia ważnych konkursów, szkolenia, warsztaty i konferencje – za nami kolejna, udana, edycja Targów Natura Food w Łodzi.

– Z relacji wystawców, znacząca grupę  stanowili właściciele sklepów z eko żywnością a także osoby zawodowo związane  z branżą. To cieszy, ponieważ na ten biznesowy aspekt targów pracowaliśmy przez ostatnie klika lata. Potwierdza to też frekwencja podczas warsztatów BioBiznes Forum i Akademii Biokuriera.  Wystawcy już dziś deklarują udział w  kolejnej edycji rezerwując najciekawsze  lokalizacje na stoiska. Tegoroczną edycję NATURA FOOD możemy z czystym sumieniem nazwać międzynarodową gdyż w  gronie wystawców mieliśmy przedstawicieli wielu krajów europejskich, a w śród nich najliczniejsi Węgrzy, Czesi, Włosi, Litwini, Niemcy, przedstawiciele Ukrainy, Wielkiej Brytanii. W tym roku zanotowaliśmy wzrost całkowitej liczby wystawców o blisko 20%. Nie możemy również zapomnieć o rozwijających się targach beECO, które w tym roku również nabrały bardziej spójnego charakteru, a wystawcy tej strefy również zapewniali  nas o chęci wzięcia udziału w kolejnej edycji  imprezy – podsumowuje Agata Szczepaniak, kierownik projektu Natura Food z Międzynarodowych Targów Łódzkich.

Tradycyjnie, naturalnie, ekologicznie oraz dla domu i urody…

…na takie grupy można podzielić targowych wystawców. Dla tej ostatniej grupy stworzono zresztą imprezę towarzyszącą czyli Targi BeECO choć trzeba przyznać, że na hali targowej wystawcy z obu imprez byli tak blisko siebie, że można było tego podziału nie zauważyć (inna sprawa, że nie jest to wcale tak bardzo konieczne). Znacznie wyraźniej oddzielony został natomiast Festiwal Kawy, Herbaty i Czekolady.

Po raz pierwszy organizatorzy zdecydowali się na to, by oznaczyć stoiska producentów produktów ekologicznych, tradycyjnych i naturalnych niecertyfikowanych. To cenny ruch, biorąc pod uwagę zamęt jaki w tym zakresie wciąż panuje na polskim rynku. Każde ze stoisk oznaczone zostało kwadracikiem w odpowiednim kolorze (Np. zielony kwadrat – żywność ekologiczna, czerwony – tradycyjna etc). Przydałoby się jednak jeszcze bardziej wyeksponować i wypromować te oznaczenia, bo podczas rozmów z wystawcami i odwiedzającymi dostrzegłem, że nie dla wszystkich były one jasne. Zwłaszcza dla producentów certyfikowanej ekologicznej żywności taki rozdział jest ważny – często to podkreślają.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Kraj partnerski Węgry

Po raz pierwszy w trakcie Targów Natura Food zdecydowano się na wprowadzenie formuły prezentacji oferty kraju partnerskiego, którym zostały Węgry. Producenci znad Balatonu oferowali między innymi wyjątkowe produkty mięsne z tradycyjnej odmiany świń Mangalica, soki jabłkowe, słody ale także wino i palinkę. Węgierskie propozycje z pewnością ubarwiły targi.
Czy będzie to miało przełożenie na rozwój relacji handlowych? Czas pokaże. Pomysł na pewno jest ciekawy i warty kontynuowania zwłaszcza jeżeli krajami partnerskimi miałyby zostawać kraje będące na podobnym do Polski etapie rozwoju. Listę węgierskich wystawców znaleźć można tutaj: http://www.targi.lodz.pl/targi/247-natura-food-miedzynarodowe-targi-zywnosci-ekologicznej-i-tradycyjnej-j/3575-kraj-partnerski-roku-2013-wegry/

Konkursy, konkursy

Tradycyjnie już w trakcie Natura Food rozstrzyganych jest wiele konkursów. W tym roku Złote Medale Natura Food w kategorii produktów ekologicznych otrzymał mus z owoców bzu firmy Fungopol oraz sok wielowarzywny Bio Food.

Więcej o wynikach konkursu o Złoty Medal Targów Natura Food

W Łodzi wręczono także nagrody dla najlepszych rolników ekologicznych. W kategorii „ekologia – środowisko” zwyciężyli: Sylwia Szlandrowicz i Rusłan Kozynko (Ranczo Frontiera, woj. Warmińsko – mazurskie) a w kategorii gospodarstwo towarowe nagrodzeni zostali Izabela i Krzysztof Soska z województwa lubelskiego.

Więcej o wynikach konkursu na najlepsze gospodarstwo ekologiczne

Ciekawostki z targów

Co zwróciło naszą uwagę w tym roku? Efektownie prezentujący się ekologiczny parmezan prosto z Włoch. Z pasją opowiadał o nim Czesław Cerberek, który na Półwyspie Apenińskim mieszka od wielu lat i zajmuje się wyrobem serów właśnie… -Kilka lat temu zauważyłem, że w Polsce coś drgnęło i że jest szansa, aby pojawić się tu z wysokiej jakości produktami – powiedział (o parmezanie napiszemy w Biokurierze więcej…). Wysokiej jakości sery to jednak zaczyna być również polska specjalność o czym w trakcie łódzkich targów można było się przekonać kosztując chociażby Serów Łomnickich (zdjęcie stoiska poniżej) z Dolnego Śląska (swoją drogą przydałoby się na targach więcej innych serów zagrodowych, może specjalna alejka w przyszłym roku? Na przykład tuż obok potencjalnej alejki z chlebami…).

Region Dolnego Śląska reprezentowała także grupa producencka Dolina Gryki, która jest rzadkim wciąż przykładem na to, że polscy rolnicy ekologiczni potrafią zjednoczyć się, współpracować i zaproponować duże ilości wysokiej jakości produktu. Ich specjalność to oczywiście gryka i niepalona kasza gryczana.

Bardzo mile zaskoczony sukcesem ciasteczek piekarni Zemanka był Adam Garbowski z firmy Artiszok. – Produkt dostępny jest na rynku od kilku dni, ale czescy producenci to pionierzy i liderzy w swoim fachu – mówił. Z jego zdaniem zgodziła się znająca bardzo dobrze realia rynku naszych południowych sąsiadów, Lenka Souverikova z PRO – BIO.

Kolejną z ciekawostek jest potwierdzenie faktu, że powoli i nieśmiało, ale jednak polepsza się i poszerza oferta ekologicznego mięsa, zwłaszcza drobiu. Na Natura Food taką właśnie ofertę zaproponował Piotr Woźnicki (na zdjęciu poniżej), rolnik ekologiczny z Sątyrza w woj. zachodniopomorskim (o tym również napiszemy więcej).

Atrakcją stoiska śląskiej firmy Nomak była eko herbata z Czystka. Przyznam szczerze, że nigdy o tej roślinie nie słyszałem a dzięki informacjom Małgorzaty Kołodziej wiem już nieco więcej (wkrótce podzielimy się tymi informacjami).

Renesans przeżywają ostatnio napoje takie jak cydr i kwas chlebowy. Oba mają już swoje wersje z ekologicznym certyfikatem. Za cydr odpowiada pionier eko trunków alkoholowych, Piotr Maurer a kwas chlebowy zaprezentowała firma Eko Natura.

Akademia Biokuriera

Bardzo ucieszyła mnie duża frekwencja w trakcie organizowanej w sobotę Akademii Biokuriera poświęconej marketingowi produktów ekologicznych (zwłaszcza w sieci). Podczas naszych prezentacji wywiązało się kilka ciekawych dyskusji – mam nadzieję, że wymiana doświadczeń i wiedzy zaprocentuje. Sam projekt Akademii Biokuriera planujemy bardzo rozwinąć – szczegóły wkrótce. Na zdjęciu powyżej Adam Turowiec podczas jednej z prezentacji.

Do Łodzi na Natura Food jeździć warto!

VI edycja Targów Natura Food (11-13 października 2013) potwierdziła, że jest to impreza wiodąca zarówno jeżeli chodzi o prezentację oferty produktów ekologicznych jak i tradycyjnych. W połączeniu z Targami Be Eco jest szansa na stworzenie czegoś w rodzaju polskiego a może nawet środkowo-europejskiego Bio Fachu. Z roku na rok wydarzenie przyciąga coraz większą liczbę wystawców i odwiedzających. Nie brakuje także ciekawych propozycji dodatkowych. Trzymam kciuki za to, aby targi rozwijały się dalej.

tekst i zdjęcia: Karol Przybylak

Brak postów do wyświetlenia