25% polskich konsumentów rozpoznaje znak Fairtrade

Znak Fairtrade jest kojarzony przez coraz większą liczbę konsumentów – wynika z badań rozpoznawalności logo, przeprowadzonych na zlecenie Fairtrade International.

 

W badaniach zlecanych przez Fairtrade International, Polskę wzięto pod uwagę po raz pierwszy.

Badanie przeprowadzono online w marcu 2011 r. na reprezentatywnej próbie 506 konsumentów. Skupiono się na trzech najbardziej znanych etycznych systemach „społecznej” certyfikacji: Fairtrade, Rainforest Alliance i UTZ Certified. Z wymienionej trójki najbardziej rozpoznawalny znak Rainforest Alliance (33%), na drugim miejscu plasuje się Fairtrade (25%), a na trzecim UTZ Certified (16%).

 

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     
W porównaniu z wynikiem badań zleconych przez Koalicję Sprawiedliwego Handlu w 2009 r, znak Fairtrade rozpoznawało jedynie około 11% respondentów zauważalny jest wyraźny wzrost.

Około połowa osób, które rozpoznają znak Fairtrade jest w stanie wymienić niektóre z korzyści, jakie ten system przynosi drobnym producentom w krajach ubogich. Są to między innymi: zwiększone dochody, ochrona środowiska naturalnego, zakaz pracy dzieci i monitorowanie działalności korporacji.

Opakowania głównym źródłem informacji

Niemal 90% respondentów zwraca uwagę na informacje zawarte na opakowaniach i jest to jedno z głównych źródeł informacji m.in. o Sprawiedliwym Handlu! Oprócz tego, 8 z 10 respondentów deklaruje, że kupuje produkty firm znanych z etycznych praktyk biznesowych.


Kupujemy na razie okazjonalnie

 

Gdy przychodzi do decyzji zakupowych, 4% respondentów wybiera produkty ze znakiem Fairtrade na opakowaniu (głównie kawę, czekoladę i herbatę), choć najczęściej kupują je okazjonalnie, a nie regularnie. Prawdopodobnie odsetek ten byłby wyższy, gdyby produkty Fairtrade były powszechniej dostępne. Z badania wynika, że produkty ze znakiem Fairtrade są najczęściej kupowane w supermarketach oraz w sklepach ekologicznych i ze zdrową żywnością.


Zaufanie do Fairtrade

 

Osoby kupujące produkty Fairtrade ufają stojącemu za nim systemowi certyfikacji – 80% osób poleciłoby je swoim znajomym. 60% konsumentów produktów Fairtrade uważa, że są one jakościowo lepsze od niecertyfikowanych produktów. Przeciwnego zdania jest zaledwie 1% kupujących.
Fairtrade nie mieści w sobie całego pojęcia Sprawiedliwy Handel

 

Warto pamiętać, że badanie nie objęło całego ruchu Sprawiedliwego Handlu, a jedynie system certyfikacji Fairtrade. Na polskim rynku dostępne są także produkty innych nurtów Sprawiedliwego Handlu. Nie ulega jednak wątpliwości, że logo Fairtrade jest spośród nich zdecydowanie najbardziej rozpoznawalne

Czytaj więcej o Fairtrade na Biokurier.pl



Produkty z logo Fairtrade

Komentarz redakcyjny

 

Wzrastająca świadomość na temat Sprawiedliwego Handlu wśród polskich konsumentów cieszy. Do badań przeprowadzonych on line należy zachować pewną rezerwę, ale na pewno odzwierciedlają one pewien zauważalny w Polsce trend (25% rozpoznawalności w stosunku do 11% z 2009 roku to bardzo duży skok). O Sprawiedliwym Handlu mówi się coraz częściej, temat przewija się w mediach (także w kontekście krytycznym, co prowokuje dyskusje) a produkty, choć wciąż jest bardzo dużo do zrobienia, stają się coraz łatwiej dostępne. Duża w tym zasługa sklepów z żywnością ekologiczną, ale także niektórych dużych sieci detalicznych. Warto zwrócić uwagę na stosunkowo dużą rozpoznawalność znaku Rainforest Alliance – wynika ona z tego, iż logo to znaleźć można na produktach najbardziej rozpoznawalnych światowych marek. Warto dodać, że kryteria stosowane przez Rainforest Alliance są zdecydowanie łagodniejsze niż te, które stosuje się w przypadku Fairtrade. (kp)


Przeczytaj: Fairtrade, Rainforest Alliance i UTZ CERTIFIED – porównanie na www.fairtrade.org.pl


Źródło: Koalicja Sprawiedliwego Handlu



Polecamy kolejny eko przepis: Makaron z warzywami w sosie serowo-orzechowym

Brak postów do wyświetlenia