Żywność ekologiczna w szkołach – sposób na wyedukowanie przyszłych konsumentów

Publiczne i prywatne inicjatywy dla poprawienia świadomości na temat zdrowej, ekologicznie wyprodukowanej żywności odnoszą najlepsze rezultaty, gdy kierowane są do młodych ludzi. W wielu krajach takie projekty już działają. Publiczne stołówki z żywnością w jakości BIO mogą stać się ważnym narzędziem edukacyjnym w zakresie profilaktyki zdrowotnej.

 

W przyszłości młodzi ludzie staną się codziennymi konsumentami żywności. Niestety większość dzieci i rodziców nie wiele wie na temat żywności ekologicznej. Nie zawsze wiadomo gdzie jej szukać, jak ją poznać, czym różni się od żywności konwencjonalnej. Szkoły to najlepsze miejsca do wyedukowania naszych przyszłych dorosłych. Publiczne zaopatrzenie w ekologiczną żywność podkreśla związek między zdrowiem, edukacją oraz odżywianiem poprzez tworzenie możliwości bardziej świadomych wyborów. Bardzo łatwo połączyć to z inicjatywami edukacyjnymi na rzecz ekologicznego i zdrowego żywienia.

Oto krótkie relacje z kilku krajów europejskich

Włochy

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     
We Włoszech szkolne przerwy na posiłki są zupełnie świadomie wykorzystywane do tworzenia eksperymentalnych i komunikacyjnych sytuacji odnośnie regionalnych tradycji kulinarnych i jakości jedzenia. Decydujące jest tutaj polityczne wsparcie: we Włoszech najważniejsi zwolennicy stosowania żywności ekologicznej w szkolnych posiłkach, odkąd zostało to zawarte w ustawie, pochodzą ze świata polityki.

Czechy

Czeski projekt „Bioškoly” (Bioszkoły) ma na celu wprowadzenie do szkół więcej ekologicznego jedzenia poprzez utworzenie sieci dystrybutorów i poprzez oferty edukacyjne skierowane do administracji szkół. Głównym celem tej obejmującej 62 szkolne stołówki, inicjatywy jest większa świadomość oraz dowód, że coś takiego jest możliwe do zrealizowania od strony finansowej.

Wielka Brytania
Marka cateringowa o nazwie „Food for Life“ jest akredytowanym przez Soil Association programem, którego celem są dodatkowe oferty dotyczące wykorzystywania ekologicznych składników. W ramach projektu odbywają się lekcje gotowania w szkołach, wycieczki do gospodarstw w celu zobaczenia skąd jedzenie pochodzi i uświadomienia sobie potrzeb zwierząt tak, aby zmienić postrzeganie tej kwestii i nastawienie młodych konsumentów. W ogródkach szkolnych lub w wybranych gospodarstwach sadzi się własne warzywa.

Niemcy

Szkoła o nazwie Fritz-Winter w Niemczech zdobyła pierwsze miejsce za swój długoterminowy koncept dotyczący promowania oraz zachowania zdrowia: Oferuje ona ruch i programy socjalne oraz bufet ekologiczny do wyboru. Uczniowie zdobywają także umiejętności socjalne, takie jak mediacja w przypadku kłótni, techniki relaksacyjne oraz komunikacyjne oraz podstawową wiedzę o zdrowej żywności. Uczniowie mają dyżury w stołówce. W ich trakcie pomagają oraz mają pieczę nad codziennymi działaniami, co daje im poczucie odpowiedzialności i pozwala na identyfikację z codziennym jedzeniem w szkole.

Francja

Dzięki partnerstwu branży gastronomicznej i regionalnym zrzeszeniom producentów żywności ekologicznej, w Alzacji (Francja) wprowadzono do szkolnych stołówek produkty BIO. Według projektu minimum jeden z elementów posiłku zjadanego w stołówce szkolnej ma pochodzić z rolnictwa ekologicznego. Może to być przystawka, mięso, owoc, warzywo, ser. Dodatkowo te produkty mają pochodzić z gospodarstw członków organizacji Opaba (francuska organizacja zrzeszająca rolników ekologicznych) i w 80% z rejonów Alzacji. Zaangażowanie całego regionu okazało się bezcenne, gdyż włączyło wiele szkół w ten projekt. Pozwolił on także uświadomić uczniom czym jest rolnictwo ekologiczne, bez chemii i pestycydów.

A co z Polską? Zaczynamy od przedszkola!

Wiemy już, że o żywności ekologicznej wspominano przy okazji promocji Fair Trade (Sprawiedliwego Handlu) w szkołach toruńskich. O szkołach nie napiszemy na razie wiele (bo wierzymy, że już wkrótce będzie okazjach), ale w Warszawie działa już przedszkole, w którym żywność ekologiczna serwowana jest maluchom. Jak piszą przedstawiciele przedszkola Fru Fru na stronie internetowej instytucji: Nasze przedszkole szczególną uwagę zwraca na żywienie naszych maluchów. Posiłki są świeżo gotowane, nie odgrzewane. Nie używamy mikrofali ani produktów mrożonych. Do gotowania używamy przede wszystkim certyfikowanych produktów ekologicznych. Uwzględniamy również indywidualne zalecenia dietetyczne dzieci z alergiami, dzieci wegetariańskich i wegańskich. Menu jest oparte na zbożach pełnoziarnistych, sezonowych warzywach i owocach, roślinach strączkowych, nasionach, pestkach i olejach tłoczonych na zimno. Nie używa się tu cukru, rafinowanych produktów, czy czarnej herbaty. Żadnych kostek rosołowych, glutaminianów sodu i tym podobnych. Dzieci piją np.: herbatką rumiankową z melasą. Dodatkowo dzieci dostają ekologiczny nabiał kozi, ekologiczne jajka, masło i mięso.

Wiedzą państwo o akcji promowania żywności w szkołach? Będziemy wdzięczni za informację: redakcja@biokurier.pl .

Autorzy: Christoph Arndt und Inka Sachse (EkoConnect), Karol Przybylak (fragmenty o Francji i Polsce)
Tłumaczenie z języka niemieckiego: Lucyna Konarska
Tekst opublikowany dzięki uprzejmości Ekoconnect

 


Brak postów do wyświetlenia