Żywność ekologiczna i e-commerce. Podsumowanie 2020 roku

blank

Pandemia, pod znakiem której minął 2020 rok przyspieszyła trend przenoszenia sprzedaży żywności ekologicznej do sieci. Sklepy działające już na rynku cieszą się z rosnącej sprzedaży, ale chętnych, aby uszczknąć z tego kawałka biotortu coś dla siebie przybywa.

– O ile 12 lat temu Polacy prognozujący przenoszenie zakupów żywności do sieci byli traktowani jako niegroźni wizjonerzy, o tyle w 2021 roku może stawiać pytania kiedy handel żywnością w Internecie będzie większy niż handel w sklepach stacjonarnych – mówi Sylwester Strużyna, prezes Bio Planet S.A.

Jego zdaniem pewne kategorie produktów nigdy nie przejdą w całości do internetu (świeże warzywa i owoce, świeże mięso, mrożonki), ale produkty suche z dłuższymi datami przydatności do spożycia coraz częściej będą kupowane on line.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

 – Zmiany zachodzą bardzo szybko i mam wrażenie, że cały czas przyspieszają – podsumowuje prezes Bio Planet S.A.

Ten rok był przełomowy dla e-commerce. Wielu konsumentów zostało „zmuszonych” do zakupów online i zorientowało się, że to całkiem wygodny sposób. Wiem, że sporo osób dalej nie lubi płacić za wysyłkę, ale przez ostatnie 10 lat czas jaki musimy spędzić w pracy, aby pokryć koszty dostawy spadł ponad 5 krotnie. Jeżeli policzymy czas jaki tracimy w korkach i koszty parkowania to wyjdzie, że dostawa pod drzwi jest tańsza – dodaje Michał Pelc, właściciel sklepu i marki Ekogram.

Żywność ekologiczna coraz lepiej sprzedaje się w sieci

Jego słowa potwierdzają opinie sprzedawców. – 2020 rok był bardzo udany dla pyszneeko.pl. Udało nam się  zwiększyć obroty o 70% przekraczając próg 10 mln zł obrotu netto oraz  ponad 3-krotnie zwiększyć liczbę dostaw ekspresowych realizowanych w ciągu 4 godzin od momentu złożenia zamówienia. Wprowadzamy także do sprzedaży internetowej świeże warzywa i owoce ekologiczne – mówi Michał Kapica, prezes Smaku Natury, który zarządza sklepem pyszneeko.pl. Jego zdaniem w 2021 roku sprzedaż w internecie nadal będzie rosła, chociaż dużo wolniej niż 2020 roku.

Rozpędza się internetowy rynek kosmetyków naturalnych i ekologicznych środków czystości. – Dość dużym wyzwaniem było planowanie zakupów w warunkach pandemii. Trzeba było w tym zakresie podejmować ryzyko i działać na wyczucie. Przełom pierwszego i drugiego kwartału był całkiem dobry sprzedażowo, dało się odczuć zwiększony popyt na artykuły pierwszej potrzeby – boom na papier toaletowy, czy środki do dezynfekcji rozciągnął się także na kategorię eko. W Eco&More postawiliśmy na dywersyfikację sprzedaży na marketplace’ach, a także migrację i rozwój własnej platformy ekodrogeria.pl. Trudno cokolwiek prognozować w tak zmiennym otoczeniu, ale nawet w przypadku szybszej stabilizacji okołowirusowej i powrotu do „normalności” liczymy na to, że takie zjawiska jak praca zdalna, kupowanie większej ilości towarów online utrzymają się już na stałe w znacznie większym zakresie – mówi Michał Górecki, Head of Communication w Eco and More, które zarządza e-sklepem ekodrogeria.pl.

blank

Wyścig cenowy przed nami?

Rosnące zainteresowanie ekoproduktami nie umyka uwadze większych graczy. Zarówno w handlu stacjonarnym jak i internetowym. –Być może w sieci łatwiej konkurować z większymi firmami, ale na pewno konkurencja rośnie i jest też coraz większa presja na ceny. My zaczynaliśmy od kosmetyków, środków czystości i produktów zero waste, ale obecnie bardzo mocno stawiamy też na żywność ekologiczną, w tym ekologiczne wino. Dbamy też o to, by ekologicznie pakować – mówi Paweł Poloch, właściciel drogeria-ekologiczna.pl.

– Sklepów internetowych na pewno przybywa i do osiągnięcia pewnej skali są rentowne dla właścicieli, ale część firm jest w punkcie zawieszenia. Są już za duzi by wykorzystywać zalety działania na małą skalę i za mali, aby nastawiać się na korzyści związane z dużymi obrotami. Na typ etapie część firm wycofuje się z działalności – dodaje Paweł Poloch.

Zastrzyk kapitału z crowdfundingu

Niektórzy z handlujących w Internecie decydują się skorzystać bardzo ostatnio popularnego crowdfundingu. Tak robią właściciele biogo.pl . Spółka planuje wyjść z ofertą poza granicie Polski. W 2020 r. sklep zrealizował 134 tysiące zamówień. Jak informował Puls Biznesu, wykorzystując kampanię crowdfundingową (czytaj więcej), wrocławianie chcą pozyskać 2,2 mln zł a w po upływie 2-3 lat chcą zadebiutować na giełdzie (New Connect).  Jak na razie notowane są tam 2 spółki z braży żywności ekologicznej: Bio Planet i Organic Farma Zdrowia.

Rynek żywności ekologicznej w pigułce

Według szacunków Bio Planet S.A, polski rynek żywności ekologicznej jest wart około 1,36 mln złotych (w cenach detalicznych brutto) i rośnie w tempie ok 10% rocznie. Przeciętny mieszkaniec naszego kraju wydaje na jedzenie z certyfikatem EKO około 36 zł w ciągu roku. Na razie nie ma szczegółowych danych dotyczących udziału e-sprzedaży w całym rynku. Możemy odnotować jedynie wyraźny wzrostowy trend zarówno jeżeli chodzi o obroty jak i otwarcia e-sklepów.

Poznaj więcej danych na temat polskiego rynku żywności ekologicznej

– Udział sklepów internetowych w handlu detalicznym żywnością ekologiczną rósł bardzo szybko w 2020 r. i jak pokazują pierwsze tygodnie 2021 rok w tym roku spodziewamy się dalszego wzrostu – mówi Sylwester Strużyna.

Click & Collect szansą dla ekosklepów?

Handel żywnością BIO w Internecie z pewnością napędzić może rozwój usług typu (click & collect) – tutaj rodzi się szansa dla placówek łączących działalność w internecie z prowadzeniem punktu stacjonarnego.

Wiosną tego typu rozwiązania spotkały się z bardzo ciepłym przyjęciem konsumentów. Entuzjazm ten jednak w wielu wypadkach osłabł w późniejszym okresie roku. W tego typu rozwiązania inwestują obecnie sieci handlowe.

Może rozwiązaniem są także pośrednicy dowożący zakupy. W przypadku ekosklepów korzystanie z ich usług możliwe jest już w krajach zachodniej Europy.

Ecommerce będzie mocno się rozwijać, ale dobrze zaopatrzony osiedlowy sklep też ma swoje atuty i w mojej ocenie jego pozycja jest niezagrożona – prognozuje Michał Pelc.

Przykładowe ceny produktów ekologicznych w sieci (stan na: 27.01.2021)

Mąka pszenna 480 Bio Planet 1 kg

  • PyszneEKo.pl – 7,99
  • Organic24.pl –  12.99
  • Biogo.pl – 7,59
  • Marketbio.pl – 8,79
  • Biofamily24.pl – 8,99

Passata BIO Alce Nero 500g 

  • pyszneEKo.pl 8,99
  • organic24.pl – 13,99
  • biogo.pl – 7,99
  • marketbio.pl – 10,99
  • biofamily24.pl – 9,99

 Napój roślinny sojowy Natumi 1l

  • Pyszneeko.pl – 6,29
  • Organic24.pl – brak, zamiennie: napój sojowy Isola BIO – 8,39
  • Biogo.pl – 6,49
  • Marketbio.pl –  6,51
  • Biofamily24.pl – 7,99

Brak postów do wyświetlenia