Żywność EKO gotowa do spożycia (convenience) to wciąż nisza w niszy


Żywność ekologiczna rozpycha się na półkach marketów i supermarketów, ale eksperci zwracają uwagę, że dostrzegalne są braki w niektórych kategoriach produktowych.


Szansa na uatrakcyjnienie ekosklepów

Michał Kapica, prezes Smak Natury Sp z. o.o.
Michał Kapica, prezes Smak Natury Sp z. o.o.

W naszych sklepach zauważamy duże braki w kategorii dań gotowych (tzw. convenience) i na wynos. Gdyby większa ilość producentów żywności EKO mieli taką ofertę, sklepy specjalistyczne mogłyby stać się dużo bardziej atrakcyjne. Mogłyby zaproponować ekologiczne kanapki czy przekąski warzywne. Moim zdaniem ta kategoria ma bardzo dużą przyszłość

– mówi Michał Kapica, prezes Smak Natury Sp z o.o.

W polskich sklepach specjalistycznych z ekożywnością brakuje mi wciąż takich mini-bistro. Nie chodzi tyko o serwowanie kawy lub hot doga, ale właśnie sprzedaż sałatek, sera na sztuki, kanapek. W przypadku sklepów usytuowanych w większych miastach mogłaby to być dobra okazja do pozyskania klientów spośród pracowników okolicznych firm. Taki sklep stworzyłby im okazję, aby podczas przerwy zjeść coś smacznego i zdrowego. Odprężyć się

– dodaje Tomasz Krupski, kierownik kategorii Zdrowa Żywność w Merkury S.A.

Michał Pelc: O sukcesie żywności eko decyduje dostępność

Zapotrzebowanie na tego typu produkty zgłaszają także sieci typu convenience.

Konsumenci, którzy tam kupują zazwyczaj nie wybierają produktów pierwotnych, ale właśnie te, które są już wstępnie przygotowane lub gotowe do spożycia. Dużą popularnością cieszą się przekąski typu „take & go”

– dodaje Tomasz Krupski.

Convenience nie musi znaczyć niezdrowy…

Zainteresowanie zdrowymi i wstępnie przygotowanymi produktami będzie rosło. W raporcie Fruit Logistica Trend Report 2019 czytamy, że chociaż posiłki stanowią ważny aspekt codziennego życia dla konsumentów, coraz większa grupa deklaruje brak czasu na gotowanie, a nawet kupowanie. 

Poszukują oni produktów gotowych lub bardzo łatwych i szybkich do przyrządzenia. Jednocześnie przywiązują dużą uwagę do jakości, odpowiedniego składu i pochodzenia. Produkty convenience przestają kojarzyć się z niezdrowym stylem życia.

  • Raport Fruit Logistica Trend Report 2019 dostępny jest tutaj