9 proc. konsumentów przebadanych przy okazji raportu „Trendy w ekozakupach Polaków” deklaruje, że dokonało zakupu żywności ekologicznej przez Internet. Eksperci z Farmy Świętokrzyskiej wskazują, że rozwojowi sprzedaży w sieci sprzyja udoskonalanie łańcuchów dostaw świeżych i mrożonych produktów.
Badanie Farmy Świętokrzyskiej wskazuje, że na skorzystanie z oferty internetowych sklepów z żywnością ekologiczną decyduje się 9 proc. konsumentów kupujących jedzenie bio. Takich internautów jest najwięcej wśród osób w wieku 34-44 lata (16 proc.), a najmniej wśród najstarszych, powyżej 55 roku życia (6 proc.).
– Zakupy produktów spożywczych online to segment, który obecnie szybko się rozwija. Łańcuchy dostaw są udoskonalane pod kątem rosnących potrzeb klientów, pojawia się coraz większe zapotrzebowanie na magazyny z chłodniami. Nadal jednak obawy konsumentów przed jakością dostawy i produktu to główna bariera. Jeżeli uda się ją przełamać i klienci zaufają, że dostaną należycie przewożoną żywność to ten obszar e-commerce mocno wystrzeli w górę. Zwłaszcza, że widzimy, że osoby, które raz dokonały zakupów w sklepie online chętnie je ponawiają – zauważa Łukasz Gębka.
Przeczytaj: jak rozpoznać żywność ekologiczną
150 ekosklepów działa w Internecie
W 2020 roku w Polsce działało 60 sklepów internetowych specjalizujących się tylko i wyłącznie w sprzedaży żywności ekologicznej. Około 90 łączy działalność online ze sprzedażą stacjonarną. Te dane pochodzą z raportu „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” opublikowanego przez Koalicję na Rzecz BIO we współpracy z NielsenIQ.
Według cytowanego w tym raporcie Michała Kapicy (prezesa spółki Smak Natury prowadzącej e-sklep pyszneeko.pl) w latach 2018-2020 liczba internetowych ekosklepów zwiększyła się dwukrotnie.
Przeczytaj więcej o: Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021
Sprzedaż żywności eko w sieci rośnie, ale prym wiodą sieci spożywcze
Wśród konsumentów, którzy kupują ekologiczne produkty spożywcze, ponad połowa zazwyczaj zaopatruje się w nie w dyskontach (54 proc.).
Na drugim miejscu są targi i bazary, na których jedzenie bio kupuje jedna trzecia respondentów. Częściej deklarują to kobiety niż mężczyźni (38 proc. vs. 27 proc.). Takie miejsce zakupów jest także szczególnie popularne w małych miastach do 20 tys. mieszkańców, w których na targach i bazarach żywność bio kupuje 42 proc. zapytanych. Podium domykają lokalne sklepy i warzywniaki, do których po ekologiczne jedzenie wybiera się 31 proc. respondentów, w tym szczególnie osoby starsze niż 55 lat (35 proc.). Dane z raportu Farmy Świętokrzyskiej „Trendy w ekozakupach Polaków”.
Poznaj najnowsze dane dotyczące: Rynek żywności ekologicznej na świecie
Żywność ekologiczną łatwo kupić w specjalnych działach w supermarketach czy specjalistycznych sklepach, zlokalizowanych często w galeriach i przy ulicach handlowych. Do dużych marketów po produkty bio wybiera się 28 proc. konsumentów, szczególnie najmłodsze osoby, w wieku 18-24 lata (38 proc.). Takie zakupy robi tam także 37 proc. mieszkańców największych miast. Sklepy ze zdrową żywnością wybiera 18 proc. respondentów, w tym 12 proc. decyduje się na zakupy w specjalistycznych sklepach sieciowych, w których wszystkie produkty są ekologiczne.