7 na 10 polskich konsumentów deklaruje, ze „polskość” towaru ma dla nich znaczenie podczas zakupów. Patriotyzm konsumencki dostrzegalny jest szczególnie w przypadku produktów spożywczych. Czy to zjawisko dotyczy także rynku żywności eko?
Raport „Patriotyzm konsumencki Polaków”
Jak czytamy w raporcie Open Research pt. „Patriotyzm konsumencki Polaków”, coraz więcej z nas deklaruje, że „polskość” marki zachęca do zakupów. W roku 2016 było to 6 na 10 a w 2017 już 7 na 10 badanych.
Krajowe pochodzenie jest szczególnie ważne w przypadku produktów spożywczych. Na jego duże lub bardzo duże znaczenie wskazało aż 68% badanych. W roku 2016 taką opinię wyraziło 10% konsumentów mniej.
Komunikowanie polskiego pochodzenia na produktach jest zdecydowanie dobrym pomysłem. Najczęściej stosowanym i akceptowanym sposobem jest informacja „Produkt Polski” (46% wskazań), „Produkt Polski, Gwarancja Jakości” (43%) oraz „Teraz Polska” (40%). Młodsze pokolenie pozytywnie reaguje również na komunikat: „Produkt polski, kupując dajesz pracę” (przeczytaj więcej na temat preferencji zakupowych millenialsów
Żywność ekologiczna i lokalna ma przyszłość?
W przypadku żywności ekologicznej, lokalność i „polskość” to także istotne wartości dodane.
Niestety na certyfikowanym rynku, efektywny logistycznie dostęp do niektórych krajowych surowców jest bardzo trudny, stąd często na półkach znajdziemy słonecznik czy pestki dyni z odległych krajów.
Tymczasem konsumenci ekosklepów, pod względem patriotyzmu lokalnego nie odróżniają się szczególnie od pozostałych – polski produkt spożywczy kojarzy się z dobrą jakością, a co do importowanych (np. z chin) wielu konsumentów odnosi się z rezerwą.
Producenci i dystrybutorzy reagują na te zachowania i oferta krajowych produktów ekologicznych systematycznie się polepsza.
Jednym z przykładów może być ruch wykonany niedawno przez Symbio, które w ramach marki Symbio Organic Shop stara się promować żywność ekologiczną od lokalnych, polskich dostawców (więcej na temat Symbio Organic Shop)
Tutaj pobierzesz: Raport Patrioryzm Konsumencki Polaków