Soki i musy najczęściej kupujemy dla dzieci. Badania konsumenckie

 

Polacy spożywają od 3 do 8 litrów soków tygodniowo, rośnie również spożycie musów, które kupujemy przede wszystkim dla dzieci. 18 maja w Warszawie o trendach na rynku sokownicznym debatowali eksperci z Polski, Czech, Słowacji, Rumunii oraz Litwy.

Głównym tematem rozmów były wyniki badań konsumenckich przeprowadzonych na zlecenie Stowarzyszenia Krajowej Unii Producentów Soków w 2015 oraz 2016 roku. Dotyczyły one świadomości konsumentów w zakresie spożycia oraz wartości odżywczych soków i musów.

W badaniu wzięły udział kobiety w wieku 25-45 lat z Polski, Czech, Słowacji, Litwy oraz Rumunii. Wybór tych krajów nie był przypadkowy, bo to właśnie tam średnie spożycie soków jest mniejsze niż w Unii Europejskiej i dużo poniżej zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (np. przeciętny Polak codziennie spożywa zaledwie 33 ml soku).

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Czy Polacy piją soki?

Większość Polek (66%) wskazywała, że w ich domach pije się tygodniowo od 3 do 8 litrów soku (między posiłkami lub w czasie wolnym od pracy). Niemal wszystkie panie podkreślały, że w ich gospodarstwa domowych sięga się po soki owocowe (99%), rzadziej warzywne (71%). Te ostatnie częściej wybierają kobiety (71,5%).

Badanie ujawniło, że soki najczęściej kupujemy dzieciom (85%). Ma to związek z rosnącą świadomością na temat dobroczynnych właściwości warzyw, owoców oraz ich przetworów na organizm (77%). Kobiety z wszystkich pięciu krajów przyznają, że soki i musy pozwalają na dostarczenie potrzebnych do prawidłowego rozwoju witamin i minerałów.

Respondenci cenią soki nie tylko ze względu na ich smak, ale również na ich właściwości odżywcze. Zgodnie z prawem UE zakazane jest dodawanie do wszystkich soków środków konserwujących, barwiących, słodzących lub innych substancji poprawiających ich smak czy konsystencję. Co więcej, wybierając 100% soki możemy być pewni, że nie zawierają również dodatku cukru lub syropów słodzących. 100% soki owocowe mogą stanowić porcję owoców w dobrze zbilansowanej diecie. Warto więc oddziaływać na postawy konsumentów poprzez różne programy edukacyjne wpływające na zmiany ich zachowań, a nie tylko deklaracje – twierdzi dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.

Musy owocowo-warzywne

Eksperci pochylili się również nad musami owocowo-warzywnymi, po które obecnie sięgamy raz lub dwa razy w tygodniu. Jest to produkt stosunkowo nowy (na polskim rynku od 2013 roku), stąd może wynikać nieznajomość jego właściwości. Tę zdrową przekąskę respondentki serwują najczęściej dzieciom.

Wyniki badań wskazują, że Polacy chętniej niż w innych krajach spożywają soki i musy, zarówno owocowe, jak i warzywne. Brak istotnych zmian w częstości kupowania i spożywania soków oraz musów pomiędzy pierwszym a drugim etapem badania może być związany z bardzo dużym odsetkiem osób, które traktują te produkty jako stałe elementy ich diety. Polacy są świadomi ich walorów żywieniowych i coraz chętniej włączają je do swojego jadłospisu – mówi dr hab. inż. Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Kampania „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie” jest finansowana z budżetu Unii Europejskiej, Rzeczypospolitej Polskiej oraz ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, stanowiących wkład własny Krajowej Unii Producentów Soków.

źródło: materiały prasowe oprac.: Agnieszka Gotówka

Brak postów do wyświetlenia