Polacy spożywają od 3 do 8 litrów soków tygodniowo, rośnie również spożycie musów, które kupujemy przede wszystkim dla dzieci. 18 maja w Warszawie o trendach na rynku sokownicznym debatowali eksperci z Polski, Czech, Słowacji, Rumunii oraz Litwy.
Głównym tematem rozmów były wyniki badań konsumenckich przeprowadzonych na zlecenie Stowarzyszenia Krajowej Unii Producentów Soków w 2015 oraz 2016 roku. Dotyczyły one świadomości konsumentów w zakresie spożycia oraz wartości odżywczych soków i musów.
W badaniu wzięły udział kobiety w wieku 25-45 lat z Polski, Czech, Słowacji, Litwy oraz Rumunii. Wybór tych krajów nie był przypadkowy, bo to właśnie tam średnie spożycie soków jest mniejsze niż w Unii Europejskiej i dużo poniżej zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (np. przeciętny Polak codziennie spożywa zaledwie 33 ml soku).
Czy Polacy piją soki?
Większość Polek (66%) wskazywała, że w ich domach pije się tygodniowo od 3 do 8 litrów soku (między posiłkami lub w czasie wolnym od pracy). Niemal wszystkie panie podkreślały, że w ich gospodarstwa domowych sięga się po soki owocowe (99%), rzadziej warzywne (71%). Te ostatnie częściej wybierają kobiety (71,5%).
Badanie ujawniło, że soki najczęściej kupujemy dzieciom (85%). Ma to związek z rosnącą świadomością na temat dobroczynnych właściwości warzyw, owoców oraz ich przetworów na organizm (77%). Kobiety z wszystkich pięciu krajów przyznają, że soki i musy pozwalają na dostarczenie potrzebnych do prawidłowego rozwoju witamin i minerałów.
– Respondenci cenią soki nie tylko ze względu na ich smak, ale również na ich właściwości odżywcze. Zgodnie z prawem UE zakazane jest dodawanie do wszystkich soków środków konserwujących, barwiących, słodzących lub innych substancji poprawiających ich smak czy konsystencję. Co więcej, wybierając 100% soki możemy być pewni, że nie zawierają również dodatku cukru lub syropów słodzących. 100% soki owocowe mogą stanowić porcję owoców w dobrze zbilansowanej diecie. Warto więc oddziaływać na postawy konsumentów poprzez różne programy edukacyjne wpływające na zmiany ich zachowań, a nie tylko deklaracje – twierdzi dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.
Musy owocowo-warzywne
Eksperci pochylili się również nad musami owocowo-warzywnymi, po które obecnie sięgamy raz lub dwa razy w tygodniu. Jest to produkt stosunkowo nowy (na polskim rynku od 2013 roku), stąd może wynikać nieznajomość jego właściwości. Tę zdrową przekąskę respondentki serwują najczęściej dzieciom.
– Wyniki badań wskazują, że Polacy chętniej niż w innych krajach spożywają soki i musy, zarówno owocowe, jak i warzywne. Brak istotnych zmian w częstości kupowania i spożywania soków oraz musów pomiędzy pierwszym a drugim etapem badania może być związany z bardzo dużym odsetkiem osób, które traktują te produkty jako stałe elementy ich diety. Polacy są świadomi ich walorów żywieniowych i coraz chętniej włączają je do swojego jadłospisu – mówi dr hab. inż. Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Kampania „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie” jest finansowana z budżetu Unii Europejskiej, Rzeczypospolitej Polskiej oraz ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, stanowiących wkład własny Krajowej Unii Producentów Soków.
źródło: materiały prasowe oprac.: Agnieszka Gotówka